فضای ورزشی سرپوشیده مدارس، 24 صدم متر مربع است

مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نُرم‌های آمادگی جسمانی دانش‌آموزان بعد از 15سال به‌روزرسانی شده است، گفت: میانگین سرانه فضای ورزشی سرپوشیده مدارس، 24 صدم متر مربع است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، حسین بابویی مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در خصوص ارتقای درس تربیت‌بدنی در مدارس، اظهار داشت: نُرم‌های آمادگی جسمانی دانش‌آموزان بعد از پانزده سال به‌روزرسانی شده است و حد استاندارد آمادگی جسمانی دانش‌آموزان از پایه سوم ابتدایی تا پایه یازدهم به تفکیک دانش‌آموزان دختر و پسر و استان‌های مختلف مشخص شده است.

وی ادامه داد: یکی از نتایجی که از تحلیل‌های صورت‌گرفته به دست آمد، این موضوع است که در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچک در مناطقی که شرایط فعالیت دانش‌آموزان بیشتر است، آمادگی جسمانی آنها نیز بالاتر است؛ ضمن اینکه در این سنجش، استقامت قلبی و عضلاتی و قدرت انفجاری دانش‌آموزان پایش شده که این تدابیر در اجرای بهتر برنامه‌ها بسیار مؤثر است.

مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سطح آمادگی جسمانی دانش‌آموزان با سطح نرمال فاصله دارد، گفت: برنامه‌های تربیت‌بدنی، دانش‌آموز و مدرسه‌محور است؛ ضمن اینکه بعد از بیست سال شیوه‌نامه‌ای مبنی بر اجرای مطلوب درس تربیت‌بدنی تهیه شده است که دارای استلزاماتی مانند تأمین تجهیزات مورد نیاز و نیروی انسانی است.

بابویی خاطرنشان کرد: برای اجرای مطلوب درس تربیت‌بدنی، برنامه‌ای تدوین شده است که دارای دو پیوست آموزشی و تجهیزات است. در خصوص پیوست آموزشی از تابستان سال گذشته آموزش معلمان در دستورکار قرار گرفته است؛ ضمن اینکه حداقل تجهیزات لازم نیز برای مدارس درنظر گرفته شده است که در قالب برنامه پنج ساله‌ای تدوین شده تا در پایان برنامه ششم امکانات و تجهیزات لازم مورد نیاز مدارس تأمین شود.

وی در خصوص «کمبود فضای ورزشی در مدارس»، افزود: میانگین سرانه فضای ورزشی سرپوشیده مدارس 24 صدم متر مربع است که این منهای حیاط مدارس است؛ در حالی که باید حداقل یک متر مربع فضای ورزشی در مدارس داشته باشیم؛ ضمن اینکه در شهر تهران دانش‌آموزان از فضای ورزشی کمتری برخوردار هستند.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: در خصوص «نیروی انسانی مورد نیاز درس تربیت بدنی»، در مدارس در حد ایده‌آل قرار نداریم اما در مجموع اگر بخواهیم در همه پایه‌ها معلم تربیت بدنی داشته باشیم، حدود 12 تا 13 هزار معلم تربیت‌بدنی کم داریم؛ ضمن اینکه با وجود 33 هزار مربی تربیت بدنی، بخشی از کلاس‌های این درس معلم مورد نیاز را دارا هستند.

بابویی با اشاره به اقدامات این اداره کل در ارتقای سطح ورزش مدارس، بیان داشت: در دو سال گذشته در دوره متوسطه دوم، درس تربیت بدنی به مدت یک ساعت در هفته فعالیت می‌کرد که این میزان در متوسطه دوم به 3 ساعت در هفته افزایش پیدا کرد که با این شرایط، نیاز به 4 هزار معلم تربیت‌بدنی داریم؛ ضمن اینکه چالش نیروی انسانی در 3 تا 4 سال آینده در اموزش و پرورش وجود دارد که بخشی از آن مربوط به معلمان تربیت‌بدنی است.

وی اضافه کرد: برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز از دو طریق دانشگاه فرهنگیان و ماده 28 اقدام می‌شود که در حال پیگیری هستیم تا کمبود معلمان تربیت‌بدنی از این دو محل جبران شود.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در خصوص «فضای ورزشی مدارس استان‌های مختلف کشور»، عنوان کرد: از چهار سال گذشته اجازه ایجاد هیچ فضای ورزشی خارج از مدارس داده نشده است؛ ضمن اینکه این موضوع تأکید شده است تا هر مدرسه‌ای که ایجاد می‌شود، حتماً فضای ورزشی داشته باشد.

بابویی افزود: هدفگذاری که در پنج سال و تا پایان برنامه ششم ترسیم شده است، به این سمت است تا سالانه 23 درصد مدارس متناسب‌سازی شده و تجهیزات ورزشی مورد نیاز آنها تأمین شود.

به گزارش فارس، مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت‌های فدراسیون ورزشی دانش‌آموزی، یادآور شد: برنامه‌های مختلفی در راستای ارتقای ورزش دانش‌آموزی صورت گرفته است که برگزاری المپیادهای درون‌مدرسه‌ای و کانون‌های مدرسه، از جمله اقدامات صورت گرفته است.

وی افزود: فدراسیون ورزش دانش‌آموزی کار استعدادیابی و شناسایی دانش‌اموزان توانمند در رشته‌های ورزشی را انجام می‌دهد، تا این دانش‌آموزان در قالب تیم‌های ملی در مسابقات شرکت کنند.
706

کد خبر: 887031

وب گردی

وب گردی