خلاصه جوابیه کارمانیا؛ اصلاً هرچه ما می‌گوییم درست است!

شرکت بحران‌زده کارمانیا که اقبال بازار را بر خود سیاه می‌بیند و شاهد رویگردانی مشتریان ایرانی است، در پی گزارشی واقع‌گرایانه و در راستای پاسداری از شئون مردم شریف ایران،‌ جوابیه‌ای را به تحریریه این خبرگزاری ارسال کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ شرکت بحران‌زده کارمانیا که اقبال بازار را بر خود سیاه می‌بیند و شاهد رویگردانی مشتریان ایرانی است، در پی گزارشی واقع‌گرایانه و در راستای پاسداری از شئون مردم شریف ایران،‌ جوابیه‌ای را به تحریریه این خبرگزاری ارسال کرده است. البته این شرکت پیش‌تر نیز سابقه انتشار جوابیه (درباره عدم شماره‌گذاری از سوی پلیس راهور) را نیز داشته است. به‌هرحال حسب درخواست مکتوب مدیران ارشد این شرکت و هم‌چنین طبق اصول حرفه‌ای این خبرگزاری و علی‌رغم ادبیات سخیف و غیرحرفه‌ای ارسال‌کننده که ناشی از تنش عصبی بوده،‌ جوابیه مزبور با توضیحاتی درخور به شرح ذیل منتشر می‌شود.

*** نخست آنکه علی‌رغم تخصص مدیران روابط‌عمومی شرکت کارمانیا در تهیه و انتشار جوابیه، متن جوابیه شامل غلط‌های املایی و نگارشی بوده است.

*** از ضعف مدیریت و بازاریابی شرکت همین بس که حتماً در خیابان وفور محصولات بی‌وای‌دی و تعداد اندک محصولات رقبای دیگر به چشم می‌خورد. اینکه شرکت محترم از این نمایشگاه به آن نمایشگاه می‌رود و حتی محصولاتش را پای برج میلاد برای کسب اندک توجه مخاطبان به نمایش می‌گذارد، دلیل و سند این ضعف نیست؟ آیا این بازی با شعور مشتری فهیم ایرانی نیست؟

*** نگارنده محترم در بخشی از متن درخشان خود از عبارات سخیف «ناآگاه» و یا «بی‌اخلاق» و «غرض‌ورز» استفاده کرده است. این درست همان جایی است که تسلط بخش حقوقی شرکت بر متون قانونی به رخ کشیده شده است. محض اطلاع نگارنده ماده (697) قانون مجازات اسلامی مقرر می‌دارد: هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را‌صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که‌موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا (74) ضربه شلاق و یا یکی از آن‌ها حسب مورد محکوم خواهد شد. این حق برای خبرگزاری ایسکانیوز محفوظ است و پیگیری آن از طریق واحد مربوطه صورت می‌گیرد. وقتی چنین فرد هتاکی در چنان جایگاهی باشد، خدا می‌داند پس فردای روزگار وقتی یکی از همین خودروهای بحث‌برانگیز دچار نقصان شد،‌ یکی از همین افراد با همین روحیه خصمانه جواب مخاطب ایرانی را می‌دهد.

*** درباره ضعف مدیریتی کارمانیا که نسبت به آن به‌شدت حساسیت به خرج داده شده،‌ نیاز به ذکر این نکته است که این شرکت عظیم در خرداد ماه امسال تنها 122 دستگاه انواع خودرو تولید کرده بود. آمار شهریور آن‌ها به‌زحمت به 100 دستگاه رسیده است.

*** در لفافه صحبت کردن و خودسانسوری ارسال‌کننده مطلب در جای خودش جالب‌توجه است. نه کارشناسان این خبرگزاری و نه مخاطبان آن نمی‌دانند که منظور از «آن خودرو» و «این خودرو» چیست؟ به‌هرحال اگر منظور رقبای برند چری، لیفان و یا جک هستند که همگی ازنظر آمار فروش، رتبه‌ای به‌مراتب بهتر از خودروی بی‌وای‌دی دارند. گویی حتی نام بردن از آن‌ها نیز برای عرضه‌کننده ایرانی ترسناک است. رقبای هم‌وطن این برند که در راستای احقاق حقوق مردم تلاش فراوان می‌کنند، لایق تعریف و تمجید هستند ولی آنچه از ظواهر امر برمی‌آید، تازه‌واردها قصد دارند یک شبه ره صد ساله را بروند.

*** در قسمتی از متن فوق که موجبات آشفتگی باطن مدیران کارمانیا را فراهم کرده بود، نسبت به طراحی دست‌پایین و سطحی دو محصول S6 و F3 تحلیل‌هایی مطرح شده بود. اما نگارنده جوابیه فوق‌الذکر در اقدامی محیرالعقول در مقابل آن با جملاتی ویژه ایستاد. این خبرگزاری از همین تریبون به صورت رسمی اعلام می‌کند که آماده است همانطور که ادعا شده، بازخورد مکتوب و آنالیزشده آن شرکت و هم‌چنین پروپوزال تخصصی آن شرکت محترم را درباره طراحی خیره‌کننده تولیدات بی‌وای‌دی به‌ویژه آن‌هایی که این شرکت برای بازار در نظر گرفته، دریافت کند. مدیران مجموعه فوق عملاً سطح درک مشتری و مخاطب ایرانی را در حد ذوب شدن در طراحی خیره‌کننده بی‌وای‌دی می‌داند.

*** وقتی تیم مدیریت و بازاریابی ضعیف باشد، مقایسه قیمت فروش و میزان فروش یک برند و یک محصول در کشور مبدا، با کشور خارجی قیاس می‌شود. مثلاً اینکه قیمت کیا اسپورتیج نیز در آن‌سوی آب‌ها 28 هزار دلار است ولی پرفروش‌ترین خودروی کره‌جنوبی نیز مدلی است به اسم Kona. باید از این تحلیل سطح پایین چه نتیجه‌ای گرفت؟ اینکه کمپانی مادر در کشور خودش یک محصول را خوب می‌فروشد چه ارتباطی دارد به نماینده ضعیف آن در ایران؟ ایرانی‌ها باید هوشیار باشند؛ با این طرز تفکر و فلسفه، باید منتظر تبلیغاتی با شعارهای پوچ و اغراق‌آمیز بود.

*** حرف از مصرف سوخت بسیار پایین شد. مدیران این شرکت این نکته را به مشتریان خود نمی‌گویند که پلیس راهور شماره‌گذاری محصولات آن‌ها را به دلیل مصرف سوخت بالا متوقف کرده بود. البته این مسائل ربطی به مدیریت ضعیف ندارد.

*** یکی از بخش‌های طلایی جوابیه پر از حرص و جوش کارمانیا بحث استفاده از گیربکس اتوماتیک در «آینده» بود. این روزها حتی سایپا نیز به فکر جعبه‌نده اتوماتیک افتاده است. وقتی شرکتی چنین از دنده دستی بودن تولیداتش و عدم توجه به سلایق و علایق مشتریان ایرانی دفاع می‌کند، دیگر مجالی برای انتقاد باقی نمی‌ماند و شما تا آخر ماجرا را بخوانید.

*** مخاطبان و مشتریان این خودروی گران‌بها را به مشاهده لیست بلندبالای آپشن‌های فوق‌العاده خودروهای عرضه‌شده توسط کارمانیا، وبسایت رسمی شرکت کارمانیا دعوت می‌کنیم. گویی از دید مدیران کارمانیا، مشتریان ایرانی آنقدر سطحی هستند که با آپشن‌های مانند سان‌روف و شیشه‌های برقی برایش کف و سوت بزنند.

*** اصرار عجیب نگارنده بر شبیه بودن شرکت متبوعش با نمونه‌های خارجی ستودنی است. اینکه کارمانیایی‌های تازه‌وارد خود را جزئی از بدنه بی‌وای‌دی می‌دانند شروع قضیه است. آن‌ها در بخشی از جوابیه خود را در حد و اندازه‌های تسلا موتورز آمریکا می‌دیدند. وای از آن روزی که قرار است این شرکت نوپا به عهد و پیمان خود در قبال تحویل خودرو عمل کند

*** ایسکانیوز از آنجایی که خود را وابسته و مطیع هیچ ارگانی نمی‌بیند، برای جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور شرکت‌های بی‌محتوا، باز هم در آتی در مقابل چنین بی‌نظمی‌هایی خواهد ایستاد.

بکنج مطبخ تاریک، تابه گفت به دیگ

که از ملال نمردی، چه خیره سر بودی

گهی ز عجز، جفای شرار می‌بردی

گهی ز جهل، گرفتار شور و شر بودی

401

کد خبر: 888174

وب گردی

وب گردی