آزمایش ژنتیک راهی برای تشخیص به موقع سرطان

دبیر دومین کنگره بین‌المللی پزشکی شخصی ایران با اشاره به تأثیر انجام آزمایش ژنتیک در تشخیص به موقع سرطان وگفت: از طریق آزمایش ژنتیک نیز می‌توان احتمال ابتلای فرد به بیماری‌ آلزایمر و مشکلات قلبی عروقی را نیز تشخیص داد.

به گزارش ایسکانیوز، سید مسعود هوشمند در آستانه برگزاری دومین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران اظهار داشت: این کنگره 23 تا 25 دی ماه سال جاری در مرکز همایش های رازی با محوریت سرطان توسط دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و با همکاری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و دانشگاه علوم پزشکی ایران و سایر مراکز تحقیقاتی کشور و با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سرطان امروزه آمار زیادی از مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است، گفت: البته سرطان با مرگ یک معنی نیست و می‌توان با پیشگیری و غربالگری از بروز آن پیشگیری کرد.
هوشمند با بیان اینکه تشخیص زودرس سرطان سبب درمان به موقع آن می‌شود، گفت: آزمایش ژنتیک و غربالگری از راهکارهایی است که می توان در جهت پیشگیری از سرطان استفاده کرد.

دبیر دومین کنگره پزشکی شخصی ایران به تاثیر آزمایش ژنتیک برای اینکه فرد زودتر جهت مقابله با سرطان اقدام کند، اشاره کرد و بیان داشت: همچنین با استفاده از آزمایش ژنتیک می‌توان آگاهی یافت آیا درمان مناسبی برای سرطان انتخاب کردیم یا خیر، به طور مثال داروی هرسپتین که برای درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان استفاده می‌شود در 75 درصد موارد برای بیماران جواب موثری به همراه ندارند.

هوشمند عنوان کرد: در صورتی که آزمایش ژنتیک انجام شود دیگر وقت و هزینه بیمار تلف نخواهد شد و می‌توان بهترین درمان را برای آن انتخاب کرد بنابراین بررسی ژنتیک افراد در این موارد ضرورت دارد.

وی افزود: همچنین افرادی که در خانواده نزدیک و درجه یک خود بیمار مبتلا به سرطان داشته‌اند بهتر است که نسبت به آزمایش ژنتیک خود اقدام کنند تا متوجه شود چقدر محتمل است که به این بیماری مبتلا شوند.

دبیر دومین کنگره پزشکی شخصی ایران با بیان اینکه البته تنها در سرطان ژنتیک موثر نیست و عوامل محیطی نیز در بروز آن نقش دارد، گفت: در برخی از سرطان‌ها تنها 5 تا 10 درصد، ژنتیک در بروز آن موثر است و در سایر موارد عوامل محیطی سبب ایجاد آن می‌شود.

هوشمند گفت: زمانی که فرد آزمایش ژنتیک انجام دهد و مشخص شود که احتمال بروز سرطان در آن بسیار زیاد است می‌تواند با اقدامات به موقع همچون چکاپ سالیانه از بروز و شدت آن جلوگیری کند. همچنین باید توجه داشت که عوامل محیطی همچون استرس و آلودگی هوا سبب می‌شود که اگر فردی از لحاظ ژنتیکی بیشتر مستعد ابتلا به سرطان است، این عوامل محیطی نیز شانس او را در ابتلا به سرطان چندین برابر کند.

وی گفت: بنابراین با انجام آزمایش ژنتیک می‌توان به فرد اعلام کرد که به لحاظ ژنتیکی چقدر مستعد ابتلا به سرطان است و اگر وضعیتش مناسب نبود به آن اعلام کنیم که سبک زندگی خود را تغییر داده تا این عوامل محیطی کمرنگ‌تر شود و شانس او برای ابتلا به سرطان نیز کاهش یابد.

دبیر دومین کنگره پزشکی شخصی ایران گفت: در حال حاضر این آزمایش‌ها با کمترین هزینه در آزمایشگاه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و سایر آزمایشگاه های ژنتیک پزشکی کشور انجام می گیرد همچنین طی قراردادی با آموزش و پرورش قرار شده است تا همه معلمین علاقمند مشاوره رایگان دریافت کنند همچنین تست ارزان برای دانش آموزان در این زمینه صورت گیرد. چرا که سلامت معلمان به عنوان کسانی که آینده ما را ساختند و سلامت دانش آموزان که آینده سازان این کشور هستند بسیار حایز اهمیت است.

هوشمند بیان کرد: از طریق آزمایش ژنتیک نیز می‌توان احتمال ابتلای فرد را به بیماری‌های دیگری همچون آلزایمر و مشکلات قلبی عروقی و آسم تشخیص داد و به فرد توصیه کنیم که اقدامات لازم را انجام دهد. همه موضوعات در دومین کنگره پزشکی شخصی ایران مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار می‌گیرد.

701

کد خبر: 886561

وب گردی

وب گردی