فساد همچون موریانه اساس و بنیان نظام را می‌خورد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر زمان که جلوی ضرر گرفته شود، منفعت است. قبل از اینکه جلوی مفاسد گرفته شود، هر کار دیگری بی‌فایده است.

به گزارش ایسکانیوز، مصطفی میرسلیم در جلسه بررسی و واکاوی فساد در جمهوری اسلامی که در دانشکده علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: پنج سرفصل برای فساد وجود دارد، سرفصل اول به دوران جنگ برمی‌گردد، جنگ دارای خرابی، هزینه و محدودیت است و اقتصاد کشور را با مشکل مواجه می‌کند که در این صورت راه برای فساد باز می‌شود.

وی افزود: اولین تحریم اعمال شده علیه جمهوری اسلامی در دوران جنگ بود، در آن زمان ایران به مسائل فناوری در صنعت اشراف نداشت، وابستگی ایران تا حدی بود که حتی نمک طعام نیز از خارج وارد کشور می‌شد. در زمان تحریم ایران به بسیاری از دستگاه‌ها و مواد دسترسی نداشت و ناگزیر بود تا آن را وارد کند. در آن زمان ایران گرفتار جنگ نیز بود، بنابراین ناچار به استفاده از راه‌های غیرمتعارف شد که یکی از این راه‌ها دلالان بودند.

میرسلیم با بیان اینکه واسطه‌گری‌ها به ایجاد ثروت‌های بادآورده منجر می‌شود، عنوان کرد: این ثروت‌های بادآورده سبب تضاد تشدیدشده کاخ و کوخ می‌شود. این حالت موجب تقویت احساس محرومیت و بسیار دردناک است، زیرا تبعیض را با وجود خود لمس می‌کنند، احساس محرومیت در بین گروه‌های کم‌تر برخوردار در دوران جنگ مشاهده می‌شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص سرفصل دوم بحث خود گفت: بعد از جنگ تعدادی از فرزندان این کشور جانبازی و رشادت کردند، این افراد بعد از جنگ مشاهده کردند که عده‌ای زالوصفت اقتصاد کشور را دچار مشکل کرده‌اند، اکنون که از صحنه نظامی خارج شدند طبیعی بود تا به مسائل داخل کشور در صحنه اداری، اقتصادی و اجتماعی کشور بپردازند و آن را حل‌وفصل می‌کنند، عده‌ای بسیار خوب به این مسائل اشراف و برای آن راه حل پیدا کردند و با آن درگیر شدند.

میرسلیم با بیان اینکه صحنه مفاسد بسیار پیچیده‌ای است، عنوان کرد: افرادی که با جانبازی از جبهه‌ها برگشتند، خوش‌نام بودند و هستند. به دلیل این خوش‌نامی عده‌ای راه درست را رفتند و موفق شدند ولی افرادی که در تله افتادند به دلیل این خوش‌نامی مورد تعقیب قرار نگرفتند و عملا نمی‌توانست نظارتی بر آن اعمال شود.

وی افزود: بعد از جنگ کشور با مشکل بازسازی مواجه شد، رقمی که برای خسارت عنوان شد، 500 میلیارد دلار بود. بازسازی هزینه بیشتری دارد و برای آن 1000 میلیارد دلار نیاز است، سیلی از تقاضا وجود داشت تا بازسازی هر چه سریع‌تر انجام شود، برای بازسازی مصالح‌، نیروی انسانی و پشتوانه مالی نیاز بود. کشور از نظر مصالح و نیروی انسانی دچار کمبود بود اما امکانات مالی در دولت چهارم و پنجم تامین شد. زمانی که پول وارد جامعه می‌شود اما امکانات وجود ندارد، تورم ایجاد می‌شود. رقم تورم در دولت پنجم تاریخی بود. تورم بیماری و سرمنشا فساد است که باید مهار شود. تورم در حد چهار یا پنج درصد برای توسعه خوب است اما رقم 50 درصد کشور را فلج می‌کند.

میرسلیم با اشاره به اینکه از نظر درآمدی پول از فروش نفت خام به دست می‌آمد، تصریح کرد: زمانی که کالای تولید شده به فروش می‌رسد برای آن زحمت کشیده و کار شده است، اما زمانی که محصول خام فروخته می‌شود برای آن کاری انجام نشده است، وابستگی به یک محصول خام و فروش آن یکی از ریشه‌های مفاسد است. افرادی در این زمینه کارپرداز فروش نفت بودند. زمانی که در تحریم کشورها عنوان می‌کنند که نباید از ایران نفت خرید باید واسطه‌ای وجود داشته باشد. اینگونه است که در تهران اتومبیل یک میلیاردی دیده می‌شود و این به سبب دلالی صورت گرفته است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بینشی بر کشور حکم‌فرما شد که بعد از جنگ باید تنوع در کالا و نشاط در جامعه شکل گیرد. این اقدام بی‌حسابی بود. باید با توجه به توان جامعه تبلیغ برای کالای خارجی صورت گیرد. کره و ژاپن چنان جولانی در کشور ما دادند که اکنون دیگر صنایع خانگی ما جایگاهی ندارد. آن‌ها در واقع بازارشکنی کردند، اشتهایی که بر مبنای تبلیغات برای واردات ایجاد شد، بیکاری را افزایش داد، تولید داخلی را متوقف و وابستگی به خارج را تشدید کرد. یک موضوع دیگر در فساد این بود که کالاها به دو نرخ دولتی و آزاد عرضه می‌شد. این مابه‌التفاوت در دونرخی‌ها سرمنشا فساد است که باید از آن پرهیز شود.

وی در سرفصل سوم در خصوص مشکلات دستگاه‌هایی که وابسته به بودجه دولت بودند و دولت امکان پشتیبانی از آن‌ها را نداشت و آن‌ها باید خود را اداره می‌کردند، عنوان کرد: از جمله این دستگاه‌ها شهرداری‌ها بودند که تا دولت پنجم از بودجه دولت استفاده می‌کردند اما بعدها مستقل و به شورای شهر وابسته شدند. راه‌حلی را به دولت پیشنهاد دادند که عواید خود را از محل فروش تراکم کسب کنند. در دولت پنجم این اجازه به شهرداری‌ها داده شد و کار تا حد تراکم سیال پیش رفت یعنی زمانی که فردی از شهرداری طلب داشت و شهرداری نمی‌توانست آن را پرداخت کند تراکم سیال می‌داد که این برای مکان خاصی نبود، شهرداری حق دارد برای خدماتی که می‌دهد از مردم پول دریافت کند. مردم نباید به تهران مهاجرت کنند، تهران پر از مشکلات، مفاسد، سرقت و آلودگی و در واقع بهشت تخلفات است.

میرسلیم افزود: یکی‌دیگر از سرمنشاهای فساد این است که کمیسیون ماده 5 قلع‌وقمع را به جریمه تبدیل کرد. این وضعیت که در تهران شروع شد به سایر شهرهای بزرگ و بعد کوچک سرایت پیدا کرد. زمانی که فردی خلافی انجام داد پول دریافت و در نتیجه خلاف مشروع شد در واقع خلاف نرخ پیدا کرد. این رویه‌ای است که موجب شد قبح فساد ریخته شود و هرخلافی می‌توانست صورت گیرد اما نرخ دارد. برای مبارزه با فساد باید جلوی برخی فرایندها گرفته شود. بعد از جریمه کردن باید خلاف نیز محو شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: زمانی که دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شد دولت نیز تصمیم گرفت تا با ایجاد برخی دانشگاه‌ها درآمد کسب کند، دولت شروع کرد به اینکه از حاشیه پول به دست آورد. این سرمنشا فسادی شد که بعدها به کل دولت سرایت کرد. انواع اخاذی‌ها نیز سبب فساد شد. به طور مثال برای برگزاری عروسی‌هایی که خلاف قانون است باید هزینه پرداخت شود. در ادارات نیز برای اینکه کار هر فردی انجام شود باید نرخ پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه یک کاندیدا برای ورود به مجلس شورای اسلامی باید میلیاردی هزینه کند، عنوان کرد: نماینده‌ای که اینگونه هزینه می‌کند در نظر دارد تا با همکاری با دولت و استفاده از مزایای ویژه آن هزینه‌های انجام شده را جبران کند، نماینده تهران شدن بسیار گران تمام می‌شود.

میرسلیم با اشاره به اینکه فصل چهارم فروریختن دیوار استقلال است، خاطر نشان کرد: فصل پنجم درباره ضعف مدیریت است، فردی که قصد مبارزه با فساد را دارد باید از ویژگی‌هایی برخوردار باشد تا در این دام نیافتد. اگر مدیران بر مبنای خویشاوندسالاری انتخاب شوند به کودن‌سالاری ختم و در نتیجه فساد شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه ادامه روش‌های واسطه‌گری و دلالی به دلیل تداوم تحریم است، عنوان کرد: تحریم از این لحاظ که کشور خودش نیازهایش را تولید کند، مفید است اما برخی وسایل موردنیاز از طریق دلال‎‌های حرفه‌ای تامین می‌شود، به طور مثال بابک زنجانی که از او خواستند تا این کار را انجام دهد. در دوره دوم احمدی‌نژاد نباید عنوان می‌شد که تحریم سخت می‌گذرد اما می‌توان راه‌هایی تامین کرد که به دلال نیازی نباشد. زمانی برای دور زدن تحریم واسطه‌گری روی کار آمد اما استفاده از این افراد مثل جزایری و زنجانی کشور را به این وضع کشاند.

میرسلیم افزود: یک موضوع دیگر خصوصی‌سازی است. خصوصی‌سازی برای این انجام می‌شود که امکان رقابت پدید آید با این وجود از مجموعه خصوصی‌سازی‌ها تنها 5 تا 10 درصد آن واقعی است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه فساد همچون موریانه اساس و بنیان نظام را می‌خورد، تصریح کرد: هر زمان که جلوی ضرر گرفته شود، منفعت است. قبل از اینکه جلوی مفاسد گرفته شود، هر کار دیگری بی‌فایده است. از لحاظ فرهنگی تمام افراد وظیفه دارند با فساد مبارزه کنند، از نظر انتظامی دستگاه‌هایی وجود دارد که وظیفه دارند جلوی خلاف را بگیرند اما زمانی که گرفتار اخاذی شدند کار پیچیده می‌شود، دستگاه قضایی رسیدگی‌کننده است. یکی از کارهایی که رئیس جمهور می‌تواند انجام دهد این است که از دستگاه قضا بخواهد تا اگر فردی از دستگاه مجریه کار خلافی انجام می‌دهد به رئیس جمهور اطلاع دهند، فساد در قوه قضاییه به دلیل فساد در قوه مجریه است.

وی افزود: قانون اساسی اجرا نمی‌شود. زمانی که فردی وارد دستگاه می‌شود باید اموالش را اعلام کند و بعد از رفتن نیز باید اعلام شو تا اگر مابه‌التفاوتی داشت بررسی شود، این قانون باید در مورد خود فرد و خانواده‌اش اجرا شود.

304

کد خبر: 887134

وب گردی

وب گردی