معامله واشنگتن-ریاض  هنگفت ترین قرارداد نظامی  تاریخ عربستان

در ده سال گذشته آمریکا و عربستان سعودی، بزرگترین فروشنده و خریدار اسلحه در جهان بوده اند، در تهاجم غیر قانونی و مداخله غیر مشروع عربستان در یمن نیز تسلیحاتی مانند سلاح‌های خوشه‌ای و سمی که به عنوان تسلیحات ممنوعه شناخته شده اند ، مورد استفاده قرار گرفت. سلاح هایی که قطع به یقین از آمریکا خریداری شده اند .

به گزارش ایسکانیوز، عربستان، متحد دیرین واشنگتن، در صدر معاملات نظامی با آمریکا قرار دارد. اوایل سال 2012، سخنگوی کاخ سفید از اجرای یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای نظامی آمریکا با عربستان سعودی خبر داد که ارزش آن بالغ بر 30 میلیارد دلار بود.

معامله نظامی واشنگتن - ریاض که هنگفت ترین قرارداد نظامی در تاریخ این کشور به شمار می رود شامل فروش هواپیماهای جنگنده "اف۱۵" می باشد.

دراین معامله طی چهار مرحله، 84 فروند جنگنده اف 15، 70 فروند هواپیمای اف 15 و سه نوع بالگرد شامل 70 فروند بالگرد آپاچی، 72 فروند بالگرد بلک هاوک و 36 فروند بالگرد ستیل برد به ریاض تحویل داده خواهد شد.

بنابر این قرارداد، ‌84 فروند جت جنگنده جدید اف 15 و همچنین قطعاتی برای تقویت و نوسازی هفتاد جنگنده اف 15 اس به عربستان تحویل داده شد. به گفته مقام‌های رسمی آمریکا، این قرارداد شامل تامین مهمات نظامی، قطعات یدکی جنگنده‌ها، آموزش، نگهداری و تدارکات لازم است.

جالب اینجاست که بنا به گفته سخنگوی کاخ سفید، این قرارداد از 50 هزار فرصت شغلی در آمریکا پشتیبانی و سالیانه سه و نیم میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک می‌کند. شرکت بوئینگ که تولیدکننده جنگنده‌های اف 15 و بالگرد‌های آپاچی است، نیز پیشتر اعلام کرده بود قرارداد تسلیحاتی با عربستان از 77 هزار فرصت شغلی در 44 ایالت آمریکا پشتیبانی می‌کند.

گزارش ها حاکی است که عربستان سعودی از بمب های ممنوعه فسفری آمریکا نیز علیه مردم مظلوم یمن استفاده کرده است. کشورهایی که واشنگتن به آن ها فسفر سفید می‌ فروشد باید از آن برای علامت‌ دادن به سایر نیروها و ایجاد صحنه‌های دودزا استفاده کنند؛ در حالی که استفاده از این ماده علیه نیروهای نظامی یا غیر نظامی باعث می شود تا قربانیان قطع عضو شده و با سوختن عمیق بَدنشان تا استخوان ها، کشته شوند.

ائتلاف عربی - آمریکایی در بیش از دو سال گذشته هزاران تن بمب بر سر مردم یمن فرو ریخته است.

از طرفی، هزینه‌های نظامی عربستان در سال‌های 2000 تا 2005 به 11/2 میلیارد دلار رسیده بود و دولت عربستان قصد دارد با صرف ده‌ها میلیارد دلار تا سال 2020، نیروی هوایی خود را به نخستین نیروی منطقه تبدیل کند. نیروی هوایی عربستان سعودی دارای 18 هزار پرسنل و نزدیک به 400 فروند هواپیمای جنگی است و زیر نظر آمریکایی‌ها بنیانگذاری شده است.

مداخله نظامی سعودی ها در بحران یمن در 5 سال گذشته، دلیل افزایش واردات سلاح به این کشور است.

تجاوز به یمن در 25 مارس 2015 میلادی برابر 6 فروردین 1394 با حمله هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی به یمن با نام عملیات "طوفان قاطعیت " آغاز شد و از 2 اردیبهشت با نام عملیات "احیای امید" ادامه یافت.

هواپیماهای 5 کشور عضو شورای همکاری خلیج (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت و بحرین) به همراه مراکش، مصر، اردن و سودان در این حمله مشارکت دارند و سومالی نیز اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی خود برای حمله را داده‌ است. این عملیات در حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی و ضد انصارالله و حامیان علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق و کشته شده یمن صورت گرفته که صنعا پایتخت یمن و حمایت اکثریت مردم یمن را در اختیار دارند.

محمد الاسعدی، سخنگوی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) از کشته شدن ۱۱۶۳ کودک و زخمی شدن ۱۷۳۰ تن دیگر از مارس ۲۰۱۵ تا سپتامبر گذشته خبر داد. وزارت بهداشت این کشور نیز اعلام کرد، در این جنگ بیش از ۲۷ هزار یمنی کشته و زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش یونیسیف، یک میلیون و ۳۰۰ هزار کودک یمنی در معرض خطر عفونت‌های شدید دستگاه تنفسی و دو میلیون و ۶۰۰ هزار کودک زیر پنج سال در معرض خطر بیماری سرخک قرار دارند. علاوه بر این سال گذشته، ۳۵۰ هزار دانش آموز دختر و پسر به دنبال تعطیلی ۷۸۰ مدرسه« که یا به طور کامل و یا جزئی تخریب شدند از آموزش بازماندند» و این در حالی است که یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک در سن مدرسه و آموزش هستند.

به گزارش سازمان صلح سبز، اسپانیا بعد از آمریکا و انگلیس سومین صادر کننده بزرگ سلاح به عربستان سعودی است. این سلاح ها شامل جنگنده، خمپاره و دیگر انواع مهمات هستند.

سخنگوی یونیسف در یمن افزود: با ادامه درگیری‌های کنونی نزدیک به ۱۰ میلیون کودک در نقاط مختلف یمن به شدت به کمک‌های بشردوستانه و یا به شکل دیگری از کمک‌ ها نیاز دارند و ۵۱ درصد ساکنان یمن ( ۱.۱۴ میلیون تن) از نبود امنیت غذایی به دلایل طولانی شدن جنگ و محدودیت کمک‌های غذایی، کوچ میلیون‌ها تن از مناطق درگیری، از دست دادن شغل و درآمد خود، افزایش قیمت سوخت، مواد غذایی و بحران اقتصادی رنج می‌برند.

مرکز حقوق و توسعه یمن اعلام کرد: شمار قربانیان غیرنظامی تجاوز عربستان به یمن، طی دوسال گذشته بیش از 32 هزار و 749 کشته و زخمی است در حالی که شمار کشته شدگان کودک را 2646 تن و زنان کشته شده را 1922 تن و مردان را نیز 7728 تن می توان ذکر کرد.

با این وجود منابع خارجی مانند همیشه برای تبرئه کردن خود از این فاجعه انسانی و کتمان جنایات انجام شده در این فاجعه تعداد کشته و زخمی ها را بسیار کمتر از این تعداد گزارش کرده اند.

این مرکز شمار خانه های ویران شده در جنگ را 403039 و شمار مساجد ویران شده را 712 اعلام کرد. تاکنون بر اثر تجاوز عربستان به یمن 223 مرکز گردشگری و 206 اثر باستانی تخریب شده است.

به طور میانگین هر ماه، 100 نفر در جنگ یمن جان خود را از دست می‌دهند که اکثر این قربانیان بر اثر تجاوز و حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به خاک و خون کشیده می شوند.

کشته و زخمی شدن بیش از 700 تن در حمله جنگنده‌های سعودی به یک مراسم ختم در صنعا، جان باختن دست کم 29 تن در بمباران یکی از اردوگاه‌های آوارگان، کشته شدن بیش از30 نفر در حمله هوایی به کارخانه لبنیات نزدیک بندر الحدیده، کشته شدن 60 غیرنظامی در شهر زبیده، جان باختن نزدیک به 70 تن در بازار در روستای مثلث عاهم، حمله به مراسم عروسی استان ذمار که 100 کشته و زخمی بر جا گذاشت، و کشته شدن 25 غیرنظامی در حملات هوایی به یک زندانی در شهر عبس، از جمله پرتلفات ترین حملات ائتلاف متجاوز سعودی به یمن به شمار می‌رود.

عربستان سعودی به پشتوانگی همدستان خود و با حمایت همه جانبه از سوی آنان دست به خاک و خون کشیدن مردم بی گناه یمن می زند. کشورهایی مانند آمریکا بهتر است به جای این که گهگاهی برای منحرف کردن اذهان عمومی، از جنایات آل سعود در یمن ابراز نگرانی کنند، دست از حمایت های خود بردارند تا مساله بحران یمن بیش از پیش فزونی نیابد.

کد خبر: 887139

وب گردی

وب گردی