"توسعه نامتوازن" عامل اصلی ایجاد حاشیه‌نشینی در سیستان و بلوچستان است

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه توسعه نامتوازن عامل اصلی ایجاد حاشیه‌نشینی در بسیاری مناطق از جمله سیستان و بلوچستان است، گفت: مسائل بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی از جمله معضلات و مشکلات موجود در حاشیه شهرها است.

به گزارش ایسکانیوز، در دیدار معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با استاندار سیستان و بلوچستان، مسائل مربوط به حاشیه‌نشینی و موانع توسعه روستاها و شهرهای استان مورد بررسی قرار گرفت.

استاندار سیستان و بلوچستان در این دیدار با اشاره به گسترش حاشیه‌نشینی در برخی شهرهای استان از جمله زاهدان و چابهار، گفت: مسائل بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی از جمله معضلات و مشکلات موجود در حاشیه شهرها است.

دانیال محبی با بیان اینکه توسعه نامتوازن، عامل اصلی ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرها است، افزود: عدم توجه به روستائیان و عدم فراهم‌آوری امکاناتی از قبیل زیرساخت‌های ایجاد اشتغال سبب شده تا ساکنان روستاها و شهرهای اطراف به حاشیه شهرهایی همچون زاهدان و چابهار مهاجرت کنند.

وی با بیان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان، ایجاد شرایط ماندگاری افراد در روستاها و شهرها را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: ایجاد صنایع و کارگاه‌های کوچک، توجه به توسعه و اقتصادی نمودن بخش کشاورزی، حمایت از صنایع دستی روستائیان، توجه به ظرفیت‌های موجود برای ایجاد کار و کسب در حوزه خدمات از جمله مهمترین مباحثی است که با برنامه‌ریزی و تمرکز بر آن ضمن ایجاد ماندگاری، زمینه مهاجرت معکوس به روستاها و شهرهای کوچک فراهم می‌شود.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور هم در این دیدار با اشاره به تغییر اقلیم کشور و کاهش نزولات آسمانی، ایجاد و توسعه شبکه فاضلاب شهری در همه شهرهای استان و احداث تصفیه خانه فاضلاب را برای تامین آب مورد نیاز صنایع و معادن ضروری دانست.

محمدعلی افشانی بهره‌گیری از ظرفیت اینترنت برای فروش صنایع دستی و محصولات روستایی را یکی از بهترین راه‌های ایجاد کسب و کار در دنیا برشمرد و از مزیت‌های این روش را فروش مستقیم، حذف واسطه و رونق کسب و کار ذکر کرد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، پیگیری اصلاح شبکه آب و فاضلاب حاشیه شهر زاهدان را از جمله برنامه‌های خود ذکر کرد. وی همچنین توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را در کاهش مصرف انرژی و آلودگی هوا موثر دانست و خاطرنشان کرد: باید سهمیه ویژه‌ای جهت برخورداری از وسایل نقلیه عمومی درون شهری به استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده شود.

901

کد خبر: 886689

وب گردی

وب گردی