حذف کنکور نیازمند مهندسی معکوس است

استاد مدیریت ‌آموزشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، نظام آموزشی موجود در کشور را حاصل تفکر کنکوری دانست و گفت: با توجه به تربیت افراد جامعه تحت تاثیر این طرز فکر، برای هر تغییر باید به مهندسی ارزش (مهندسی معکوس) توجه ویژه شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از واحد علوم و تحقیقات، دکتر افسانه‌ زمانی‌مقدم استاد مدیریت‌ آموزشی واحد علوم و تحقیقات در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، در رابطه با تبیین چرایی و ساز‌و‌کارهای اجرایی موردنیاز حذف کنکور گفت: باید در مهندسی ارزش از نقطه پیامدها به نقطه اول تصمیم‌گیری بازگردیم تا بتوانیم تحلیل واقعی از خروجی این تصمیم‌گیری داشته باشیم. در عین حال در این رویه، حلقه‌های مفقوده سیاست‌گذاری مشخص خواهد شد.

وی قابلیت اجرای حذف کنکور را نیازمند بررسی جنبه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی جامعه دانست و گفت: در تجزیه و تحلیل پدیده‌ها باید به زیرساخت‌ها، شرایط محیطی، عناصر و تبعات تشکیل‌دهنده آن توجه شود یعنی باید توجه داشت که کنکور به عنوان یک پدیده اجتماعی با سابقه‌ای طولانی در ایران، تحت ‌تاثیر چه شرایط محیطی ایجاد شده است.

زمانی‌مقدم خاطرنشان کرد: اساسا در جامعه‌ای که افراد را با خط‌کشی‌های خاص و در چارچوب‌های مشخص تعریف می‌کند و بر اساس آن عده‌ای را دارای صلاحیت و شایستگی دانسته و برای عده‌ای این شایستگی را قائل نیست، دائما برای انتخاب با گزینش افراد مواجه‌ است. این مسئله فکری و فرهنگی باید در وهله ‌اول از سوی جامعه‌شناسان مورد بررسی و کارشناسی قرار داده شود.

به گفته وی، کنکور پدیده‌ای مبتنی بر مباحث علمی، روش‌سنجی و دانش‌سنجی است تا براساس آن افراد متقاضی را با توجه به سطح دانشگاه مدنظر پایش کند. این ارزشیابی‌ها و معیاربندی‌ها در ساختار نظام آموزش و پرورش (رتبه‌بندی مدارس) نیز مشهود است.

این استاد دانشگاه گفت: یکی از اقدامات اولیه و مهم برای حذف ‌کنکور، تشکیل کمیته‌ای مشترک در سطح سیاست‌گذاری‌ با حضور متولیان آموزش کشور است تا زیرساخت‌های دقیق و ضروری حذف کنکور مشخص شود. از سوی دیگر باید گزینه‌ها و بدیل‌های جایگزین کنکور تعریف و تبیین شوند.

استاد واحد علوم و تحقیقات، ارائه تعریفی مشخص و دقیق از چگونگی سنجش شایستگی افراد در جهت حذف‌ کنکور را ضروری دانست و اضافه کرد: الگوبرداری صحیح از کشورهایی که آزمون ورودی متمرکز دانشگاه‌های خود را حذف کرده‌اند، ارتقای فیلترهای کیفی الزام‌آور از سوی دانشگاه‌ها و بازنگری دستورالعمل‌‎ها و فرآیندهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی از جمله بسترسازی‌های لازم و ضروری برای حذف کنکور هستند.

وی با بیان اینکه ارتقای سطح توانمندی اساتید دانشگاه از جنبه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی از دیگر مواد لازم برای این امر است، افزود: کیفی‌بخشی در فرایندهای آموزشی و پژوهشی و تعریف مرحله‌ای واسطه‌ای به عنوان حلقه واصل میان دانشگاه و آموزش عمومی، یکی دیگر از مسیرهای دستیابی به نتیجه مطلوب حذف کنکور است.

زمانی‌مقدم تصریح کرد: به عنوان نمونه با الگوبرداری از طرح «کالج» موجود در سایر کشورها و آماده‌سازی دانشجویان متقاضی در دوره ‌کوتاه مدت برای ورود به رشته‌های تخصصی مدنظر به عنوان "مرحله‌ای واسطه‌ای" میان دانشگاه و آموزش عمومی شناخته می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید با تشکیل کارگروه و کمیته‌های مشترک میان آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز متولی امر آموزش، دستورالعمل مشترک و لازم الاجرایی تهیه و آیین‌نامه‌های مورد نیاز آن تدوین شود. همچنین کمیته‌ای بر نحوه پذیرش دانشجویان از سوی دانشگاه‌ها نظارت کند تا دانشگاه‌ها افراد را با شرایط برابر مورد پذیرش قرار دهند.

زمانی‌مقدم وجود آزمون‌های دائمی تعداد محدودی از دروس مانند زبان و ریاضی را لازم و ضروری ‌دانست و آن‌ را حداقل فیلتر کیفی برای ورود متقاضیان دوره‌های آکادمیک معرفی کرد.

کد خبر: 887930

وب گردی

وب گردی