آتش سوزی تالاب میقان به موجودات زنده آسیبی نزد

فرماندار اراک با بیان این که پرندگان تالاب میقان در آتش سوزی اخیر آسیبی ندیده اند، گفت: محل زیست پرندگان از جمله دُرنا که از مهمترین نوع پرندگان این تالاب است در این آتش سوزی نبوده و به همین دلیل آسیبی ندیدند.

حسین بختیاری در تشریح وقوع آتش سوزی در تالاب میقان با بیان این که عامل آتش سوزی انسانی بوده، در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: حدود 50 هکتار از نیزارهای این تالاب که خشک بودند در آتش سوختند.

فرماندار اراک با بیان این که پرندگان این تالاب آسیبی ندیده اند، ادامه داد: محل زیست پرندگان از جمله دُرنا که از مهمترین نوع پرندگان این تالاب است در تالاب نبوده و به همین دلیل آسیبی ندیدند.

بختیاری در رابطه با آلودگی شهر اراک گفت: وزش باد در منطقه به صورت غربی و شرقی بوده که آلودگی ناشی از آتش سوزی را به بیابان ها از جمله فراهان و قم برده و خوشبختانه در اراک آلودگی وجود ندارد.

وی با بیان این که مسوولین از جمله استاندار، معاونین استاندار، بخشدار و اعضای ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان از آغاز آتش سوزی در منطقه حضور داشتند، گفت: حدود 10 ساعت طول کشید تا این آتش خاموش شود.

فرماندار اراک افزود: به دلیل باتلاقی بودن منطقه برای ورود به این نیزارها با مشکل روبرو بودیم که آتش نشانی با بیل های مکانیکی به منطقه آتش سوزی ورود پیدا کرد تا این آتش به جاهای دیگر سرایت پیدا نکند که تقریبا حول و حوش عصر این آتش سوزی خاموش شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تالاب قابل احیا است یا خیر، گفت: این موضوع یک بحث کارشناسی است که البته به دلیل قرار گرفتن نیزارها در آب ریشه نیزارها نسوخته است و دوباره در آب سبز خواهند شد.

بختیاری در پاسخ به این سوال که برای پیشگیری این نوع حوادث چه برنامه هایی دارید، پاسخ داد: تالاب در حوزه فعالیت محیط زیست است و به همین منظور افرادی را برای سرکشی به تالاب ها انتخاب کرده و از ورود افراد دیگر جلوگیری می کنیم.

فرماندار اراک تصریح کرد: در روزهای آینده جلسه ای به منظور مشخص شدن مقصر اصلی این موضوع و پیشگیری برای جلوگیری از این گونه اتفاقات برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، تالاب کویری میقان اراک با پیشینه دو هزار ساله، از مجموعه های کم نظیر زیستگاهی در کشور و خاورمیانه است که به عنوان یکی از زیستگاه های بین المللی پرندگان مهاجر و گنجینه ای ارزشمند از سرمایه های طبیعی و تنوع زیستی مطرح است.
تالاب کویری میقان اراک یکی از 10 تالاب مهم کشور است که در 15 کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی شهر داود آباد واقع شده است.
این تالاب به عنوان یکی از مراکز مهم طبیعت گردی و پرنده نگری کشور محسوب می شود، ظرفیت دریاچه ای و کویری دارد و مامنی مهم و امن برای زیستگاه دایمی، موقت و استراحتگاه تجدید قوای پرندگان مهاجر در مرکز ایران به شمار می آید.
وسعت تالاب میقان اراک حدود 25 هزار هکتار برآورد شده که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت های اطراف است.

901/900

کد خبر: 888123

وب گردی

وب گردی