برگزاری میزگردی نقش رسانه در پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدردر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان

میزگردی نقش رسانه در پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدردر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان برگزار شد.


به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان، با توجه به اهمیت این موضوع نشستی با عنوان "نقش رسانه در پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر" با حضور رسانه‌های این شهرستان، مسئولین و دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان برگزار شد.
علل گرایش به اعتیاد ریشه یابی شود
در این نشست که در سالن اجلاس علامه جعفری این دانشگاه برگزار شد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در پیشگیری و کاهش آمار اعتیاد اظهار داشت: با توجه به مشکلات اساسی که در جامعه وجود دارد رسانه اگر به رسالت واقعی خود که همان اطلاع رسانی دقیق و واقعی است عمل کند مشکلات اگر به طور کامل حل نشود حداقل کاهش می‌یابد.
دکترانور ضیائی با اشاره به بحث اعتیاد بیان کرد: اعتیاد یک شبه به وجود نیامده که یک شبه هم از بین برود بلکه باید با برنامه ریزی آن را از بین برد و همه ما با تعامل برای ریشه کن کردن آن دست به دست هم بدهیم.
ضیائی با ارائه پیشنهاداتی به اعضای شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان بوکان که در این نشست حضور داشتند گفت: تشکیل تیم متخصص و کارآمد و عمل‌گرایی که برای رسیدن به یک هدف مشترک یعنی علل گرایش به اعتیاد تلاش کنند ضروری است چون بسیاری از معتادان در اثر بیکاری و یا مشکلات خانوادی به مواد مخدر روی می‌آورند که باید این عوامل را ریشه یابی کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان افزود: رسانه بخشی از جامعه است و نمی‌توان گفت که مسئولیت تنها بر عهده رسانه است چون خانواده اساسی‌ترین نقش را در پیشگیری و درمان دارد، آمار طلاق و از هم گسستگی خانواده‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کند اما رسانه می‌تواند در همه حوزه‌های جامعه که به نوعی درگیر مشکلات خاصی هستند ورود پیدا کند و با اطلاع رسانی به وقع سبب کاهش معضلات شود.
ضیائی با بیان این‌که اگر جامعه هرمی باشد در راس آن خانواده و در دو ضلع دیگر آن آموزش و پرورش و دانشگاه و رسانه قرارد دارند و نیز با اشاره به نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از اعتیاد تصریح کرد: معلمین و اساتید باید به علم روز برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی تجهیز باشند و کلاس‌های دانشگاهی هم جزوه محور نباشد بلکه محلی برای شنیدن آراء و نظرات و درد ودل‌های دانشجویان برای حل معضلات باشد.
اعتماد سازی بین اصحاب رسانه و مسئولین صورت گیرد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان با اشاره به این‌که از فضای مجازی به صورت ایدال استفاده نمی‌شود اظهار داشت: باید نظارتی بر فضای مجازی صورت بگیرد و روش استفاده و سواد رسانه‌ای فرهنگ سازی شود تا مردم به دنبال هر برنامه‌ای نروند.
ضیائی افزود: بین مسئولین، مردم و رسانه باید اعتماد سازی صورت بگیرد چون در مقابل هم قرار گرفتن چیزی را حل نمی‌کند و فقط جامعه آسیب می‌بینند و گزارش عملکرد و تبلیغ چیزی را حل نمی‌کند بلکه باید همه با تعامل برای مبارزه با مواد مخدر تلاش کنیم چون همه به دنبال این هستیم که جوانانی را تربیت کنیم که مدیران آینده کشور هستند و به دانشجویان هم مطالبه گری را یاد بدهیم تا انتظارات خود را بخواهند و در پیشرفت شهر و کشور سهیم باشند.
رویکرد مبارزه با مواد مخدر اجتماعی است
مسئول امور اجتماعی فرمانداری بوکان و عضو شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این شورا اظهار داشت: در چند سال اخیر رویکردی که در امر مبارزه با مواد مخدر اتخاذ شده رویکردی اجتماعی است یعنی تمام آحاد جامعه در پیشگیری از اعتیاد مسئول هستند.
سلیمان پسندی بیان کرد: در راستای رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر اقدامات مناسبی در شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان مانند برگزاری کلاس‌های پیشگیری در مدارس و دانشگاه و نیز برای کارکنان ادارات بسته به شرایط سنی و شغلی انجام شده و اجرای تئاتر و نمایش هم از برنامه‌های انجام شده در دوسال اخیر بوده است.
پسندی با شاره به آمار معتادان شهرستان و مشکلات ناشی از عدم کمپ ترک اعتیاد ماده 16 در بوکان افزود: طبق آماری که بهزیستی بوکان ارائه داده چهار هزار و 800 نفر معتاد در بوکان وجود دارد که البته این آمار دقیقی نیست چون بهزیستی بر اساس اقدامات درمانی خود این آمار را اعلام می‌کند و در شهرستان بوکان چون فقط دو کمپ ترک اعتیاد ماده 15 یعنی خصوصی وجود دارد مشکلات زیادی را برای کسانی که قادر به پرداخت هزینه ترک اعتیاد نیستند را به وجود آورده و ایجاد کمپ ماده 16 که هزینه‌های آن را دولت تامین می‌کند برای کاهش آمار معتادان امری ضروری است.
افزایش کشفیات مواد مخدر در شهرستان بوکان
جانشین فرمانده انتظامی شهرستان بوکان نیز در این مراسم با بیان این‌که باید همه در راستای مبارزه با اعتیاد تلاش کنند اظهار داشت: اصولی‌ترین راه پیشگیری، تحقیقات ملی و آموزش عمومی درباره این که علل و پیامدهای اعتیاد چیست و نیز شناخت دقیق از نیازهای جوانان است.
سرهنگ منصور احدی با اشاره به نقش رسانه در پیشگیری از اعتیاد گفت: رسانه می‌تواند ارتباط بین خانواده و دوستان را تقویت کند تا با شناخت دقیق از همدیگر به دنبال مصرف مواد نروند.
سرهنگ احدی با اشاره به اقدامات انجام شده در 8 ماه امسال در زمینه مواد مخدر بیان کرد: در زمینه کشفیات 648 درصد افزایش و 600 درصد هم در خصوص مواد پیش ساز افزایش داشته‌ایم و در ارتباط با میدان اسکندری این شهرستان که بیشتر توزیع کنندگان و فروشندگان مواد مخدر در این نقطه قرار دارند و شهروندان هم خواهان پاک سازی این نقطه هستند حدود 80 درصد پاک سازی شده که البته در تلاش هستیم تا به طور کامل و 100 درصدی این نقطه را پاک کنیم و شهروندان عزیز ما در این نقطه احساس امنیت داشته باشند.
وی افزود: افزایش کشفیات و دستگیری توزیع کنندگان منجر به کاهش آمار معتادان می‌شود که شهروندان هم باید در این زمینه همکاری کنند.
دیدگاه رسانه‌های بوکان
خبرنگار خبرگزاری کردپرس و عضو شورای سردبیری زریان نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت سواد رسانه‌ای اظهار داشت: باید در زمینه سواد رسانه‌ای فرهنگ سازی شود و مخاطب آگاه باشد که چه سایت و کانالی معتبر و کدام غیر معتبر است و هر چیزی را مبنای بازدید خود قرار ندهد.
حسن معروف‌پور گفت: مسئولین باید تعریف از جرم و معتاد را به خوبی مردم بگویند و در پخش برنامه‌های خود دقت داشته باشند چون بسیاری از برنامه‌های که پخش می‌شود جنبه آموزش مصرف مواد مخدر را دارد.
معروف‌پور افزود: نهادهای مرتبط در امر مبارزه با مواد مخدر نباید فقط به گزارش عملکرد اکتفا کنند بلکه با دادن یادداشت و مقالات در زمینه پیشگیری و مبارزه با مواد با رسانه‌ها همکاری کنند.
خبرنگار خبرگزاری تسنیم در شهرستان بوکان نیز در این نشست با تاکید بر تعامل بین دستگاه‌های مرتبط در امر مبارزه با مواد مخدر با اصحاب رسانه اظهار داشت: در آسیب شناسی معضلات اجتماعی به ویژه در برنامه‌هایی که در راستای مبارزه با مواد مخدر تهیه و اجرا می‌شود باید مخاطب شناسی شود و بسته به سن و شرایط برنامه‌‌ها را اجرا و پخش کرد.
کوردستان شاه مرادی بیان کرد: نظارت بر فضای مجازی و ایجاد اشتغال و اجرای برنامه‌های تفریحی توسط مسئولین تا حدود زیادی می‌تواند در کاهش آمار معتادین موثر باشد.
خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما هم در این نشست به تعامل بین مسئولین و رسانه‌ها تاکید کردند.
در این نشست تعدادی از دانشجویان به بیان دیدگاه‌های خود در ارتباط با نقش رسانه و انتظارات بیشتر از نیروی انتظامی در ارتباط با دستگیری فروشندگان و توزیع کنندگان پرداختند.

202

کد خبر: 886192

وب گردی

وب گردی