برگزاری بیش از 1150 کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی وزارت علوم از تصویب اساسنامه اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران (تادا) در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در حال حاضر بخش مربوط به آئین نامه اتحادیه تادا برای تصویب در حال بررسی و تعامل با نهاد رهبری می‌باشد که امیدواریم این موارد در آینده‌ای نزدیک رفع و اساسنامه آن تصویب شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ غلامرضا غفاری در نشست خبری به تشریح فعالیت‌ها و تبیین برنامه‌های فرهنگی آتی وزارت علوم پرداخت و اظهار کرد: خوشبختانه فعالیت‌ها و اقدامات قابل توجه و قابل قبولی در عرصه فرهنگی در دانشگاه‌های کشور انجام شده است و ما از تجربه و انباشت این فعالیت‌های دوره قبل برای ادامه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی استفاده خواهیم کرد. در واقع زمینه‌ها و بسترهای بسیار مناسبی برای دستیابی به اهداف و سیاست‌های فرهنگی وجود دارد که باید این اقدامات بست بیشتری پیدا کند.

وی در ادامه تاکید کرد: هدف اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم که به نوعی خط و مشی معاونت در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود، این است که معتقدیم دانشگاه‌ها، سرمایه آفرین هستند و خود نیز دارای سرمایه‌هایی هستند که هر چه مورد توجه و حمایت بیشتری قرار بگیرند، می‌توانند در ایجاد فضای با نشاط و شاداب در دانشگاه‌ها کمک کننده باشند و در پرتو این فضا تلاش داریم ماموریت‌های فرهنگی خود را در دانشگاه‌ها پیش ببریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همچنین خاطر نشان کرد: ما بر این باور هستیم که دانشگاه در مبنای جامعه با اجزا و عناصری که در اختیار دارد دارای ماموریت‌هایی در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگی است. در واقع سرمایه‌های اجتماعی، اخلاقی و انسانی سه وجه اصلی دانشگاه به شمار می‌رود که باید این سرمایه ها در دانشگاه‌ها تقویت شوند، چرا که تقویت آنها نه تنها به دانشگاه نشاط می‌بخشد، بلکه امکان حرکت و فعالیت بیشتر را در این مراکز فراهم خواهد کرد. بنابراین مسئولیت اجتماعی به عنوان رسالت و ماموریت برای دانشگاه‌ها و وزارت علوم تعریف شده است و تلاش ما این است که این وجه در آینده قوت بیشتری داشته باشد.

غفاری همچنین تاکید کرد: مشارکت دانشجویان و مسئولیت گروهی دانشگاه ها در عرصه‌های فرهنگی یک ضرورت به شمار می‌رود و لازم است با ایجاد شرایط و بسترهای لازم امکان مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی را افزایش دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همچنین ایجاد فضای توام با آرامش و با نشاط را یکی از موارد تحقق منشور حقوق شهروندی در دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: تحقق و پایبندی قانون و مقررات در دانشگاه‌ها می‌تواند موجب تحقق بندهای منشور حقوق شهروندی در دانشگاه‌ها شود. اگرچه ایجاد فضای امن برای فعالیت‌های دانشجویی و احساس امنیت و آرامش در فضای دانشگاه‌ها از دیگر ضرورت‌های تحقق منشور حقوق شهروندی است.

به گفته وی یکی از موارد تحقق منشور حقوق شهروندی در دانشگاه‌ها، این است که ما تعامل مناسبی با دستگاه‌های متولی امنیت در کشور داشته باشیم، چرا که با توجه به اینکه در بحث امنیت مسائل دانشگاه، دستگاه‌های دیگری مطرح است، نیاز داریم تعامل با سایر دانشگاه‌ها وجود داشته باشد.

معاون فرهنگی وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاه به عنوان نهاد، وظایف و کارکردهای مشخصی برای خود تعریف کرده است. تحقق این ماموریت‌ها در گرو این است که تعامل و ارتباط بهتری بین مجموعه‌های دانشگاه محقق شود و ضمن اینکه با دستگاه های دیگر ارتباط دو سویه داشته باشند، بنابراین سیاست ما این است که تعامل، گفت و گو و ارتباط با این دستگاه ها در آینده تقویت شوند.

غفاری همچنین بر لزوم حفظ استقلال دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: یکی از برنامه ها و سیاست های وزارت علوم این است که مسائل دانشگاه‌ها توسط مدیریت خود این مراکز حل و فصل شود تا به استقلال آن‌ها آسیبی وارد نکنیم. از طرف دیگر چارچوب‌ها و آئین نامه‌های مشخصی در عرصه فعالیت‌های دانشگاه‌ها تعریف شده است که اگر در این راستا حرکت شود مشکلی در این مراکز ایجاد نخواهد شد.

معاون فرهنگی وزارت علوم در خصوص حواشی برنامه های 16 آذر امسال نیز گفت: در مجموع 1000 برنامه در مراسم روز دانشجو در دانشگاه ها اجرا شده است. بنابراین مراکز آموزش عالی به این روز که به نوعی روز پیگیری مطالبات دانشجویان است حساس هستند، بنابراین باید برنامه‌های روز دانشجو در همین راستا برگزار شود، اما آنچه که ما به صورت گزارش از دانشگاه‌ها در اختیار داریم، حاشیه‌های زیادی مطرح نبوده است و چیزی که مطرح است دانشگاه جای سلایق متفاوتی از دانشجویان است و این دانشجویان با توجه به سلایق خود یک سری برنامه‌هایی را برگزار کرده‌اند که به نوعی حاشیه ایجاد کرده است اما اکثر برنامه‌های 16 آذر، برنامه‌های موفقی بوده است.

وی همچنین در خصوص سخنرانی تشکل‌های دانشجویی در حضور رئیس جمهور به مناسبت روز دانشجو نیز گفت: به هیچ عنوان بحث محدودیت یا گزینش تشکل های دانشجویی در سخنرانی روز دانشجو در حضور رئیس جمهور مطرح نبود،‌ تنها اقدامی که صورت گرفته بود بحث مدیریت زمانی و اختصاص فرصت به تشکل‌ها برای بیان مطالبات خود بوده است، چرا که با توجه به تنوع و تکثر تشکل های دانشجویی مدیریت زمانی امر مهمی برای سخنرانی در حضور رئیس جمهور بود.

غفاری در خصوص آخرین وضعیت اتحادیه تادا گفت: برخی از اقدامات لازم برای راه اندازی این اتحادیه در وزارت علوم انجام شده است و بخش مهم دیگری نیز باقی مانده که در تلاش هستیم با نهاد رهبری موارد را با تفاهم و گفت و گو برطرف سازیم. در واقع اساسنامه این اتحادیه در کنار سایر اتحادیه‌های دیگر به زودی تصویب و ابلاغ خواهد شد.

معاون فرهنگی وزارت علوم همچنین در خصوص سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها نیز گفت: وزیر علوم به عنوان رئیس سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها منصوب شده است و اولین جلسه اجرای این سند برگزار و هماهنگی‌های خوبی با مجموعه نهاد رهبری وجود دارد. در واقع آنچه که در حال حاضر در دانشگاه ها برگزار می‌شود چیزی جدا از این سند نیست. درصد بالایی از موارد پیش بینی شده در سند در قالب برنامه‌های مختلف در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود.

غفاری از برگزاری بیش از 1150 کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: وزارت علوم به شدت پیگیر برگزاری این کرسی‌ها در دانشگاه‌ها است و دانشگاه‌ها نیز اقبال بسیار خوبی در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دارند. آئین نامه‌ای نیز در این زمینه وجود دارد که مورد بازبینی قرار گرفته، اما در آینده این برنامه یکی از اولویت‌های وزارت علوم خواهد بود.

معاون فرهنگی وزارت علوم در پایان با اشاره به رویکرد این وزارتخانه به اردوهای مختلط دانشجویی نیز گفت: آئین نامه‌ها و مقررات مشخصی در حوزه اردوهای دانشجویی اعم از آموزشی و فرهنگی وجود دارد و رویکرد وزارت علوم این است که اگر این موارد رعایت شود، مشکلی در برگزاری اردوها نخواهیم داشت.

منبع: ایسنا

202

کد خبر: 887194

وب گردی

وب گردی