به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی همدان، کارآمدترین بروز و ظهور خلاقیت، امکان بهرهوری حداکثری از منابع موجود است و چنین راهبردی زمانی سودمند است که بتوان در سادهترین شکل ممکن، راهکاری برای رفع مشکلات پیچیده جامعه بهدست آورد.
به اعتقاد بسیاری از متخصصان حوزه سلامت، بحث آلودگی هوا در زمره همین مشکلات پیچیده و لاینحل دنیای امروزی است، مشکل آنجا صعبتر میشود که تولیدات صنعتی و ماشینافزار دستساخت بشر، پرچمدار ضدیت با محیطزیست میگردد.
آلودگی ناشی از سوخت پیشرانههای فسیلی از جملهٔ این مصائب است و اینجاست که خلاقیت تنی چند از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همدان نمودی دوچندان پیدا میکند که با ساخت «خودروی برقی آراز» اثبات کردهاند، اگر همت و ارادهای نسل جوان جمع شود، آسمان آبی چندان هم دور از دسترس نیست.
مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص خودروی الکتریکی آراز در گفت گوی اختصاصی به خبرنگار ما گفت: «خودروی برقی آراز (به معنی رود ارس) ثمره یک تلاش ۲۰ ماهه است که از یک موتور ۱۰ کیلو وات BLDC بهره گرفته و یک باطری لیتیوم- پلیمر-آیون، ۷۲ ولت برق مورد نیاز برای راه اندازی آن را تامین میکند.»
مهدی عسگری کیا بابیان اینکه این خودرو میتواند با یک ساعت شارژ، یک و نیم ساعت مسیر صاف بدون شیب را با بار ۴۰۰ کیلوگرم و سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت، طی کند افزود: «سقف سرعتی آراز ۶۰ کیلومتر بر ساعت، سیستم انتقال قدرت این خودرو دایر کت بوده و از یک دیفرانسیل با ضریب تبدیل ۴. ۳ برای تبدیل دور به گشتاور بهره میبرد.»
وی بیان داشت:«سیستم فرمان آراز از نوع ACKERMANN و سیستم تعلیق جلوی آن از نوع MC. PHERSON است، ترمزهای جلو از نوع دیسکی و سیستم عقب از نوع کاسه است، ضمن اینکه یک باطری ۱۲ ولتی نیز برای تأمین برق روشنانی و لوازم برقی خودرو تعبیهشده است.»
وی تصریح کرد:«خودروی برقی آراز از دسته خودروهایی است که در صنعت خودروسازی به آن گلف کارت (Golf Kart) میگویند، بنابراین تستهای خیلی سادهای در خصوص نحوه عملکرد و ایمنی آنها انجام میشود و ازاینرو استانداردسازی تولید این خودرو نیز خیلی پیچیده نخواهد بود.»
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان بیان کرد:«یکی از مهمترین تفاوتهای خودروهای برقی و بنزینی این است که موتورهای بنزین سوز به دلیل مصرف سوخت حتی در حالت پیمایش صفر (کارکرد درجا) موجب آلودگی هوا میشوند، حالآنکه خودروهای برقی به لطف موتورهایی کهبهسرعت خاموش و روشن میشوند در حالت پیمایش صفر، به هیچ انرژیای نیاز نداشته و آثار آلودگی نیز از خود برجای نمیگذارند.»
اعضای تیم اجرایی این پروژه عبارتاند از: مهدی عسگری کیا بهعنوان طراح اصلی و مجری طرح، امیرحسین حکمتیان بهعنوان طراح و مدلینگ کامپیوتری، محمدامین جمشید درزمینه سیستم انتقال قدرت، علی درویشی، سیستم ترمز و فرمان، سعید طاهری، تریم داخل خودرو و محمود صادق طاهری در خصوص استراکچر و بدنه خودرو برقی آزار دانشگاه آزاد اسلامی همدان فعالیت کردهاند.