کسب عناوین "ایده برتر" و "مقاله برگزیده" توسط دانشگاهیان دانشگاه آزاد واحد اصفهان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی حکمی دکتر اقبال شاکری را به سمت رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه منصوب کرد.


به گزارش ایسکانیوز، در بخش مقاله برگزیده این جشنواره، مقاله دکتر رخساره بادامی عضو هیات‌علمی و حمیده سبزعلی‌زاده دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با عنوان «رابطه عملکرد خانواده با استحکام ذهنی در ورزشکاران پارالمپیکی» به عنوان مقاله برگزیده انتخاب و ارائه شد.
در بخش ایده برتر نیز «طراحی، ساخت و تولید دیسک‌های ورزشی یک کیلو، یک کیلو و نیم و دو کیلوگرمی» توسط علیرضا مختاری همامی دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) و قهرمان جهان و پارالمپیک انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.
دکتر رخساره بادامی عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، با اعلام این خبر گفت: جشنواره دستاوردهای علمی در ورزش‌های پارالمپیکی توسط آکادمی ملی پارالمپیک ایران و به مناسبت روز جهانی معلول در تهران برگزار شد.
وی افزود: هدف این جشنواره ملی که به صورت کاملاً تخصصی و برای اولین بار با استقبال خوب و در سطح بالایی برگزار شد، انتخاب یک مقاله، یک رساله، یک پایان‌نامه، یک ایده و یک کتاب به عنوان آثار برگزیده بود.
دکتر بادامی بیان داشت: در این جشنواره از بین ۷۸ مقاله ارسالی منتشر شده در نشریات معتبر علمی- پژوهشی، مقاله مشترک بنده و خانم حمیده سبزعلی‌زاده دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با عنوان «رابطه عملکرد خانواده با استحکام ذهنی در ورزشکاران پارالمپیکی» به عنوان تنها مقاله برتر انتخاب، ارائه و مورد تقدیر قرار گرفت.
این دانشیار تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) افزود: در این مقاله به اهمیت نقش خانواده در پرورش ویژگی‌های شخصیتی ورزشکاران معلول پرداخته‌ایم.
دکتر بادامی خاطرنشان کرد: این مقاله در نشریه علمی- پژوهشی مطالعات روانشناسی ورزشی به چاپ رسیده است.
علیرضا مختاری همامی دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) و قهرمان جهان و پارالمپیک نیز که طرحش به عنوان ایده برتر اولین جشنواره دستاوردهای علمی در ورزش‌های پارالمپیک برگزیده شد، در خصوص تاریخچه ساخت دیسک‌های ورزشی گفت: تاریخچه پرتاب دیسک به حدود پنج هزار سال قبل برمی‌گردد، تا قبل از سال ۱۹۰۴ میلادی دیسک‌های ساخته‌شده دارای بدنه چوبی بودند که شکننده بود و همچنین بر اثر خشک شدن یا نم کشیدن چوب تغییر شکل می‌داد و از حالت اولیه خارج می‌شدند. در سال۱۹۰۴ مخترعین با استفاده از نوارهای فلزی در بین بدنه چوبی تا حدودی توانستند از تغییر شکل و شکنندگی آن جلوگیری کنند. در سال ۱۹۱۱ برای جلوگیری از لق شدن یا چرخیدن بدنه دیسک، در درون حلقه اطراف آن از پیچ و مهره استفاده شد. در سالهای ۱۹۲۶ و ۱۹۳۴نیز کارهای جزیی انجام دادند تا سال ۱۹۹۷ که دیسکی اختراع شد که مخترعین آن، قسمت بالایی دیسک، وزن بیشتری نسبت به قسمت پایینی آن داشت که ادعا داشتند دیسک مورد نظرشان مسافت بیشتری را طی می‌کند.
وی سازندگان بین‌المللی و جهانی دیسک‌های دومیدانی را کشورهای چین، آمریکا، کانادا، سوئد، هلند، نروژ و هند اعلام کرد و درباره نوآوری خود به گفت: دیسکی که من طراحی و ساخته‌ام از لحاظ قطر و وزن با استانداردهای بین‌المللی هیچ تفاوتی ندارد، اما از لحاظ طراحی داخلی، وزن از مرکز به روی لبه رینگ دیسک انتقال پیدا کرده است. علیرضا مختاری همامی افزود: در طرح بنده استفاده از واشرهای آلومینیومی با قطر ۵۰ میلیمتر که در زمان تزریق مواد پلی‌آمید به داخل قالب کاشته می‌شود تا واشر مورد نظر از قاب پلی آمید جدا نشود.
این مخترع افزود: استفاده از مواد پلی‌آمید که دارای تراکم و در برابر ضربه بر روی سنگ، آهن، آسفالت، خاک و.... مقاومت بالایی نسبت به بدنه‌های دیسک‌های موجود بین‌المللی و جهانی که اکثراً از مواد ABS استفاده می‌شود، دارد. این دیسک‌ها حالت ترد و شکنندگی زیادی دارند.
این ورزشکار پارالمپیکی ایران و رکورددار آسیا اظهار داشت: در طراحی دیسک‌ها، از هر دو قاب به طور قرینه استفاده شده است که برای اتصال به یکدیگر دو عدد پیچ وارد سوراخ‌های دو قاب شده و با یک اتصال واسطه از داخل، قابلیت تنظیم بهتری نسبت به نمونه‌های قبلی دارد.

وی به مزایای اختراع خود از جمله ایرانی بودن طرح و استفاده از مواد خام ایرانی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: قابلیت تعویض کردن قطعات مورد نظر دیسک از دیگر مزایای این نمونه جدید است که هر کدام از قطعات جدا می‌شود، قیمت این دیسک‌ها هم نسبت به مدل‌های موجود بین‌المللی و برندهای مهم جهانی پایین‌تر است.
مختاری همامی ادامه داد: این طرح به عنوان اختراع نیز پس از سه سال تحقیق و نمونه‌سازی که از سال ۱۳۸۸ آغاز شد، در تاریخ نهم بهمن ماه ۱۳۹۱ به شماره ۷۸۴۳۴ در اداره ثبت اختراعات ایران، بنام اینجانب ثبت اختراع شد.
دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) گفت: نخستین دیسک را در ۱۷ اردیبهشت ماه امسال همزمان با سفر آقای فیلیپ کریون رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک به اصفهان و با حضور آقای مسعود اشرفی دبیر کمیته ملی پارالمپیک ایران تقدیم ایشان کردم.
مختاری همامی در خصوص نام دیسک ساخته‌شده خود گفت: این دیسک به نام پدر مرحومم دریاقلی مختاری همامی که از بزرگان شهرستان لنجان استان اصفهان بود، بنام "دیسک دریاقلی" نامیده شد.
علیرضا مختاری همامی که از سال 2014 تا کنون نفر اول رنکینگ جهانی در پرتاب دیسک معلولان دنیا است، در رشته تربیت‌بدنی در مقطع کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) مشغول به تحصیل است در آخرین حضور خود در مسابقات میادین ورزشی، در مسابقات جهانی دو و میدانی معلولان 2017 لندن به عنوان پرتابگر وزنه در کلاس اف 53 با پرتاب هشت متر و 35 سانتی متر افزون بر شکستن رکورد آسیا در رقابتی سخت با حریف آمریکایی خود که نایب قهرمان جهان بود، مقتدرانه او را شکست داد و مدال طلا را در این رقابت از آن کشورمان کرد.
مهمترین مقام‌های دیگر جهانی و بین‌المللی وی عبارتند از: کسب مدال برنز مسابقات بین اللمللی ۲۰۰۶آسیا در پرتاب وزنه، کسب مدال نقره در مسابقات آزاد اروپا در پرتاب دیسک در جمهوری چک در سال ۲۰۱۱، کسب مدال برنز مسابقات آزاد اروپا در پرتاب وزنه جمهوری چک در سال ۲۰۱۱، کسب مدال طلا در مسابقات پارا آسیایی(بازیهایی آسیایی) اینچیون کره جنوبی در پرتاب وزنه و شکستن رکورد آسیا در سال ۲۰۱۴ در این ماده، کسب مدال طلا در مسابقات پارا آسیایی بازیهایی آسیایی اینچیون کره جنوبی ۲۰۱۴ در پرتاب دیسک و همچنین شکستن رکورد آسیایی در این ماده، کسب رتبه چهارم مسابقات جهانی دومیدانی معلولین ۲۰۱۵ قطر، کسب رتبه چهارم مسابقات پارا المپیک 2016 برزیل ریو.

کد خبر: 887039

وب گردی

وب گردی