دکتر ولایتی: یمنی ها نیازی به سلاح ندارند/ ایران هرگز قوای موشکی خود را وارد معاملات سیاسی نخواهد کرد

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در خصوص راهبرد بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در خصوص خطوط قرمز نظام در بحث موشکی کشور گفت: ما هرگز قوای موشکی خود را وارد معاملات سیاسی و مذاکرات نخواهد کرد و این سیاست راهبردی ما محسوب می شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در گفتگو با شبکه بین المللی العالم در خصوص تشریح مسائل منطقه و اقدامات اخیر رییس جمهور امریکا در خصوص مسئله فلسطین گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با اقدام خود در اعلام پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی، باعث خرسندی شدید صهیونیستها شد تا جایی که از آن به عنوان اعلامیه بالفور دوم یاد کردند.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با تمام قوای خود علیه اقدام احمقانه دونالد ترامپ ایستاده است اظهار داشت: ما خط حمایت از مقاومت در منطقه را ادامه داده و می دهیم و معتقدیم صهیونیستها در پی این اقدام ضربه سخت تری خواهند خورد.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در ادامه با اشاره به سخنان اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس مبنی بر اینکه انتفاضه سوم آغاز شده است تصریح کرد: در گذشته نیز زمانی که آریل شارون در اقدامی احمقانه وارد مسجدالاقصی شد، باعث آغاز انتفاضه از سوی فلسطینی ها شد که ارکان رژیم صهیوینستی را به لرزه درآورد ضمن اینکه با وجود این پیروزیهاست که ما معتقدیم و می دانیم که فلسطینی ها برای نیل به پیروزی در انتفاضه جدید خود چیزی کم ندارند و حتما می توانند این پیروزی را محقق کنند.

دکتر ولایتی موضع ایران در حمایت از گروههای مقاومت در منطقه از جمله گروههای مقاومت فلسطین، را موضعی واضح و آشکار دانست و گفت:ما در هربخشی که گروههای فلسطینی به کمک نیاز داشته باشند از این کمک ها دریغ نخواهیم ورزید و بر اساس توانایی های خود به آنها کمک می کنیم.

وی در ارتباط با اظهارات اخیر نیکی هیلی در متهم کردن ایران به ارائه موشک به یمنی ها ، اظهار کرد: این نخستین بار نیست که این زن، چنین موضعی می گیرد که موجب تمسخر خودش می شود ضمن آنکه پیش از این نیز وی بارها موجب تمسخر خودش را به وجود آورده است از سویی وی از کجا می تواند ثابت کند که ایران به یمن موشک داده است پس بنا بر این چون هیچ ادله ای وجود ندارد و تنها یک لفاظی است اظهارات وی بی پایه و اساس و پوچ است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در بیانی دیگر این سخنان را برای راضی کردن همپیمانان عرب آمریکا عنوان کردو افزود: گروههای که در طرف مقابل جبهه های مقاومت قرار دارند همگی از تسلیحات آمریکایی استفاده می کنند اما از نیل به کوچکترین پیروزی در منطقه بازمانده اند که نمونه آن حملات آنها با همواپیماهای پیشرفته آمریکایی به یمن است که نتیجه ای جز پیروزی یمنی ها نداشته است.

وی ادامه داد: آمریکا و همپیمانانش طی روزهای اخیر دو ضربه سنگین و دردناک در یمن متحمل شده اند که موجبات نگرانی شدید آنها از ادامه جنگ یمن را ایجاد کرده است. نخست اینکه موشک یمنی ها به پایتخت عربستان سعودی اصابت کرد و دوم اینکه علی عبدالله صالح پس از تحولاتی که رخ داد کشته شد. اینها ضربات مهم و سهمگینی به محور غربی بود که تحمل آن بسیار سخت و سنگین بود.

دکتر ولایتی در ادامه این گفتگو خاطر نشان کرد: این مسائل باعث شد که نخست وزیر انگلیس اخیرا در نشستی در لندن بگوید که مساله یمن راه حل نظامی ندارد و باید از راه سیاسی با حضور ایران حل شود. البته آنها تا زمانی که در عرصه سیاسی کاملا شکست نخوردند وارد روند سیاسی نمی شوند و هم اکنون آنها در این مسیر قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه یمنی ها قدرت و توانمندی های فراوانی دارند افزود: یکی از این توانمندی ها در عرصه موشکی است که از دوران روابط یمن با کشورهای اروپای شرقی بدست آمده است. جمهوری اسلامی ایران نیز از همه گروههای مقاومت در سطح منطقه حمایت می کند اما در موضوع یمن هرگونه کمک سیاسی و انسانی به آنها داشته ایم اما موشکی به آنها انتقال نداده ایم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکیدبر اینکه نه سعودیها از آمریکایی ها قویترند و نه یمنی ها از ویت کونگ ها (ویتنامی ها) ضعیف ترند گفت: پیروزی یمنی ها از نگاه ما قطعی و حتمی است البته غربی ها درباره یمن نگرانی های متعددی دارند که یکی از آنها پردامنه شدن جنگ در این کشور و سرایت آن به کشورهای عربی نظیر عمان است، کشوری که انگلیس در آن منافع زیادی دارد. این مساله باعث شده که آنها به تازگی در مواضع خود نرمش نشان داده و خواستار حل سیاسی بحران در این کشور شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره کمک های ایران به یمن، افزود: یمنی ها البته به کمک های ما نیازی ندارند چرا که آنها در سالهای گذشته به ویژه در دوران قدرت علی عبدالله صالح در یمن و صدام در عراق تسلیحات زیادی به دست آورده اند و در آن دوران سلاح های زیادی وارد یمن شده است. شما باید توجه داشته باشید که هم اکنون بر اساس آمارهایی که وجود دارد 90 میلیون قطعه سلاح در یمن وجود دارد که با تخمین جمعیت قریب به 30 میلیونی در یمن، باید گفت که هر فرد یمنی سه قبضه سلاح در اختیار دارد ...آیا از این مساله آگاهی داشتید؟

وی ادامه داد: پس یمنی ها نیازی به سلاح ندارند، آنچه نیاز دارند اراده و ایمان قوی برای شکست دادن دشمنان است که آن را نیز به حول و قوه الهی در اختیار دارند و به طور قطع پیروزی را محقق می کنند.

دکتر ولایتی در ارتباط با مواضع برخی قدرتها درباره توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران، افزود: ایران هرگز منافع راهبردی خود را وارد بازار مکاره مطامع سیاسی نمی کند. این تنها خود ما هستیم که درباره تولید موشک هایی که نیاز داریم تصمیم می گیریم و هیچ قدرتی توان تحمیل اراده خود را بر ایران ندارد.

وی تاکید کرد: نقطه تمایز موشک های جمهوری اسلامی ایران در این است که بازدارندگی ایجاد می کند ضمن آنکه بعه این نکته نیز باید توجه کرد که موشک های ایران برای تجاوز علیه دیگر کشورها تولید نشده و از سویی ما در منطقه ای خطرناک قرار داریم و همواره از تسلیحات خود برای دفاع از خودمان استفاده کرده ایم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پپایان اظهار داشت: پس جمهوری اسلامی ایران هرگز قوای موشکی خود را وارد معاملات سیاسی و مذاکرات نخواهد کرد و این سیاست راهبردی ما محسوب می شود چرا که هر کشوری هم که خواهان تعامل با جمهوری اسلامی ایران است باید متوجه خط قرمزهای ما باشد و براین اساس حرکت کند.

301

کد خبر: 887432

وب گردی

وب گردی