ایران نیازمند حمل‌ونقل چندوجهی است/ تاکید بر توجه به مسائل فرهنگی در برنامه‌ریزی شهری

مدیرعامل شرکت move mobility بر حمل‌ونقل چندوجهی تأکید کرد و گفت: ما به برنامه حمل‌ونقل چندوجهی نیاز داریم تا از دسترسی خودروهای شخصی کم و به حمل و نقل عمومی افزوده شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تونی بوش مدیرعامل شرکت move mobility در سمینار و کارگاه آموزشی حمل‌ونقل هوشمند، منسجم پیاده، دوچرخه و سواره در شهر گفت: یکی از نقاط قوت هلند، دوچرخه‌سواری است و دلیل اصلی آن نه به خاطر مبارزه با آلودگی هوا، سلامت و اقتصادی بودن آن، بلکه هلندی‌ها علاقه‌ زیادی به پول خرج کردن ندارند.

او در ادامه افزود: امروزه بسیاری از شهرهای جهان با مسئله ترافیک دست‌وپنجه نرم می‌کنند و این مسئله فقط مشکل تهران نیست و به همین دلیل برنامه انتقال اطلاعات (knowledge transfer) در سراسر جهان در حال انجام است.

بوش با اشاره به استراتژی شرکت خود برای اجرای پروژه‌های کاهش ترافیک گفت: انجام پروژه‌ها از بزرگ به کوچک صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه بسیاری از اطلاعات از طریق نرم‌افزارهای موبایلی انتقال می‌یابد، پس می‌توان از اطلاعات این نرم‌افزارها برای شناسایی زیرساخت‌ها استفاده کرد.

او با بیان اینکه ۷۰ درصد جمعیت سال ۲۰۵۰ در شهرها زندگی می‌کنند، خطاب به حضار گفت: جای نگرانی نیست، بسیاری از شهرها در آفریقا، آلمان و آمریکا با مسئله ترافیک مواجه هستند و به دنبال راهکار جدیدی برای رفع این مشکل هستند.

مدیرعامل شرکت move mobility در ادامه بیان داشت: در زمان ارائه مشاوره به شهردارانی که مشکل ترافیک در شهر ‌آن‌ها جار است، ابتدا این سؤال را مطرح می‌کنم « شما چه شهری می‌خواهید؟» پس از مشخص شدن جواب این سؤال، باید توجه داشت که «شبکه منسجم حمل‌ونقل» کلید مشاوره است که شامل سه مسیر حیاتی باری خودرو، حمل‌و‌نقل عمومی و دوچرخه‌سواری برای شهر است و سرانجام به مسئله «دسترسی مناسب» می‌رسیم تا مردم به مراکز اصلی و اقتصادی شهر متصل شوند.

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل یادآور شد: سال ۱۹۷۰ در هلند طی سال‌های مختلف ما درگیر مسائل مختلفی ازجمله مسئله ایمنی راه بودیم که تعداد تلفات رانندگی به ۳۲۰۰ نفر در سال رسیده بود، پس دریافتیم که مجموعه مشکلات نباید جداگانه حل‌وفصل شوند، بلکه باید برنامه یکپارچه داشته باشیم.

بوش تصریح کرد: مشاوره ما بر پایه نرم‌افزار، سخت‌افزار و سازمان‌ها است که مسائل فرهنگی نیز در آن دیده‌شده و باید در نظر داشت که یکی از بزرگ‌ترین تله‌ها برنامه‌ریزی شهر از طریق مهندسی است.

مدیرعامل شرکت move mobility علت اینکه بر روی مسیرهای دوچرخه‌سواری تأکید نمی‌کند، گفت: قوانین خاصی برای دوچرخه‌سواری در ایران حاکم است و از طرفی نیاز به زیرساخت دارد و به همین خاطر بر روی آن تأکید نداریم.

او بر حمل‌ونقل چندوجهی تأکید کرد و گفت: ما به برنامه حمل‌ونقل چندوجهی نیاز داریم تا از دسترسی خودروهای شخصی کم و به حمل و نقل عمومی افزوده شود که یکی از نمونه‌های اجراءشده از جانب ما در شهر لوس انجلس است.

این کارشناس بین‌المللی حوزه حمل‌ونقل خطاب به مهندسان حمل‌ونقل و ترافیک حاضر در سمینار تصریح کرد: اگر برای خودرو و زیرساخت برنامه‌ریزی کنید، خودرو و زیرساخت خواهید داشت، و اگر برای مردم و حمل‌و‌نقل برنامه‌ریزی کنید، مردم و حمل‌ونقل خواهید داشت. پس اگر برای شکست برنامه‌ریزی کنید حتماً شکست خواهید خورد.

بوش در ادامه به رفتارهای مردم در قبال استفاده از خودرو شخصی اشاره کرد و گفت: در رفتار آمریکایی مردم بیشترین میزان استفاده از خودرو شخصی را دارند و در رفتار اروپایی نیز این میزان کاهش می‌یابد اما یک رفتار کارآمد نیز وجود دارد که در شهرهای آمستردام، مادرید و توکیو دارد.

او با اشاره به اصول طراحی شهری نیز بیان کرد: مناطق مسکونی و بزرگ‌راه‌ها باید بزرگ در نظر گرفته شوند و خیابان‌ها به گونه طراحی شوند که حداکثر سرعت مجاز در آن ۳۰ کیلومتر در ساعت باشند. البته برای سایر شهرها اتوبان‌ها و مسیرهایی برای دوچرخه طراحی‌شده که همواره چراغ برای عبور آن‌ها سبز است. زیرا دوچرخه در اولویت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت move mobility یادآور شد: نکته مهم طراحی فضای پارک خودرو در شهر است، به‌طوریکه مردم ترجیح دهند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. اما در تهران مردم هر جا می‌خواهند می‌توانند پارک کنند.

تونی بوش در پایان تمرکززدایی، ایمنی، حفظ محیط‌زیست و سلامت را مزایای شهر هوشمند معرفی کرد.

402

کد خبر: 887547

وب گردی

وب گردی