به علت محدودیت های پژوهش در دانشگاه شریف، به دانشگاه آزاد اسلامی آمدم

هجدهمین دوره نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار در نمایشگاه بین‌المللی تهران به پایان رسید؛ نمایشگاهی که به بهانه هفته پژوهش برپا شد و طبق آمارهای اعلام‌شده بیش از سه‌هزار محصول فناورانه و کاربردی توسط دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و پژوهشگاه‌ها در آن رونمایی شده است؛ اما حضور محصولات پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در این نمایشگاه، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، به‌طوری که نزدیک به 150 محصول توسط شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه حضور داشتند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ با یکی فارغ‌التحصیلان که موفق به ساخت سه محصول در حوزه ساختمانی و مقاومت بتنی شده است، گفت‌وگو کرده ایم و از نکات قابل‌توجه این گفت‌وگو آن است که او فارغ‌التحصیل رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف است و طبق آنچه او از نحوه حمایت از محصولات تولیدشده توسط دانشجویان در دانشگاه‌های سراسری گلایه دارد، به دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز آمده است. در ادامه، بخش‌های مهم گفت و گو با بهنام آریا را می‌خوانید:

در این نمایشگاه سه محصول را معرفی کرده‌اید، این محصولات چه مشکلی از صنعت را حل می‌کند؟

امسال با سه محصول در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حضور پیدا کرده‌ام. طرح اول بتن ارت هست که توانستیم در مسابقاتی که در تبریز برگزار شد، رتبه اول را کسب کنیم. این بتن قابلیت این را دارد که جایگزین صفحات مسی شود، رسانای بالایی دارد و از طرفی دیگر این بتن در محیط‌های شدیدا خرنده محافظ است. این محصول در شرایط مختلف آزمایش شده است و در شرایط ویژه حتی تا 20 مگاپاسگال مقاومت می‌کند. نزدیک به یک ماه است که با سازمان نظام مهندسی کشور رایزنی‌ها صورت گرفته است تا جایگزین صفحات مسی در مبحث 13 استاندارد شود.

محصول دومی که دیده می‌شود یک نوع شبرنگ است. می‌توانید درباره این محصول توضیحاتی بفرمایید؟

نمونه دومی که در این نمایشگاه رونمایی کرده‌ایم، محصولی از نانو ذرات شبرنگی است که می‌تواند به‌عنوان علائم راهنمایی و رانندگی استفاده شود. از نکات قابل‌توجه این است که در اروپا و آمریکا از مواد فسفرسانس استفاده می‌شود، اما ما در این محصول از نانو ذرات استفاده می‌کنیم که خاصیت خودتمیز شوندگی هم دارد. این خاصیت باعث می‌شود

خاک و گل‌هایی که روی این محصول جمع شده، به دلیل خاصیت نانو ذراتی که دارد، با توجه به فعل و انفعالاتی که شکل می‌گیرد، تمیز شود. این محصول تجاری‌سازی شده و کسب درآمد نیز شکل گرفته است.

و سومین محصول؟

سومین محصول رونمایی‌شده، بتن مقاوم است.در بافت سیمان تغییراتی شکل داده‌ایم که باعث می‌شود مقاومت بتن دو برابر شود. این محصول نیز تجاری‌سازی شده است و با کارخانه‌های بزرگ تبریز نیز قرارداد بسته‌ایم و در آینده به‌عنوان یکی از مصالح مهم ساختمانی به کار خواهد رفت. ما توانسته‌ایم هر سه محصول را به درآمدزایی برسانیم و حتی به سود‌رسانی صددرصد نیز رسیده‌ایم.

شما فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف هستید، چه شد به دانشگاه آزاد اسلامی آمدید؟

من قبلا با دانشگاه شریف همکاری می‌کردم، حتی چندین محصول هم طراحی و ثبت کرده بودم. اما در دانشگاه‌های دولتی یکسری مسائل وجود دارد که دانشجو نمی‌تواند کار پژوهشی انجام دهد، ولی پول و ثبت محصول به اسم دانشگاه خورد. آنجا ما پیشنهادی دادیم که قانونی وضع شود تا دو طرف راضی شوند، اما خب در آنجا کار به صورتی پیش می‌رود که دانشجو ضرر می‌کند، به همین خاطر آمدیم با دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز همکاری کردیم.

خصوصیت دانشگاه آزاد اسلامی این است که حمایت مالی و تجهیزاتی خوبی می‌کند و پشتیبانی قابل‌اتکایی دارد. این طرح‌ها حتی باعث اشتغالزایی دانشجویان نیز شده است.

منبع: فرهیختگان

202

کد خبر: 887328

وب گردی

وب گردی