اکران فیلم‌های توقیفی هم متوقف شد/عصبانی نیستم؛ شاید وقتی دیگر

بررسی وضعیت و تعیین تکلیف فیلم‌های توقیفی شاید از اولین و مهم ترین تصمیمات مدیریت جدید سازمان سینمایی بود که البته با نقدهایی نیز در بخش های مختلف همراه شد و حالا این تصمیمات به نظر غیر کارشناسی بار دیگر و خیلی زود به محاق رفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، اکران فیلم «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان روز گذشته باز هم متوقف شد تا این فیلم بعد از 5 بار دریافت پروانه نمایش و 3 بار ثبت اکران نمایش بار دیگر در هاله ای از ابهام فرو رود.

اما چرا این فیلم توقیف شده؟ و چرا هر از چند گاهی مجوز نمایش میگیرد ولی نمایش داده نمی شود؟ چرا این فیلم باید در آستانه نهم دی در صف اکران قرار بگیرد؟ و در واقع حساسیت ها برای اکران عمومی «عصبانی نیستم» از چه زمانی آغاز شد؟

«عصبانی نیستم» برای نخستین بار در سی و دومین جشنواره فیلم فجر یعنی آخرین سال مدیریت دولت دهم و به گفته ی وزیر ارشاد دولت دهم، بدون مجوز ساخته و در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد اما با وجود استقبال مخاطبان در جشنواره به دلیل حمایت از یک نوع تفکر خاص از اکران بازماند.

این فیلم داستان «نوید» با نقش آفرینی نوید محمدزاده دانشجوی ستاره دار و اخراجی است که برای فراهم آوردن شرایط زندگی در رویارویی با بی‌اخلاقی‌های جامعه با خود تمرین می‌کند تا عصبانی نباشد و در تلاش است تا دختر مورد علاقه اش «ستاره» با بازی باران کوثری را از دست ندهد.

اما با توجه به مضمون این فیلم نمایش عمومی آن تقریباً غیر ممکن به نظر می رسید ولی با نزدیک شدن به ماه های پایانی دولت محمود احمدی نژاد سازندگان فیلم امید داشتند تا با تغییر دولت فضا برای نمایش عمومی فیلم هایی که سال ها است در محاق توقیف به سر می برند مهیا شود.

این تفکر هرچند چندین بار تا مرز تحقق پیش رفت اما به واقع نمایش چنین فیلمی مطلوب جامعه نیست بنابراین در طول چهار سال دولت یازدهم فیلم هایی اندک توانستند مجوز نمایش عمومی را به دست آورند اما دست اندرکاران فیلم «عصبانی نیستم» هر چه تلاش کردند موفق به دریافت مجوز نمایش عمومی فیلم نشدند. با وجود آنکه این فیلم سینمایی، قرارداد نمایش عمومی خود را در شهریور ۱۳۹۳ در گروه سینما آفریقا به ثبت رساند و قرار شد پس از اکران فیلم «خواب‌زده‌ها» به نمایش درآید ولی در مهرماه همان سال، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار عدم صدور مجوز اکران این فیلم و ۷ فیلم دیگر شد.

در دولت دوازدهم و ادامه ریاست جمهوری حسن روحانی سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد و محمدمهدی حیدریان هم که در روزهای آخر دولت یازدهم به سازمان سینمایی آمده بود در سمت خود باقی ماند و قول داد تا فیلم هایی که در سال های گذشته توقیف شده اند دوباره در شورای نظارت و ارزشیابی بازبینی شده و پروانه نمایش عمومی دریافت کنند.

در این میان نام چند فیلم به عنوان آثار سینمایی که در اولویت بازبینی قرار دارند اعلام شد که «عصبانی نیستم» هم یکی از فیلم هایی بود که در لیست وزارت ارشاد برای بازبینی مجدد قرار گرفت. پس از اعلام فیلم های انتخاب شده از سوی شورای پروانه نمایش «عصبانی نیستم» جزو اولین فیلمی بود که توانست مجوز اکران عمومی را دریافت کند و اوایل پاییز امسال نیز خبر دریافت پروانه نمایش این فیلم اعلام شد و زمزمهها برای اکران «عصبانی نیستم» افزایش یافت.

پس از دریافت مجوز نمایش این فیلم اعتراض هایی درباره اکران فیلم صورت گرفت و حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در این باره گفت: طی صحبتی که امروز با وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس داشتم، ایشان اطلاع دادند که این فیلم سینمایی اکران نخواهد شد.

این در حالی است که سیدعباس صالحی پس از انتشار اظهارات پژمانفر، صحبت خود با این نماینده مجلس را درباره فیلم «عصبانی نیستم» تکذیب کرد و تنها مجوزهای ارشاد را منبع قانونی اکران عمومی فیلم ها دانست.

در حالی که هر روز صحبت های ضد و نقیضی درباره نمایش عمومی فیلم «عصبانی نیستم» منتشر می شد شورای صنفی نمایش خبر از اکران این فیلم در روز چهارشنبه 29آذرماه داد و همین زمان بود که بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) با انتشار نامه ای در فضای مجازی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به اکران این فیلم اعتراض کرد و در بخشی از این نامه آمده بود: جناب آقای وزیر، به شما هشدار می دهیم که هرگز در برابر وهن حماسه نه دی، توهین به نظام اسلامی و پایمال شدن خون شهدای فتنه سکوت نخواهیم کرد و چنانچه وزارت ارشاد از اکران فیلم مذکور جلوگیری نکند، از جنبش دانشجویی و سایر اقشار ملت شریف ایران سیلی خواهد خورد.

پس از انتشار این نامه هر چند که وزیر ارشاد اعلام کرده بود که تنها مرجع تصمیم گیرنده درباره اکران فیلم شورای صنفی نمایش است روز گذشته این شورا علی رغم مجوزی که صادر کرده بود اکران این فیلم را به زمان دیگری موکول کرد تا این فیلم همچنان در محاق توقیف باقی بماند.

و حالا باید ماند و دید که اسرار مدیران برای اکران برخی از فیلمها تا کی ادامه خواهد داشت و آیا «عصبانی نیستم» روز پرده نقره ای را خواهد دید یا خیر.

501

کد خبر: 886601

وب گردی

وب گردی