ژن عامل بیماری پارکینسون کشف شد

دارنده کرسی پژوهشی "پزشکی ژنتیکی" از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی معتقد است که این کرسی پژوهشی زمینه را برای تشخیص و درمان بیماریهای عصبی در کشور فراهم می‌کند.

به گزارش ایسکانیو و به نقل از تسنیم؛ الهه الهی که کرسی پژوهشی "پزشکی ژنتیکی" از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به وی اعطا شده است درباره این کرسی پژوهشی اظهار کرد: نقش ژنتیک و ژن در بروز بیماریهای عصبی بسیار مهم است زیرا بیمارانی وجود دارند که مبتلا به بیماریهای عصبی هستند اما تشخیص درستی رخ نمی‌دهد.

وی افزود: این کرسی پژوهشی با تأکید بر پژوهش و تحقیقات بر بیماریهای عصبی همچون ALS در حال انجام است تا در راستای تشخیص درست و درمان این بیماری در کشور گام برداریم و رابطه ژنها و بیماریها را پیدا کنیم همچنین تست مشکلات ژنتیک در بیماران ایرانی بررسی شود تا بدانیم در کشور در چه وضعیتی قرار داریم.

الهی فعالیت خود را در بیماریهای دستگاه عصبی دانست که شامل بیماریهای چشم به عنوان عضو عصبی نیز می‌شود و گفت: ALS بیماری عصبی پیشرونده‌ای است که سبب زوال تدریجی سلولهای عصبی‌ می‌شود؛ در این بیماران سیستم عصبی درگیر شده و مشکلاتی همچون کند ذهنی، ناتوانی حرکتی و بینایی دیده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین با توجه به روند فعالیتمان در این کرسی تحقیقاتمان را به صورت متمرکز بر روی بیماریهای عصبی قرار دادیم تا با نتایج حاصل از این مطالعات مشکلات این حوزه کم رنگ‌تر شود.

دارنده کرسی پژوهشی "پزشکی ژنتیکی" از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران با اشاره به انجام تحقیقات بر روی بیماری پارکینسون گفت: این تحقیقات منجر به شناسایی یکی از ژنهای عامل بیماری پارکینسون شد که این اقدام نیز در راستای فعالیتمان بر روی بیمارهای عصبی است اما بیماری ALS به دلیل تحقیقات کمی که در این حوزه انجام شده زمینه برای تحقیقات بیشتر وجود دارد زیرا در ایران هیچ گروهی به اندازه تحقیقات و مطالعت تیم ما روی این بیماری تحقیق نکرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه عنوان کرد: تحقیقات ما در این کرسی پژوهشی نیز بر روی ژن مؤثر در بروز بیماری است؛ زمانیکه این ژن را پیدا کنیم، تلاش خواهد شد تا دریابیم این ژن چه دخالتی در بروز این بیماری دارد؛ پس می‌توان گفت این شناسایی قدم بزرگی برای درمان بیمارها است هر چند تاکنون نیز اطلاعات ژنتیکی خوبی در رابطه با این بیماری در کشور در نتیجه تحقیقاتمان منتشر شده است.

الهی درباره اهمیت این کرسی پژوهشی ابراز کرد: زمانی که بیماریهای مرتبط مورد مطالعه قرار می‌گیرند حتی اگر بیماری نادر باشد اما با این مطالعات دانش بنیادی درباره کل مسیرهای دخیل در این سیستمها به دست می‌آید؛ بنابراین به دانش ارزشمندی می‌رسیم که می‌تواند راهگشای مسائل زیادی باشد.

او خاطر نشان کرد: تحقیقات ما نیز از سویی جنبه تحقیقات در حوزه علوم پایه را دارد و هم می‌تواند زمینه‌ساز فعالیتهای کاربردی در سطح تشخیص و درمان بیماری باشد زیرا در درمانهایی که جنبه ژنتیکی دارند باید با استفاده از راهکاری درباره تعاریف علم ژنتیک به نتایجی دست یابیم و این راهکارها را در اختیار داشته باشیم؛ پس این کرسی پژوهشی زمینه تشخیص بیماری را نیز فراهم می‌کند.

وی همچنین عنوان کرد: بیماران بسیاری وجود داشتند که توسط پزشکان مجرب به ما معرفی شدند و بررسی ژنتیکی در این افراد مشخص کرد که به بیماری دیگری مبتلا هستند بنابراین در انتخاب درمان مناسب نیز این تحقیقات مؤثر است.

الهی درباره تاثیرات انجام این کرسی پژوهشی در سطح جامعه نیز گفت: نخستین اثر اعطای این کرسی پژوهشی آگاهی از وضعیت ژنتیکی مردم کشورمان است، این آگاهی منجر به اتفاقات خوبی می‌شود؛ در این زمینه نیز در یکی از نشریات علمی و تخصصی مقاله‌ای به زبان فارسی منتشر می‌کنیم تا در اختیار مردم عادی قرار گیرد.

وی افزود: این مقاله به زبان ساده نوشته شده تا افراد از وضعیت کشور این حوزه مطلع شوند؛ پس این اقدام می‌تواند علم و دانش را بین مردم برده و از اهمیت این موضوع آگاه شوند.

دارنده کرسی پژوهشی "پزشکی ژنتیکی" از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران در پایان به حمایتهای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی اشاره کرد و گفت: همکاریهای صندوق برای انجام تحقیق و پژوهش در کشور در زمینه علمی راهگشا است؛ خصوصا در دانشکده‌های علوم پایه که با محدودیتهای زیادی مواجه هستند این حمایتها بسیار ارزشمند است.

وی خاطر نشان کرد: البته پشتیبانیهای صندوق زمینه را برای فعالیت جوانان با استعداد و خلاق کشور فراهم می‌کند تا در نتیجه شاهد پیشرفت و ارتقای سطح علمی کشور باشیم.

701

کد خبر: 887123

وب گردی

وب گردی