هرگز موضوع کوله بری تعطیل نمی شود/بازارچه های مرزی در 13 شهرستان تشکیل می شود

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور با بیان این که در مرزهای غربی کسانی که حداکثر با فاصله 20 کیلومتر از نقطه صفر مرزی مرز و در شرق کشور در فاصله 50 کیلومتری از نقطه صفر مرزی زندگی می کنند باید کارت پیله وری دریافت کنند گفت: تنها کالاهایی به کشور وارد می شود که از نظر واردات مشکل نداشته باشند و اجازه ورود آن را سازمان توسعه تجارت بنا به شرایطی مانند ثبت سفارش آن در کشور و یا محدودیت فصلی و وجود نمایندگی در ایران، داده باشد.

اکرم جدیدی ممتاز- ایسکانیوز :مدیر کل امور مرزی در نشست خبری که در وزارت کشور برگزار شد گفت:کوله بری (کول‌بری)یک اصطلاح قدیمی است که از سال‌های قبل مرزنشینان ما در مناطق مرزی ما هم در شرق و هم در غرب کشور اصطلاحاً از این عنوان استفاده می‌کردند و در حقیقت با همپایان خود و همنشینان کشور مقابل مراوده داشتند.

مجید آقابابایی در نشست خبری در وزارت کشور با اشاره به مصوبه هیات دولت درباره کوله بران گفت: هرگز موضوع کوله بری تعطیل نمی شود بلکه باید همه افراد حریم مرزها را رعایت کنند و مرزبانان در صورت عدم رعایت این حریم، قانون را اعمال خواهد کرد.در واقع ساماندهی کولبران است وحقیقت نوع نگرشی است که مسئولان نظام به عنوان مرزبانان واقعی کشور دارند و به چند دلیل وزارت کشور با همکاری دستگاه‌ها با این موضوع ورود داشتند.

وی با بیان اینکه درسال های پیش بحث کولبرها مطرح بود و باعث می‌شدخود مرزنشین واقعی سود واقعی را از این کار به دست نیاورند. بهره‌بردار و بهره‌ور این موضوع کسانی بودند که در قالب تجارت و یا در قالب های مختلف که از نظر مالی تامین و متمول بودند وعملاً مرزنشینان ما به درآمد واقعی به عنوان بهره بردار اصلی نمی رسیدند.
آقا بابایی گفت: مشکل دیگر ورود کالاهای غیر استاندارد بود و دستگاه متولی در این مسیرها، دره‌ها و جایگاه‌ها استقرار نداشتند و کالاهای غیراستاندارد به دلایل مختلف به داخل کشور وارد می شد.

وی ادامه داد :دستگاههای مسئول ورود کالا به کشور در این مسیر ها حضور نداشتند و بنا بر الزامات دستگاه های دیگری وارد این موضوع می شدندکه از لحاظ قانونی تعریف حقوقی برای این موضوع وجود نداشت بنابر این لازم بود که این مسیر ،مسیر قانونمندی شود.

وی با اشاره به این که برای داد و ستد در چهار استان آذریایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان بازارچه های مرزی در 13 شهرستان تشکیل خواهد شد، گفت: در سردشت، پیرانشهر، سروآباد، مریوان، بانه، ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب، پاوه، میرجاوه، هیرمند، نمیروز، ذهک و سراوان 15 بازارچه تشکیل می شود که در سردشت و سراوان دو بازار و در دیگر شهرستان یک بازارچه احداث خواهد شد.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور بر تعطیل نشدن کوله بری تاکید کرد و گفت: سازمان توسعه تجارت تا سقف 900 میلیارد تومان و برای هر کوله بر در ماه 500 هزار تومان تخفیف بازرگانی در نظر گرفته است.


مجید آقابابایی با اشاره به این که ارایه این کالاها در بازارچه ها 15 گانه نوعی ترانزیت خواهد بود و گمرک جمهوری اسلامی اجازه ورود این کالاها را می دهد، افزود: موضوع تردد افراد به کشورهای همسایه و بازگشت آنها از مشکلاتی بود که در کوله بری شاهد بودیم و با اجرایی شدن این مصوبه دیگر این افراد که ممکن است در اثر سرما و گرما همچنین به دلیل تردد شبانه در مرزها و عدم تمایز آنها با قاچاق چیان توسط نیروهای مرزی صدمه می بینند خواسته شده و دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم.
وی بر نگاه دولت و وزارت کشور به مرزنشینان به عنوان مرزبانان واقعی و ارتقا جایگاه اجتماعی و سیاسی آنها تاکید کرد و افزود: فهرست کالاهایی که وارد کشور می شوند براساس مصوبه کارگروه ساماندهی مبادلات مرزی 41 قلم است و وزارت کشور موظف است که تمامی معابر غیر مجاز را تعطیل کنند و کوله بران را به سمت معابر عمومی هدایت کند.
وی همچنین درباره افرادی که مجاز به دریافت کارت پیله وری هستند، گفت: نحوه و چگونگی دریافت این کارت توسط مرزنشینان مشخص شده و باید افرادی که حداقل سه سال اقامت در فاصله مرزهای اعلام شده هستند با معرفی اسامی فرمانداران به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کارت الکترونیک دریافت کنند البته کارت های الکترونیک های قبلی نیز دارای اعتبار بوده ولی ساماندهی خواهد شد.
آقابابایی با اشاره به این که هیچ کدام از کارکنان دستگاه های دولتی و عمومی غیر دولتی و خصوصی حق استفاده از تسهیلات مقرر از این تسهیلات را ندارند، ادامه داد: تنها کسانی می توانند از این تسهیلات استفاده کنند که در حال اشتغال در شرکت های خصوصی بوده و یا هیچ شغلی ندارند.
وی گفت: براساس کارگروه ویژه مرز پس از یک سال از اجرای این طرح کمیته ای در وزارت کشور آن را بازبینی و اشکالات آن را رفع خواهد کرد.
مدیر کل امور مرزی وزارت کشور با بیان این که 110 نفر از این منتفع خواهند شد، تصریح کرد: وزیر کشور به استانداران چهارگانه برای ایجاد زیرساخت ها و بازارچه ها دستور اکید داده است.

آقابابایی درباره اقدامات انجام شده برای جلوگیری از سوء استفاده از این کارت ها گفت: سامانه خاصی را تعریف کردیم فرایند خدمات کاملا مشخص و تعریف شده است و مدیران ستادی و استانی می توانند بر روند صدور این کارت نظارت کنند و گمرک و سازمان توسعه تجارت می توانند مبادلات صورت گرفته از طریق آن را کنترل کنند.
مدیر کل امور مرزی وزارت کشور درباره بسته شدن مرز تمرچین و پرویزخان به دلیل اتفاقات اقلیم کردستان گفت: در حال تعامل با دولت عراق هستیم که البته باید از سمت اقلیم اطمینان داشته باشیم و اتفاقاتی که دیروز و امروز در اقلیم کردستان رخ داده است باعث بسته شدن این مرز شده است.
وی گفت: وزارت کشور باید از تردد امن ایرانیان و تجار ایرانی به عراق اطمینان داشته باشد.

705

کد خبر: 887362

وب گردی

وب گردی