سوآپ اوره ایران متوقف شد/ اختلاف بر سر نرخ سوآپی دلیل توقف سواپ اوره است

مدیرعامل شرکت پتروشیمی خراسان از توقف سوآپ اوره کشور خبر داد و گفت: علت توقف سوآپ اوره دریافت هزینه بالای سوآپی به ازای هر تن سوآپ اوره بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سید اسماعیل موسوی به نقل از انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی، در خصوص سوآپ اوره تولیدی پتروشیمی خراسان با مجتمع‌های تولیدکننده اوره در جنوب کشور گفت: امسال نتوانستم مصوبه هیات مدیره را برای سوآپ اوره بگیرم زیرا به ازای هر تن هزینه بالای سوآپی توسط پتروشیمی پردیس از پتروشیمی خراسان اخذ می شود.

او با اعلام اینکه پتروشیمی خراسان به پردیس اعلام کرده که اگر ما تعهدات آنها را در شمال انجام دهیم و آنها می‌توانند تعهدات پتروشیمی خراسان را در جنوب کشور بدون هزینه بالاسری انجام دهند، تصریح کرد: اما پتروشیمی پردیس با پیشنهاد سوآپ پتروشیمی خراسان موافقت نکرد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی خراسان خاطرنشان کرد: عملا با مخالفت پتروشیمی پردیس، هم اکنون سوآپ اوره کشور متوقف شده است.

گفتنی است، درحال حاضر ظرفیت تولید اوره در صنعت پتروشیمی ایران 5.5 میلیون تن در سال است که پیش بینی می‌شود با بهره‌برداری از 9 طرح جدید پتروشیمی با ظرفیت 9 میلیون و 260 هزار تن در سال، ظرفیت تولید اوره ایران با افزایش حدود سه برابری به 14 میلیون و 760 هزار تن در سال برسد.

در شرایط فعلی فاز سوم پتروشیمی پردیس، پتروشیمی هنگام، پتروشیمی لردگان، پتروشیمی مسجدسلیمان، پتروشیمی زنجان، پتروشیمی گلستان، شرکت شیمیایی لاوان، پتروشیمی هرمز و فاز دوم پتروشیمی کرمانشاه از مهم‌ترین طرح‌های اجرایی برای افزایش ظرفیت تولید اوره و آمونیاک ایران به شمار می‌روند.

مهم‌ترین طرح تولید اوره و آمونیاک آماده بهره‌برداری صنعت پتروشیمی ایران طرح توسعه فاز سوم پتروشیمی پردیس بوده که هم‌اکنون پیشرفت اجرایی این پروژه به بیش از 99 درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال آماده بهره برداری شود.

402

کد خبر: 887984

وب گردی

وب گردی