کاهش 7 روزه مدت زمان بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس

با رای مجلس شعبات تایید اعتبارنامه منتخبان مجلس نمی‌توانند تقدیم گزارش خود را بیش از 5 روز کاری از تاریخ دریافت پرونده آنان به تعویق اندازند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست علنی امروز 29 آذر و در جریان بررسی ادامه جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس را با تصویب ماده 7 این طرح، ماده 31 قانون مزبور را اصلاح کردند.

بنابر این گزارش در این مصوبه، شعب بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان ملت در مجلس موظف شدند حداکثر ظرف مدت سه روز کاری گزارش تایید آن دسته از اعتبارنامه‌های واصله را که معترض ندارند به صورت یکجا به هیات رئیسه مجلس ارسال کنند تا در جلسه علنی گزارش‌ آن قرائت شود و رئیس جلسه تصویب آن را اعلام کند.

با موافقت نمایندگان اعتبارنامه‌هایی که مورد اعتراض قرار گرفته است حداکثر ظرف مدت 5 روز کاری توسط شعبه رسیدگی می‌شود و در صورتی که نظر شعبه تایید اعتبارنامه باشد گزارش تایید آن به مجلس ارائه و چنانچه نظر شعبه رد اعتبارنامه باشد گزارش آن از طریق هیات رئیسه مجلس به کمیسیون تحقیق ارجاع می‌شود.

نمایندگان مجلس در تبصره ماده 7 طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس شعبه بررسی اعتبارنامه منتخبان ملت را موظف کردند که دست کم 24 ساعت قبل از بررسی اعتبارنامه از معترض یا معترضان جهت توضیح اعتراض و از نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش مورد اعتراض قرار گرفته جهت دفاع دعوت به عمل آوردند و عدم حضور هر یک از آ‌نان مانع رسیدگی نبوده و معترضان در صورت عدم حضور غیرموجه در شعبه در جلسه علنی حق اعتراض ندارند که موجه بودن عدم حضورشان باید به تایید هیات رئیسه مجلس برسد.

در ادامه نمایندگان، ماده 8 طرح مذکور را هم به تصویب رساندند که براساس آن ماده 32 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به این شرح اصلاح می‌شود:

هیچ شعبه‌ای نمی‌تواند تقدیم گزارش خود را بیش از« 5 روز» کاری از تاریخ دریافت پرونده به تعویق اندازد. در صورتی که تاخیر به حکم ضرورت پیش آمده باشد رئیس و در غیاب آن نایب رئیسه شعبه مکلف است هیات رئیسه مجلس را مطلع سازد. هر گاه هیات رئیسه علت را موجه دانست موضوع را دوباره به همان شعبه و در غیر این صورت به شعبه بعد ارجاع می‌نماید که ظرف «5 روز » پس از دریافت پرونده گزارش دهد.

کد خبر: 887010

وب گردی

وب گردی