وحدت  میان حوزه و دانشگاه گام مهم در توسعه نظام آموزش کشور

معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) در ادامه خاطر نشان کرد :برای برقراری وحدت پایدار میان حوزه و دانشگاه باید به گذشته برگردیم و بایستی در سطح راهبردهای کلان نظام این مسئله دیده شود و اگر حوزه هویت خودش را حفظ کند و دانشگاه هم همسو با حوزه در یک ساختار مهندسی فرهنگی کلان نظام دیده شوند وحدت پایدار برقرار خواهد شد.

حجت الاسلام موسی یاری خانی معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ازاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) در گفتگو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش وحدت حوزه و دانشگاه در توسعه نظام آموزشی کشور گفت:حوزه علمیه مرکز مطالعات دینی و اندیشه دینی است و دانشگاهها هم در حوزه علم روز و تکنولوژی کار میکنند ،حوزه علمیه منکسر فرهنگ و اندیشه دینی است و در کنار دانشگاه این وحدت میتواند مارا به نگاه تمدنی به اسلام و شکل گیری نظام تمدنی اسلامی برساند و درواقع هدف همین است که ما بتوانیم براساس مبانی دینی وهمسویی با علم روز و تبادل میان حوزه و دانشگاه وحدت آفرین باشیم .

تاثیر تحصیل همزمان روحانیون در حوزه و دانشگاه

وی افزود:روحانیانی که هم در حوزه تحصیل میکنند و هم در دانشگاه طبیعتا بخشی از حضور انها مربوط به نیاز اموزشهای دینی است که در دانشگاهها و اموزش پرورش و بخشهای مختلف جامعه داریم و کارکرد دینی روحانیت در دانشگاههاست یک بخشی هم ریشه در رشته هایی دارد که در اموزش های دینی ، مثل رشته اللهیات، علوم قرانی و رشته هایی که ریشه در دانشهای حوزوی دارند و یک بخشی هم روحانیونی هستند که بنابر مطالعات حوزوی که در حوزه داشتند در دانشگاه به ویزه در حوزه علوم انسانی رشته ای انتخاب کردن برای تدریس و یا ادامه تحصیل در دانشگاه و چه بسا روحانیون بسیاری داریم که غیر از تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه به تدریس در هر دو مورد مشغول هستند و این مسئله نماد عینی تبادل میان حوزه و دانشگاه است .

موانع وحدت حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام موسی یاری خانی درباره موانع وحدت حوزه و دانشگاه تصریح کرد:نگاهها به اینده جامعه ونقش کارکردی حوزه و دانشگاه در جامعه باید واقعی و عینی شود و با توجه به نیازهایی که ما در دنیای امروز با آن مواجه هستیم حوزه علمیه صرفا خودش را در یک حوزه بسته جامعه ای که فاقد ارتباطات بوده است نبیند و خودش را داعیه دار این بببیند که نیازهای مادی و معنوی بشر بتواند از قران و سنت اهل بیت استخراح شود و دانشگاه ها هم براساس کارکردهای عینی و موضوعاتی که در سطح جامعه هست راهکار برای تبادل علم و اندیشه دینی پیدا کند و دو نگاه بازخوانی و تعریف و شوند تا حوزه و دانشگاه همدیگر را پیدا کنند د و در کنار هم قرار بگیرند ، به نظر میرسد آنچه که مانع وحدت میشود نداشتن یک تصویر کاملا واقعی و عینی از رسالتشان به جامعه باشد و با احیای ارزشها و اهداف اغازین وحدت حوزه و دانشگاه میتوان برای جامعه حوزه و دانشگاه به یک وحدت پایدار و راهبردی رسید واز سد موانع عبور کرد.

برقراری وحدت میان حوزه و دانشگاه

معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ازاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد :برای برقراری وحدت پایدار میان حوزه و دانشگاه باید به گذشته برگردیم و بایستی در سطح راهبردهای کلان نظام این مسئله دیده شود و اگر حوزه هویت خودش را حفظ کند و دانشگاه هم همسو با حوزه در یک ساختار مهندسی فرهنگی کلان نظام دیده شوند وحدت پایدار برقرار خواهد شد و طبیعتا در سطح خردنمیتواند تحولی اتفاق بیفتد و در نهایت یک افرادی از حوزه به دانشگاه یا از دانشگاه به حوزه خواهند رفت که در سطح کلان این دو نهاد علمی و فرهنگ ساز جامعه باید بازخوانی و تعریف شوند و روند اموزشی و تربیتی جامعه براساس این دو ستون قرار بگیرد و در یک چشم انداز و راهبرد کلان و حساب شده تعریف شوند ولی در سطح جزیی که به مجموعه ای علا قه مند باشند از دانشگاه به حوزه یا از حوزه به دانشگاه روند تحول خاصی اتفاق نخواهد افتاد .

وی در پایان گفت:فاصله بین روحانیت و دانشجویان یک مسئله فردی است ممکن است یک روحانی یک روحیه بازی داشته باشه و یک فرد دیگری متفاوت باشد، نمیشود گفت ضرورتا روحانیون بسیار موفقی در دانشگاهها داریم که مخاطب دارند یا از جلساتشان استقبال میشود یک قاعده کلی نیست اما در عین حال این تعامل برقرار است و قطعا اساتیدی در دانشگاهها داریم که همزمان در حوزه های علمیه نیز به تدریس میپردازند و تعاملات بسیاردوستانه و سازنده ای میان انها و دانشجویانشان برقرار است .

گفتنی است ،حکومت پهلوی با تاسیس دانشگاه درصدد ایجاد دوری حوزه و دانشگاه از یکدیگر بود که برخی روحانیون به این امر اندیشیدند که این اقدام در آینده مشکلاتی را به وجود خواهد آورد و باید حوزه به دانشگاه نزدیک شود و با آنان ارتباط برقرار کند. در همین راستا شهید مفتح از دوره کارشناسی تا دکتری با پشتکار فراوان هر روز از قم به تهران می‌رفت و در کلاس دانشگاه حضور یافت و همان روز به قم می‌آمد تا کلاس‌های حوزه علمیه قم و دانشگاه برقرار باشند.در آن زمان تبلیغات این گونه بود که حوزه مهد دین و دانشگاه مهد علم است و این دید میان این دو قشر مشکلاتی را ایجاد می‌کرد که احداث دبیرستانی در قم به نام دین و دانش یکی از اقدامات شهید مفتح برای از میان برداشتن تفکرات باطل بود.شهادت شهید مفتح سمبلی از وحدت میان حوزه و دانشگاه است و ایشان با تدبیر و ظرافت در راه محقق شدن این مهم گام برداشتند و به پاس تلاشها و دوراندیشی این مرد بزرگ بود که روز 27 آذر ماه به نام وحدت حوزه و دانشگاه نام گزاری شد.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 886236

وب گردی

وب گردی