محمود صادقی: به نظارت استصوابی شورای نگهبان اعتقاد دارم

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اینکه نظام قانونگذار کشور با شورای نگهبان عجین شده است، عنوان داشت: شورای نگهبان بر انتخابات و مصوبات مجلس نظارت دارد و من به نظارت استصوابی این شورا اعتقاد دارم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 29 آذر 96) در تذکری شفاهی گفت: اخیرا بنده نطقی داشتم که در آن منظورم رئیس دیوان محاسبات نبود بلکه نظام و فرایندی بود که در دیوان محاسبات حاکم است.

وی افزود: نظر بنده درباره کارهایی است که حسابرسان زحمتکش دیوان محاسبات انجام می‌دهند و در جریان بررسی گردش مالی سالانه مجلس صورت می‌گیرد، بود که اگر فرصت باشد جزئیات آن را در کمیسیون و صحن مجلس مطرح می‌کنم.

صادقی با یادآوری اظهارات اخیر خود مبنی بر اینکه نمایندگان عصاره فضائل شورای نگهبان هستند، گفت: اشاره من به سخن امام خمینی بود که خطاب به نمایندگان دوره اول مجلس گفتند: «شما عصاره فضائل ملت هستید».

وی ضمن اشاره به اینکه نظام قانونگذار کشور با شورای نگهبان عجین شده است، عنوان داشت: شورای نگهبان بر انتخابات و مصوبات مجلس نظارت دارد و من به نظارت استصوابی این شورا اعتقاد دارم.

نماینده مردم تهران به فلسفه تشکیل شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: اگر شما به مشروح مذاکرات خبرگان قانون اساسی مراجعه کنید، خواهید دید که نهادی مستقل مانند شورای نگهبان تشکیل شد تا بر انتخابات نظارت کند و تجربه رژیم استبدادی گذشته که حاکمیت، کاندیدای سفارشی را از صندوق بیرون می‌آورد و پیشنهاداتی در این زمینه داشت، تکرار نکنیم تا نمایندگان واقعی مردم انتخاب شوند.

وی با ذکر این نکته که پس از 4 دهه از عمر جمهوری اسلامی ایران و فعالیت مستمر شورای نگهبان در کنار مجلس حق سؤال نمایندگان از این محصول نظام جهت ارزیابی دقیق علمی چگونه است، بیان داشت: باید ببینیم خروجی آن چه بوده است؟

صادقی در ادامه گفت: شورای نگهبان زمانی که به تعبیر امام راحل مصوبه‌ای را تصویب یا رد می‌کند هیچ کس حق ندارد بگوید که این مصوبه اعتبار ندارد. اما تفسیرهایی که شورای نگهبان کرده است گاهی موجب کاهش اختیارات مجلس شورای اسلامی شده است.

وی اظهار داشت: از جمله این موارد می‌توان به حق تحقیق و تفحص اشاره کرد که در مواردی محدودیت‌هایی اعمال شده است که موجب کاهش حدود اختیارات مجلس شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: خروجی که از مجلس نتیجه می‌شود شورای نگهبان هم در آن سهیم است و در امر قانونگذاری می‌توانیم نقدهایی داشته باشیم.

صادقی گفت:‌ در بعضی موارد که شورای نگهبان به مصوبات مجلس ایراد وارد می‌کند اعلام می‌دارد که استثنائاتی در مصوبات قرار داده شود که این استثنائات ممکن است ساختار و خاصیت مصوبه مربوطه را از میان ببرد.

بنابر این گزارش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر عضو فراکسیون امید بیان داشت: از توضیحاتی که ارائه دادید تشکر می‌کنم اما اگر دفعه قبل هم اینگونه صحبت می‌کردید این مناقشات ایجاد نمی‌شد.

وی افزود: شما در جلسه گذشته که من حضور نداشتم حرفی را مطرح کردید و گفتید که بررسی حساب‌های مجلس از سوی دیوان محاسبات انجام شده و رئیس دیوان در برخی موارد آنها را خط می‌زند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بینی و بین‌الله اینطور نیست. چرا که این دیوان سازوکارهای مشخص خود را دارد و در چند دوره‌ای که من رئیس مجلس بودم چنین مواردی را مشاهده نکردم و حتی در برخی مواقع خود رئیس دیوان هم از گزارش‌هایی که به دیوان واصل می‌شود، اطلاع ندارد.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: کارشناسان دیوان محاسبات در کمیسیون بودجه حاصل می‌شوند و گزارش‌های خود را ارائه می‌دهند.

کد خبر: 887122

وب گردی

وب گردی