کودتای ۲۸ مرداد حاصل جدایی چهره های حوزوی و دانشگاهی بود

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن گفت:مستکبران به خوبی می دانند دوری این دو نهاد مهم از یکدیگر سبب تضعیف جبهه انقلاب اسلامی در مواجهه با جنگ نرم و دوری از انسجام ایرانی- اسلامی شود، باید با بررسی تجربیات گذشته سبب تحکیم پایه های وحدت حوزه و دانشگاه شویم، تا فرصتی برای توطئه های دشمن باقی نماند.

به گزارش ایسکانیوز، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن ضمن تاکید بر اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: کودتای ۲۸ مرداد حاصل جدایی چهره های حوزوی و دانشگاهی بود.

۲۷ آذرماه، سال روز شهادت شهید آیت اللّه مفتح به عنوان یکی از پیشگامان وحدت حوزه و دانشگاه است.

این شهید والامقام همواره در تحقق اندیشه بلند حضرت امام(ره) برای وحدت دو نهاد مهم حوزه و دانشگاه کوشید و به همین دلیل سال روز شهادت وی به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شد، اما وحدت حوزه دانشگاه چیست و این وحدت چه لزومی دارد و چه برکاتی از آن نصیب جامعه اسلامی خواهد شد، مواردی است که در خصوص آن با حجت الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم سراج مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن و از فعالان دانشگاهی وحدت حوزه و دانشگاه به گفتگو نشستیم.

منظور از وحدت حوزه و دانشگاه چیست و این دو نهاد علمی در چه زمینه ای باید وحدت داشته باشند؟

در ارتباط با مساله وحدت حوزه و دانشگاه ، ان چه اهمیت دارد، وحدت در هدف است، اصلا بنا نیست که حوزویان بیایند و الزاما درس دانشگاه را بخوانند، البته منعی نیست و کسی که توان فکری داشته باشد می تواند هم در حوزه و هم در دانشگاه تحصیل کند، اما لزوما به این معنا نیست و منظور وحدت در هدف است.

هدف می تواند حفظ انقلاب اسلامی، صیانت از منافع مادی و معنوی کشور و یا همسویی در پیشرفت های علمی باشد.

چرا وحدت حوزه و دانشگاه دغدغه امام، رهبری و تمام دلسوزان نظام تبدیل شده است؟

اگر تاریخ فرهنگی، سیاسی معاصر ایران را بخوانیم، متوجه می شویم، که هر زمان این دو قشر تاثیرگذار در ایران با هم متحد بودند، به نفع کشور، اعتقادات مردم و منافع ملی و انقلابی شد، به عنوان مثال در نهضت ملی شدن صنعت نفت، یک طرف قضیه چهره ای دانشگاهی به نام دکتر مصدق و طرف دیگر چهره ای حوزوی به نام آیت الله کاشانی قرار داشت و این ها زمانی که با هم شدند، نهضت به نتیجه رسید و شکست نهضت زمانی رقم خورد که آمریکایی ها تلاش کردند، این دو فرد حوزوی و دانشگاهی را نسبت به هم بدبین کرده و بین آن ها اختلاف بیاندازند، زمانی که اختلاف افتاد و جدایی بین دو چهره مطرح حوزوی و دانشگاه رخ داد، کودتای ۲۸ مرداد حادث شد و مجددا مقدرات کشور به دست انگلیس ها و آمریکایی ها افتاد.

تجربه نشان داده است، که هرگاه این ۲ قشر مهم و تاثیرگذار با هم بودند، به نفع مملکت شد و هرگاه از هم جدا شدند، کشور دچار خسران شده و زیان دیده است.

انقلاب اسلامی در واقع حاصل وحدت میان حوزه و دانشگاه است و باید از این تجربه موفق برای تقویت انقلاب بهره جست و از تجربیات تلخ جدایی و تفرقه عبرت گرفت.

اصولا ریشه های جدایی دو نهاد حوزه و دانشگاه در چه بوده است؟

ریشه های جدایی این دو نهاد در توطئه های بیگانگان و مستکبران است، چرا که آن ها به خوبی می دانند، اگر این ۲ نهاد با هم باشند، قدرت کشور فزونی خواهد یافت و جبهه استکبار این قدرت را بر نمی تابد.

مستکبران به خوبی می دانند دوری این دو نهاد مهم از یکدیگر سبب تضعیف جبهه انقلاب اسلامی در مواجهه با جنگ نرم و دوری از انسجام ایرانی- اسلامی شود، باید با بررسی تجربیات گذشته سبب تحکیم پایه های وحدت حوزه و دانشگاه شویم، تا فرصتی برای توطئه های دشمن باقی نماند.

وحدت با حوزه در پیشرفت علمی دانشگاهیان موثر است، یا خیر؟

قطعا این طور است، اما نمی توان یک طرفه به این موضوع نگریست، هم حوزه تجربیات موفق علمی دارد و هم دانشگاه سلسله تجربیات موفق علمی دارد و این ۲ نهاد باید انتقال تجربیات کنند تا بتوانند در موفقیت یکدیگر سهیم باشند.

در واقع حوزه و دانشگاه مانند ۲ بال هستند، که هر دو به یکدیگر برای پرواز و پیشرفت کمک می کنند، هرگز یک بال نمی تواند به پیروزی و پرواز منجر شود و باید هر ۲ بال مستحکم منسجم و هماهنگ به حرکت درآیند تا پرواز را موجب شوند.

نقش شهید مفتح در وحدت حوزه و دانشگاه را چطور ارزیابی می کنید؟

تلاش های این شهید والامقام در دانشگاه تهران، تاثیر فراوانی بر وحدت حوزه و دانشگاه گذاشته و سبب نزدیکی این ۲ نهاد مهم شد، هرگز نمی توان تلاش های این شهید وارسته را نادیده گرفت.

204

کد خبر: 886767

وب گردی

وب گردی