سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به نیم درصد هم نمی‌رسد

حذف بودجه پژوهشی از جدول ۱۴ سبب شده تا پژوهشگران و حتی مسؤولان علمی کشور با تردید به آینده پژوهش کشور بیندیشند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ پژوهش در یک دهه اخیر بسیار مورد توجه مسؤولان کشور قرار گرفت به طوریکه مقام معظم رهبری بارها در رابطه با اهمیت پژوهش هشدار دادند و حتی سیاست‌های کلان علم و فناوری را ابلاغ فرمودند.

در این زمینه پیشرفت کشور به حدی رسید که طرح‌های کلان ملی تصویب شد و شتاب علمی ایران به رتبه اول جهانی رسید.

قرار شد سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی نیز افزایش یابد ولی این مسأله محقق نشد و هنوز سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به نیم درصد هم نمی‌رسد.

چند سالی است صدای گلایه محققان و پژوهشگران را بیشتر می‌شنویم، آن‌ها از کمبود بودجه گلایه داشته‌اند و حالا با حذف بودجه پژوهشی از جدول 14 گلایه‌ها بیشتر شده است.

دولت با حذف ردیف اعتباری بسیاری از عرصه‌های پژوهشی مانند طرح های کلان ملی، وعده داده بود همه اعتبارات در قالب جدول 14 تجمیع شود تا برای اولین بار در تاریخ کشور، سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به یک درصد برسد که محقق نشد.

جدول 14در حالی از لایحه بودجه سال 97حذف شده است که در سال‌های گذشته نیز این اعتبار محقق نشد و به عقیده کارشناسان، اولین آسیبی که از تخصیص نیافتن این اعتبار به بخش پژوهش و فناوری وارد می‌شود، تحقق نیافتن سهم یک درصدی پژوهش از تولید ناخالص داخلی است که در قانون و اسناد بالادستی نظام پیش بینی شده است.

وزیر علوم اما همچنان به نمایندگان مجلس امیدوار است؛ غلامی می‌گوید: جدول 14 تنها محل اعتبار بودجه پژوهشی نبوده است ولی می‌توانست کمک بسیار خوبی در امر پژوهش باشد و امیدواریم نمایندگان مجلس برای افزایش بودجه پژوهشی کمک کنند.

رؤسای دانشگاه هم برای تقسیم اعتبارات بین بخش‌های مختلف دانشگاه کاسه چه کنم دست گرفته‌اند چرا که بودجه کم است و هزینه زیاد.

سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر می‌گوید: باید ببینیم اوضاع به صورت پیش می‌رود شاید بخواهند جایگزینی برای جدول 14 ببینند ولی طبیعتا زمانی که تخصیص‌ها کاهش می‌یابد اولین ضربه به پژوهش می‌خورد زیرا پرداخت حقوق اساتید و کارکنان و قبض آب و برق و هزینه‌های جاری قابل گذشت نیست و مجبوریم اعتبارات را ابتدا در این بخش‌ها هزینه کنیم.

محمدعلی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت نیز حذف جدول 14 را سبب بسته شدن دست دانشگاه‌ها در امر پژوهش دانسته و می‌گوید: گفته‌اند که این بودجه از طریق دیگری تأمین می‌شود و ما امیدواریم این امر محقق شود، نمی‌توان بودجه پژوهشی را حذف کرد زیرا زیان‌های بسیاری به همراه دارد.

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز کمبود اعتبارات پژوهشی کشور را یکی از معضلات همیشگی این حوزه و مانع تحقق اهداف می‌داند و می‌گوید: جدول 14در حالی از لایحه بودجه سال 97حذف شده است که در سال‌های گذشته نیز این اعتبار محقق نشد و نخستین آسیبی که از تخصیص نیافتن این اعتبار به بخش پژوهش و فناوری وارد می‌شود، تحقق نیافتن سهم یک درصدی پژوهش از تولید ناخالص داخلی است که در قانون و اسناد بالادستی نظام پیش بینی شده است.

آنچه مشخص است هر کس از جایگاه خود در رابطه با حذف جدول 14 سخن می‌گوید و این مسأله را مورد کارشناسی قرار می‌دهد ولی در این میان آنچه بیشتر از همه ضربه می‌خورد «پژوهش و پژوهشگران» هستند که همچنان به تخصیص اعتبارات بیشتر در حوزه پژوهش امید دارند.

منبع: فارس

202

کد خبر: 887226

وب گردی

وب گردی