عاملی: عدالت گرایی امری فراجغرافیایی و فراملی است

هم اندیشی تخصصی بازخوانی اندیشه های امام خامنه ای با موضوع صلح و عدالت صبح امروز با حضور اساتید و صاحب‌نظران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، هم اندیشی تخصصی بازخوانی اندیشه های امام خامنه ای با موضوع صلح و عدالت صبح امروز با حضور اساتید و صاحب‌نظران برگزار شد.


* تبیین مبانی نظری صلح عادلانه با الهام از اندیشه های مقام معظم رهبری

داود عامری دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی در هم اندیشی تخصصی بازخوانی اندیشه های امام خامنه ای با موضوع صلح و عدالت، گرد هم آمدن واژگان ارزشمند صلح و عدالت و اندیشیدن درباره آنها به جهت جایگاه والایشان را در اندیشه انسان های بزرگ، یک ارزش و شرافت واقعی دانست.
داود عامری ضمن خیر مقدم به مهمانان حاضر بر این نکته تاکید نمود که بی تردید صلح، عدالت و حفظ کرامت انسانی از حقوق اولیه و اساسی همه انسان‌ها می‌باشد و تحقق آن آرزوی تمامی انسانها و خواست همه پیامبران و اولیای الهی بوده و هست و در این راه ادیان الهی به ویژه رسول گرامی اسلام و آموزه های اصیل اسلامی توصیه های موکدی دارد. و خداوند بزرگترین نعمتی را که به انسان ها داده است، حق حیات است، لذا از نظر اسلام انسان موجود ارزشمند است که دارای شأن و کرامت ذاتی بوده و باید زمینه ظهور استعدادهای خدادادی و حرکت در مسیر تعالی و کرامت برای او مهیا شود.
وی در ادامه بر این نکته تاکید نمود که نخبگان و اندیشمندان در هر جامعه ای یکی از تاثیرگذارترین گروه های اجتماعی هستند که با تولید اندیشه و ایجاد گفتمان های مختلف در حوزه‌های گوناگون به خصوص در حوزه صلح و عدالت می توانند این ارزش های جهان شمول را به یک خواست جهانی تبدیل نمایند و با نظریه پردازی و ارائه طرح های فکری و نظری مسیر توسعه صلح و عدالت را در جهان هموار سازند.


مصطفوی در هم اندیشی باز خوانی اندیشه های امام خامنه ای در پاسخ به اینکه آیا صلح یک ارزش مطلق و قابل پذیرش است؟ گفت:این سوال یک سوال ارزشی است که می بایست از طرف ارزشمندان و مکاتب ارزشی اراءه شود و بشریت با پیروی از مکتب الهی پاسخ این سوال را از ارزشهای الهی دریافت میکنیم.
دکتر مصطفوی گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود برای تبیین این موضوع مهم اشاره دارند بر آیات قرآنی و اءمه معصوم و این مهم را با تفسیر آیه ای از سوره اسرا مبنی بر تبیین عدالت در برطرف کردن اختلافات بررسی نمودند.
وی در ادامه با اشاره به فرمایشات امام خامنه ای در گفتمان سازی صلح عادلانه بر تقویت این گفتمان با برگزاری اینگونه نشستها تاکید نمود و نخبگان و اندیشمندان را به رواج دادن این گفتمان تشویق نمود که این امر موجب ایجاد یک صلح واقعی و پایدار در جامعه بشری میشود.


تبیین مفهومی صلح و عدالت با تأکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری

طوبی کرمانی در هم اندیشی بازخوانی اندیشه های امام خامنه ای با موضوع صلح و عدالت بر ضرورت تبیین مفهومی صلح و عدالت با توجه به اندیشه های مقام معظم رهبریدام عزه العالی تاکید نمود.
دکتر کرمانی گفت: در یک نگاه عالمانه، رسالت ادیان به کمال رساندن انسان¬هاست. از سوی دیگر کمال و سیر به سوی خیر، جز در سایه صلح و آرامش و عدالت، اگر ناممکن نباشد بسیار دشوار است .
دکتر کرمانی در ادامه به این نکته اشاره نمود که اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص صلح و عدالت، آیات قرآن و آموزه های دینی است. ورود رهبری به موضوع عدالت از چشم‌انداز جایگاه و نقش ممتاز دینی بوده است و بر این اساس اولین ویژگی متمایزکننده دین از سایر منابع معرفتی، آن است که دین هدف خود را اقامه عملیِ عدالت قرار داده است و آن را هدفی برای تحقق عبودیت در حیات فردی و جمعی انسانی می‌داند.

از نگاه رهبری عدالت باید گفتمان حاضر در صحنه مردم و مسئولان و به خصوص نسل‌های تازه باشد . در واقع عدالت باید همیشه نصب العین جامعه بوده و مورد مطالبه و درخواست عمومی قرار گیرد تا محقق شود.

مصطفوی در هم اندیشی باز خوانی اندیشه های امام خامنه ای در پاسخ به اینکه آیا صلح یک ارزش مطلق و قابل پذیرش است؟ گفت:این سوال یک سوال ارزشی است که می بایست از طرف ارزشمندان و مکاتب ارزشی اراءه شود و بشریت با پیروی از مکتب الهی پاسخ این سوال را از ارزشهای الهی دریافت میکنیم.
دکتر مصطفوی گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود برای تبیین این موضوع مهم اشاره دارند بر آیات قرآنی و اءمه معصوم و این مهم را با تفسیر آیه ای از سوره اسرا مبنی بر تبیین عدالت در برطرف کردن اختلافات بررسی نمودند.
وی در ادامه با اشاره به فرمایشات امام خامنه ای در گفتمان سازی صلح عادلانه بر تقویت این گفتمان با برگزاری اینگونه نشستها تاکید نمود و نخبگان و اندیشمندان را به رواج دادن این گفتمان تشویق نمود که این امر موجب ایجاد یک صلح واقعی و پایدار در جامعه بشری میشود.


سعید رضا عاملی در هم اندیشی بازخوانی اندیشه های امام خامنه ای با موضوع صلح و عدالت با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی بر عدالت گرایی را امری فراجغرافیایی و فراملی دانست، امام خامنه ای در این نامه جوانان اروپایی را به کنترل احساسات و هیجانات تاکید نمودند.

وی ارسال نامه امام خامنه ای به جوانان اروپایی را به این دلیل مهم دانست که منشا هر گونه جنگ در درون کشورهای امریکایی و اروپایی ایجاد می شودچرا که مرجعیت سلطه در آنجاست و باید جامعه جهانی به اتفاق در کشورهای اروپایی و امریکایی تغییرات اساسی ایجاد کند.

ایشان در ادامه افزود اولا در فضای جهانی ظلم و بی عدالتی یک مسءله جهانی نهادی و سرایت بخش و نظام مند است چرا که اگر ظلمی از هر نقطه ی جهان سرایت کند این ظلم به تمامی جهان سرایت خواهد نمود .

وی در مورد عدالت بر این نکته تاکید نمود که هر نوع راه حل عدالت گراینه بدون توجه به اخبار حهانی و جغرافیایی آن نمی تواند موجب تامین عدالت حتی در محیطهای محدود بومی شود.

عاملی با اشاره به نهاد سازی جهانی ، بر مبنای تامین حقوق اقلیت کوچک در زیر پا گذاشتن جامعه بزرگ جهانی تاکید نمود و همچنین بر این امر اذعان داشت که نهادهای بین المللی باید جهان را اداره نمایند.

از دیگر مسائلی که دکتر عاملی در این هم اندشی به آن پرداخت مسئله اسلام هراسی در جهان و داخل جهان اسلام بود که در راستای اسلام هراسی و نفرت زایی نسبت به اسلام به مواردی چون دور کردن مسلمانان از جهان اسلام ، مشروعیت بخشیدن به جنگ و تفرقه و جداسازی مسلمانان جهان اشاره نمود.

عاملی در انتهای سخنانشان شکل گیری فضای مجازی را با شعار آیکن مبنی بر یک اینترنت برای همه جهان را مطرح نمود که این خود به نوعی بازخوانی تفکر استثناگرایانه همه ی جهان برای یک آمریکاست.

سید محمد ساداتی نژاد، مدیر گروه مطالعاتی اسلام و روابط بین الملل در هم اندیشی بازخوانی اندیشه های امام خامنه ای با موضوع صلح و عدالت، مبانی و اصول صلح در نگاه فقهی آیت الله خامنه ای را مورد بررسی قرار داد.
دکتر ساداتی نژاد در ابتدای سخنرانی خود گفت: مبانی و اصول فقهی مورد نظر امام خامنه ای در حوزه روابط بین الملل، جهت گیری ایشان را در حوزه صلح نشان می دهد وبررسی متون فقهی ایشان مشخص می کند که از نظر مبانی، 6 مبنای خدا محوری، اسلام محوری، ولایت محوری، عدالت محوری، اخلاق محوری و ظلم ستیزی و از نظر اصول، 5 اصل نفی سلطه، بازدارندگی با هدف صلح، مصلحت، جهاد مشروع، اعتلای اسلام و تقسیم بندی سرزمینی اسلام و کفر که در فقه روابط بین الملل ایشان بیشتر مرتبط با صلح می باشد، قابل شناسایی است.

وی در ادامه افزود در بررسی فقه استدلالی و فتوایی رهبری، مشخص می شود که ایشان در بحث صلح، 4 پایه فقهی را مطرح می نماید. این 4 پایه عبارتند از:
1- عدالت در صلح: ایشان معتقد است که صلح باید بر مبنای عدالت باشد. و میگوید در نظام سیاسی اسلام، صلح عادلانه یکی از مسائلی است که ناظر به درد های کهن و همیشگی است. همچنین در جای دیگر می گوید عدالت کم اهمیت از صلح نیست.
2- کرامت و عزت در صلح: ایشان همچنین معتقد است صلح باید با معرفت به کرامت انسان باشد. ایشان عدم جواز پذیرش هرگونه شرطی در هدنه در حالت انفعال، خطرپذیری و دادن ابتکار عمل و چیرگی به کفار را مطرح میکند و به عدم جواز خواری، بی غیرتی و کسر شوکت فتوا می دهد.
3- اخلاق الهی و اسلامی در صلح: ایشان میگوید صلح باید به دور از اغراض قدرتمندان عالم باشد و منظور او خوی استکباری قدرتمندان عالم است. ایشان در جای دیگر ،خوی استکباری را در بنیاد یک مسئله اخلاقی می داند و می گوید استکبار یعنی یک اخلاق فاسد.

4- مصلحت در صلح: ایشان می گوید جواز هدنه مشروط به مصلحت است. مشروط بودن هدنه، به شرایط و وضعیتی است که از آن تعبیر به مصلحت می شود. ایشان می گوید صلح از جهاد باید مهمتر باشد و در این صورت ، حتی هدنه واجب است.

ساداتی نژاد در جمع بندی مطالب خود به این نکته اشاره داشت که ، از نظر مقام معظم رهبری ، زمانی که جامعه با اخلاق شود، عدالت برقرار می شود و زمانی که عدالت برقرار شود، جامعه شوق رفتن به سوی اخلاق پیدا میکند. از طرفی عدالت اسلامی و اخلاق اسلامی، مصلحت اسلام و مسلمین است و عزت اسلامی نیز با برقراری عدالت و اخلاق اسلامی ، حفظ می شود. از سوی دیگر، حفظ مصلحت و عزت اسلام و مسلمین، به برقراری اخلاق و عدالت اسلامی و اجتماعی کمک میکند. پس این چهارپایه، دارای تاثیر و روابط متقابل بر یکدیگر هستند. نتیجه چنین جامعه ای که اخلاق و عدالت و عزت و مصلحت در آن حاکم شود، صلح است و صلح در واقع نتیجه ترویج عدالت اسلامی و اخلاق اسلامی و عزت و مصلحت اسلام و مسلمین است.

503

کد خبر: 887523

وب گردی

وب گردی