مصرف شیر آلوده به آنتی‌بیوتیک، سبب مقاومت ضد میکروبی در انسان

متخصص عفونی گفت: افزودن آنتی‌بیوتیک به تغذیه گاو در گاوداری‌ها نه تنها بیماری‌های دامی را کنترل نمی‌کند، بلکه باقی‌مانده دارو در شیر و گوشت دام باقی می‌ماند و در مصرف‌کننده مقاومت ضد میکروبی ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس،حسین معصومی متخصص عفونی، گفت: در اکثر گاوداری‌ها برای جلوگیری از انتشار میکروب و دیگر عوامل، همراه تغذیه به گاو آنتی‌بیوتیک می‌خورانند. آنتی‌بیوتیک در گاوداری‌ها بدون هیچ‌گونه ضوابطی و به دو دلیل استفاده می‌شود، اول اینکه بیماری‌های دامی را کنترل کند و در دومین مرحله به‌عنوان فاکتور رشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معصومی در ادامه گفت: اگر آنتی‌بیوتیک بدون نظر و کنترل دامپزشک و سازمان دامپزشکی به تغذیه دام‌ها اضافه شود و صاحبان دامداری‌ها به صورت آزاد آن را تهیه و استفاده کنند، باقیمانده آنتی‌بیوتیک در گوشت و شیر احشام باقی می‌ماند. همچنین علی‌الخصوص در شیر آنها ترشح می‌شود و در شیری که مردم مصرف می‌کنند، باقیمان آنتی‌بیوتیک وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور باید مسئله افزودن آنتی‌بیوتیک به شیر را کنترل و غلظتش را اندازه‌گیری کند و اگر دارای استانداردهای لازم نباشد، باید از مصرف آن جلوگیری شود.

وی عارضه وجود آنتی‌بیوتیک در شیر را ورود مقادیر زیادی از آنتی‌بیوتیک به داخل آن دانست و گفت:‌ این مسئله باعث بروز مقاومت ضدمیکروبی می‌شود، یعنی بدن افراد در مقابل میکروب‌ها مقاوم شده و اگر در آینده بدن آنها به عفونتی دچار شود، آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای درمان از آنها استفاده می‌شد، دیگر کاربردی نخواهد داشت.

۷۰۵

کد خبر: 887579

وب گردی

وب گردی