انعقاد قرارداد مطالعات بازتوانی واحدهای نیروگاه طوس با یک شرکت آلمانی

قرارداد مطالعات بازتوانی واحدهای نیروگاه طوس به منظور استفاده بهینه از توان و ظرفیت واحدهای نیروگاه طوس و افزایش راندمان واحدها و همچنین بررسی راهکارهای مناسب برای بهره وری بهتر از این واحدها، با حضور مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق طوس و مدیران شرکت tuv sud آلمان و شرکت افق تأمین انرژی طوس (مالک نیروگاه) منعقد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نیرو، قرارداد طرح مطالعات بازتوانی واحدهای نیروگاه طوس به منظور استفاده بهینه از توان و ظرفیت واحدهای نیروگاه طوس و افزایش راندمان واحدها و همچنین بررسی راهکارهای مناسب برای بهره وری بهتر از این واحدها، با حضور مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق طوس، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان و مدیران شرکت TUV SUD آلمان و شرکت افق تأمین انرژی طوس (مالک نیروگاه) منعقد شد.
یکی از راه‌های افزایش راندمان و بازدهی واحدهای بخاری در نیروگاه‌ها، ترکیب کردن این واحدها با واحدهای گازی و سیکل ترکیبی است. در چرخه نیروگاه‌های گازی که از سیکل تئوری برایتون تبعیت می کند، به دلیل محدودیت های تکنیکی، گازهای داغ خروجی از توربین با دمایی بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ درجه سانتیگراد خارج شده و وارد اتمسفر می‌شود.
بدیهی است این حجم گازهای داغ که دارای آنتالپی قابل توجهی است، باعث افت عملکرد و چرخه خواهد شد، به‌طوری که امروزه راندمان سیکل‌های گازی حداکثر ۳۵ درصد است. در این شرایط اگر گازهای خروجی از اگزوز به سمت یک بویلر سیکل بخار، هدایت شوند، با استفاده از آنتالپی محصولات احتراق و بدون نیاز به استفاده مجدد از سوخت می‌توان از یک توربو ژنراتور سیکل بخاری نیز برق تولید نمود.
در حالی که راندمان ناخالص سیکل‌های تولید قدرت بخاری حدود ۳۷ درصد است، با ترکیب نمودن سیکل بخاری با سیکل گازی می‌توان راندمان سیکل ترکیبی را به بیشتر از ۵۵ درصد رساند که علاوه بر افزایش توان خروجی نیروگاه (بازتوانی) منجر به کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا می شود.
شرکت افق تأمین انرژی طوس با همکاری شرکت مدیریت تولید برق طوس اقدام به برگزاری مناقصه جهت انجام مطالعات فاز صفر برای اجرای طرح بازتوانی (از طریق احداث واحدهای گازی در کنار واحدهای بخاری موجود) کرد و شرکت TUV آلمان برنده مناقصه شد و در دوشنبه مورخ 29 آبان سال نمایندگان خود را برای مطالعه و امکان سنجی طرحی بهینه برای بازتوانی نیروگاه اعزام کرد.

با توجه به ضرورت استفاده بهینه از توان و ظرفیت واحدهای نیروگاه طوس و افزایش راندمان واحدها و همچنین بررسی راهکارهای مناسب برای بهره وری بهتر از این واحدها، با حضور مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق طوس و مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان و مدیران شرکت tuv sud و شرکت افق تأمین انرژی طوس (مالک نیروگاه) قرارداد طرح مطالعات بازتوانی واحدهای نیروگاه طوس منعقد شد.

یکی از راه‌های افزایش راندمان و بازدهی واحدهای بخاری در نیروگاه‌ها، ترکیب نمودن این واحدها با واحدهای گازی و سیکل ترکیبی می باشد. در چرخه نیروگاههای گازی که از سیکل تئوری برایتون تبعیت می کند، به دلیل محدودیت های تکنیکی، گازهای داغ خروجی از توربین با دمایی بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ درجه سانتیگراد خارج شده و وارد اتمسفر می شود.
بدیهی است این حجم گازهای داغ که دارای انتالپی قابل توجهی است، باعث افت عملکرد و چرخه خواهد شد، به‌طوری که امروزه راندمان سیکل های گازی حداکثر ۳۵ درصد است. در این شرایط اگر گازهای خروجی از اگزوز به سمت یک بویلر سیکل بخار، هدایت شوند، با استفاده از انتالپی محصولات احتراق و بدون نیاز به استفاده مجدد از سوخت می توان از یک توربو ژنراتور سیکل بخاری نیز برق تولید کرد.
در حالیکه راندمان ناخالص سیکل‌های تولید قدرت بخاری حدود ۳۷ درصد است، با ترکیب نمودن سیکل بخاری با سیکل گازی می توان راندمان سیکل ترکیبی را به بیشتر از ۵۵ درصد رساند که علاوه بر افزایش توان خروجی نیروگاه (بازتوانی) منجر به کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا می شود.
در همین راستا شرکت افق تأمین انرژی طوس با همکاری شرکت مدیریت تولید برق طوس اقدام به برگزاری مناقصه جهت انجام مطالعات فاز صفر برای اجرای طرح بازتوانی (از طریق احداث واحدهای گازی در کنار واحدهای بخاری موجود) نمود و شرکت tuv آلمان برنده مناقصه گردید و در دوشنبه مورخ ۹۶/۸/۲۹ نمایندگان خود را برای مطالعه و امکان سنجی طرحی بهینه برای بازتوانی نیروگاه اعزام نمود.

402

کد خبر: 887609

وب گردی

وب گردی