حذف مصوبه امکان توافقات دریایی تهران ــ واشنگتن از قانون بودجه دفاعی آمریکا

یکی از بندهای مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا که خواستار بررسی امکان توافق دریایی میان تهران و واشنگتن بود، از متن نهایی قانون بودجه دفاعی آمریکا حذف شده است.

به گزارش ایسکانیوز ، بررسی‌ها نشان می‌دهند یکی از بندهای یک مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا که وزیر دفاع این کشور را به بررسی «مزایای» توافق با نیروی دریایی ایران ملزم می‌کرد احتمالاً در نسخه نهایی قانون که به امضای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا رسیده حذف شده است.

«دونالد ترامپ» سه‌شنبه هفته گذشته «قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا» برای سال مالی 2018 را که به لایحه بودجه دفاعی این کشور معروف است، امضا و آن را به قانون تبدیل کرد.

این لایحه، پیش از امضای ترامپ و تبدیل شدن به قانون، مسیر پرپیچ‌وخمی را برای تصویب در کنگره آمریکا طی کرده بود.

ابتدا مجلس نمایندگان، در تاریخ 14 جولای با 344 رأی موافق در برابر 81 رأی مخالف نسخه‌ای از این طرح را به تصویب رساند. نسخه دیگر آن، دو ماه بعد در تاریخ 18 سپتامبر با 89 رأی مثبت و 8 رأی منفی به تصویب دیگر شاخه قانونگذاری کنگره یعنی مجلس سنا رسید.

در مرحله بعد، با توجه به مغایرت‌های موجود میان مصوبه‌های مجلس نمایندگان و سنا، کمیته‌ای متشکل از اعضای ارشد هر دو مجلس در تاریخ 25 اکتبر برای رایزنی درباره تدوین متنی واحد تشکیل جلسه دادند. این کمیته، در تاریخ 9 نوامبر موفق شد با حذف و اضافه برخی مفاد بر سر متنی واحد توافق کند.

بعد از آن، مجلس نمایندگان آمریکا در 14 نوامبر و مجلس سنا در 16 نوامبر متن مورد مصالحه را به تصویب رسانده آن را برای تبدیل شدن به قانون به رئیس‌جمهور آمریکا ارائه کردند.

مصوبه اولیه‌ای که به تأیید مجلس نمایندگان رسید، حاوی بندی درباره ایران بود که موافقت با گنجاندن آن در متن به‌طور گسترده‌ در رسانه‌ها گزارش شده بود.

یک روز قبل از تصویب طرح، رسانه‌ها گزارش داده بودند اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با 435 رأی موافق و بدون رأی مخالف با الحاق متممی به طرح موافقت کردند که خواستار بررسی امکان «توافق رویدادهای دریایی» میان نیروهای نظامی تهران و واشنگتن است. مجلس نمایندگان، سرانجام 14 جولای «قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا» را در حالی که هنوز حاوی این ماده بود به تصویب رساند.

متن متمم «جان کونیارس» و «رابن گالگو» به‌شرح زیر است:

«حداکثر یک سال بعد از تاریخ اجرایی شدن این قانون، وزیر دفاع با همکاری وزیر خارجه بایستی با هدف جلوگیری از درگیری‌های دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز، گزارشی درباره مزایای نسبی توافق "رویدادهای دریایی" میان ایالات متحده، حکومت ایران و سایر کشورهای در حال فعالیت در خلیج فارس را تقدیم کمیته‌های مقتضی کنگره کند».

جست‌وجو ها نشان می‌دهد این بند در نسخه نهایی قانون بودجه حذف شده است. سایت رسمی کنگره در گزارشی که حاوی تمامی تغییرات اعمال‌شده در متن لایحه بودجه است حذف این مصوبه از متن مورد مصالحه در نشست کمیته مشترک مجلس نمایندگان و سنا را که روز 9 نوامبر برگزار شده تأیید کرده است.

در صفحه 987 از این گزارش تصریح شده در حالی که مصوبه مجلس نمایندگان از لایحه حاوی بندی (1225) درباره امکان توافق دریایی ایران و آمریکا بوده، در مصوبه مجلس سنا چنین بندی وجود نداشته و بر همین اساس مجلس نمایندگان آمریکا با حذف آن در متن نهایی موافقت کرده است.

منبع : تسنیم

کد خبر: 886441

وب گردی

وب گردی