استاد دانشگاه آزاد اسلامی: اصلاح بافت های فرسوده بدون دخیل کردن مردم  امکان پذیرنیست

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بهسازی، نوسازی و بافت سازی رویکردهای مناسبی برای مقابله با بافت های فرسوده است.

دکتر سید الناز قاسمی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به شاخصه های شناسایی بافت های فرسوده گفت: 3 شاخص برای شناسایی بافت فرسوده وجود دارد که شامل ریزدانگی ، پایداری ساختمان و نفوذناپذیری آن است و از آنجایی که تمامی بافت های فرسوده موجود در سطح شهر تهران از این 3 شاخصه برخوردار هستند ،در واقع این علائم برای تشخیص بافت فرسوده و غیر فرسوده مورد استفاده قرار می گیرند.

وی ادامه داد : به طور کلی بافت های فرسوده به 3 دسته تقسیم می شوند که شامل بافت های تاریخی بدون ارزش تاریخی ،بافت های دارای ارزش تاریخی و بافت های حاشیه نشین است که از اسکان غیر رسمی برخودار است.

این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناس مدیریت و برنامه ریزی شهری با اشاره به سیاست گذاری های شهری گفت : با دیدگاه های مختلف ،مدیریت شهری و برنامه ریزی برای شهر یا کشورهای مختلف سیاست گذاری می شود این در حالی است که سیاست گذاری در حوزه مدیریت شهری ما باید براساس فرهنگ موجود در داخل کشور که مورد پسند مردم باشد ، انجام بگیرد.

وی در ادامه افزود: هر شهر یا قومیت ، فرهنگ مخصوص به خود را دارد در واقع هرمکانی برای رفع مشکلات مرتبط با بافت های فرسوده، از اصول و قواعد مخصوص به خود استفاده می کند اما این مسئله بدان معنا نیست که با کارگیری این اصول و قواعد می توان بافت های فرسوده اصلاح یا ترمیم کنیم یاخیر؟

دکتر قاسمی بیان کرد: برنامه ریزی شهری در کشور ما از بالا به پایین انجام می گیرد به همین منظور اگر به فکر رفع بافت های فرسوده هستیم و قصد اصلاح آن داریم، باید در اولین قدم مردم را در این موضوع دخیل کنیم به طوری که با یک سیاست تشویقی که از خود مردم بوجود آمده است نه اینکه سیاستی را از بالا به آن ها تحمیل کنیم.

این کارشناس شهری در ادامه گفت: افرادی که در مناطقی با بافت های فرسوده زندگی می کنند، در برخی موارد دچار سرخوردگی می شوند همچنین این بافت های فرسوده در سال های اخیر دچار برخی از آسیب های اجتماعی بود از جمله آن ها می توان به بزه کاری های و موضوعات این چنینی اشاره کرد که باعث بوجود آمدن ناهماهنگی های فرهنگی می شودو همین امر مانع این خواهد شد که افراد بخواهند به سمت بهسازی ، نوسازی یا بافت های فرسوده بروند.

وی گفت : بهسازی، نوسازی و بافت سازی رویکردهای مناسبی برای مقابله با بافت های فرسوده است.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی افزود: برای سروسامان دادن به بافت فرسوده در قدم اول باید ارزش گذاری بافت ها انجام شود برای مثال محلاتی با بافت های فرسوده ای وجود دارد که در دل این بافت فرسوده بنای ارزشمندی وجود ندارد در چنین شرایطی باید متخصصان ما در این حوزه بافت ها را تقسیم بندی کرده و ارزش گذاری های لازم را انجام دهند.

وی در پایان تاکید کرد :همچنین لازم است طرح هایی که قرار است که در دل این بافت ها اجرا شود ، با مردم یا ساکنان این نواحی به اشتراک گذاشته شود، که خود مردم در این طرح مداخله کرده و مخالفت یا موافقت خود را به طراحان مطرح کنند.


خبرنگار:حسین طالبی
706

کد خبر: 886224

وب گردی

وب گردی