اولین رساله دکتری دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد دفاع شد

اولین رساله دکتری دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه‌ای دانشگاه آزاد واحد تهران‌مرکز با موضوع "آینده‌پژوهی رسانه با تاکید بر الگوی پنج پرسش راسول در سپهر رسانه‌ای ایران" برگزار شد.

دکتر عقیلی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران‌مرکز امروز در جلسه دفاع اولین رساله دکتری این دانشکده که امروز (چهارشنبه) برگزار شد، تاکید کرد: امروز اولین رساله دکتری دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز با موضوع "آینده‌پژوهی رسانه با تاکید بر الگوی پنج پرسش راسول در سپهر رسانه‌ای ایران" دفاع می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در واقع برای اولین بار در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه‌ای در رساله دکتری از روشی استفاده کردیم که هم مبنای علمی داشته باشد و هم اینکه حداقل تداخل در آن ایجاد شود و ضمن اینکه شیوه‌ای به کار گرفته شود که دانشجو به راحتی بتواند مسیر تحقیق خود را انجام بدهد. به همین جهت داوران داخلی و خارجی هم در جلسه دفاع پروپوزال و همچنین در جلسه پیش دفاع حضور داشتند.

در ادامه ملیکا بردبار، دانشجوی رشته مدیریت رسانه در توضیح رساله دکتری خود گفت: در رساله آینده‌پژوهی رسانه با تاکید بر الگوی پنج پرسش راسول در سپهر رسانه‌ای ایران سعی کردیم بررسی کنیم که چه کسی و از کدامین مجرا پیام را انتقال می‌دهد و با چه تاکیدی این پیام انتقال پیدا می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در پژوهش فوق سپهر رسانه‌ای کشورهای مختلف در پنج حوزه بررسی شد و همچنین آن را در کشور خودمان نیز بررسی کرده‌ایم که با توجه به تغییرات تکنولوژی چه تاثیری بر مخاطبان، تولیدکنندگان و فرستنده‌های پیام ایجاد می‌شود و محتوای پیام ارتباطی چه تاثیری دارد و این موضوع از منظر مخاطب شناسی مورد بررسی قرار گرفت.

این دانشجوی دوره دکتری همچنین تاکید کرد: در پژوهش فوق بررسی کردیم که مخاطب رسانه‌های آینده دچار چه تغییراتی می‌شوند و چه گزینه‌هایی بر روی میز خود برای انتخاب دارند که بتوانند در هر زمان و مکانی محتوای مورد نظر خود را انتخاب کنند و در نهایت سپهر رسانه‌های ایران را ترسیم کردیم و مدل ارتباطی کشور را نشان دادیم.

این دانشجو گفت: در پژوهش فوق تلاش کردیم ترسیمی داشته باشیم که در آن بازیگران سپهر رسانه‌های ایران را به نمایش بگذاریم و تاکید کردیم اگر رسانه‌ای نظیر صداوسیما بخواهد در این عرصه موفق شود، باید رقبای خود را به خوبی بشناسد.

بردبار تاکید کرد: در رساله فوق آینده جهانی رسانه‌ها در 2020 پیش‌بینی شده است که در این سال وضعیت رسانه‌ها به چه صورت خواهد بود و در هر پنج حوزه پیش‌بینی شده ترندها و مگاترندهای جهانی را در 2025 مورد بحث قرار داده‌ایم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این اولین بار است که به صورت تخصصی و جامع آینده‌پژوهی رسانه‌ها در پنج حوزه مورد پژوهش قرار می‌گیرد که در آن هم گذشته رسانه‌ها سنجیده می‌شود و هم آینده رسانه‌ها در کشور مورد پیش بینی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، این رساله با موضوع "آینده پژوهی رسانه با تاکید بر الگوی پنج پرسش راسول در سپهر رسانه‌ای" با راهنمایی استاد دکتر عقیلی و مشاوره دکتر خجسته دفاع شد.

منبع: ایسنا

کد خبر: 887406

وب گردی

وب گردی