نشست باکو "موفقیت‌آمیز" بود

وزیر امور خارجه ترکیه نشست سه‌جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه را موفقیت‌آمیز توصیف کرد و گفت که این سه کشور باید همکاری‌های خود در زمینه انرژی را تقویت کنند.

به گزارش ایسکانیوز، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: به همراه برادرانم المار محمد یاروف و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه آذربایجان و ایران، پنجمین نشست سه‌جانبه وزیران امور خارجه ترکیه، آذربایجان و ایران در باکو را بسیار موفقیت‌آمیز به پایان رساندیم.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، چاووش اوغلو همچنین در یک کنفرانس خبری در باکو گفت که این سه کشور در نشست روز چهارشنبه خود درباره راه‌های تقویت روابط گفت‌وگو کردند.

وی ادامه داد: در نشست سه‌جانبه امروز ما درباره راه‌های چگونگی تقویت روابط‌مان و اینکه چه گام‌هایی می‌توانیم به ویژه در حوزه انرژی و حمل و نقل برداریم رایزنی کردیم.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت که نشست سه‌جانبه بعدی در ترکیه برگزار خواهد شد که در آن تجار ایران، آذربایجان و ترکیه نیز حضور خواهند داشت.

چاووش اوغلو تاکید کرد: آنکارا، تهران و باکو باید روابط‌شان را نه تنها در حوزه انرژی، اقتصاد و حمل و نقل تقویت کنند، بلکه در زمینه‌های اجتماعی همچون فرهنگی و گردشگری نیز باید این روابط را تقویت کنند.

وی تصریح کرد: آذربایجان و ایران دو کشور مهم در زمینه منابع انرژی هستند، به همین دلیل ترکیه نیز گاز طبیعی و نفت از آذربایجان و ایران وارد می‌کند. ما خواستار افزایش حجم نفت و گاز طبیعی وارداتی از این دو کشور برادر هستیم.

رییس دستگاه دیپلماسی ترکیه در ادامه با تاکید بر اینکه این سه کشور باید همکاری خود در زمینه انرژی را افزایش دهند، گفت: این یکی از اهداف نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان است.

وزیر امور خارجه ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات آستانه درباره سوریه اشاره کرد و گفت که این روند گامی مهم برای پایان درگیری‌ها در کشور سوریه بوده است. ما به طور قطع خواهان ادامه این روند سازنده هستیم و به علاوه از مذاکرات ژنو حمایت می‌کنیم.

چاووش اوغلو، گفت: هم‌زمان که درگیری‌ها پایان می‌یابد ما لازم است که روی راه‌حل سیاسی (در سوریه) تمرکز کنیم. یک راه‌حل پایدار و ماندگار راه‌حل سیاسی خواهد بود.

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد که تمام گروه‌ها در ترکیه به استثنای گروه‌های تروریستی همچون داعش و پ.ک.ک باید برای یک راه‌حل سیاسی گرد هم جمع شوند. قانون اساسی سوریه نیز باید آماده و از سوی مردم این کشور پذیرفته شود.

وی ادامه داد: هدف ترکیه به همراه روسیه و ایران این است که به درگیری‌ها در سوریه پایان داده، صلح در این کشور برقرار و از تمامیت ارضی سوریه محافظت شود.

چاووش اوغلو همچنین گفت: ما در طول یک سال گذشته دستاوردهای مهمی را حاصل کرده‌ایم و اکنون می‌خواهیم آن را با یک راه‌حل سیاسی تکمیل کنیم.

ایران، ترکیه و روسیه بر سر برقراری صلح در سوریه و ایجاد مناطق کاهش تنش توافق کرده‌اند و تضمین‌کنندگان آتش‌بس در این کشور به شمار می‌آیند.

304

کد خبر: 887327

وب گردی

وب گردی