جزئیات دستگیری ۵ باند جعل مدارک تحصیلی دانشگاه آزاد

سرپرست اداره کل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: هدف این اداره کل از برخورد با جاعلان و کلاهبرداران حوزه دانشگاهی، مقابله با تهدید سلامت علمی در نظام آموزشی کشور است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جعل مدارک دانشگاهی، کلاهبرداری از متقاضیان تحصیل در رشته های پرمتقاضی به بهانه فروش صندلی های دانشگاه و فروش پایان نامه و رساله از مهمترین تهدیدات سلامت نظام آموزشی کشور است که سال هاست برخی افراد سودجو و کلاهبردار با استفاده از این شگردها، درآمد هنگفتی را از آن خود کردهاند.

دانشگاه آزاد اسلامی که با هدف گسترش عدالت آموزشی و فراهم کردن شرایط تحصیل برای آحاد مردم جامعه راه اندازی شده، همچون سایر نهادهای علمی و آموزشی از این تهدیدها مصون نبوده و کلاهبرداران و جاعلان با عناوینی مانند صدور مدرک در مقاطع مختلف دانشگاهی و فروش صندلی به ویژه در رشته های علوم پزشکی اقدام به کلاهبرداری از افراد ساده لوح می کنند.

سیدحسین طباطبایی اصل سرپرست اداره کل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، درباره اقدامات این اداره کل در مقابله با جاعلان و کلاهبرداران اظهار داشت: اداره کل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری حراست از اردیبهشت 95 تاکنون موفق به شناسایی و معرفی پنج باند جعل و کلاهبرداری مدارک دانشگاهی به پلیس آگاهی شده است.

وی ادامه داد: این پنج باند کلاهبرداری که تحت عنوان صدور مدارک دانشگاهی و فروش صندلی در دانشگاه فعالیت می کردند، پس از شناسایی توسط حراست سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و طرح شکایت از سوی اداره کل حقوقی دانشگاه به دادسرای شهید مقدس، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

سرپرست اداره کل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مجموع تعداد 30 متهم از این پنج باند جعل و کلاهبرداری دستگیر شدند که با توجه به نوع جرمی که مرتکب شده اند از سوی مقامات قضایی برای آنها قرار جلب به دادرسی صادر شده است.

طباطبایی اصل با توجه به انگیزه اداره کل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی برای ورود و پیگیری این جرائم خاطرنشان کرد: هدف ما از ورود به این حوزه و برخورد با جاعلان و کلاهبرداران حوزه دانشگاهی، مقابله با تهدید سلامت علمی در نظام آموزشی کشور است و تلاش داریم از همه ظرفیت های حقوقی و قضایی کشور برای خشکاندن ریشه کلاهبرداران و افرادی که بدون طی کردن مدارج علمی قصد اخذ مدارک دانشگاهی را دارند، استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برخی از تخلفات جاعلان از فساد علمی فراتر رفته و در موضوعات مختلف تهدیدات امنیتی را متوجه کشور کرده، اظهار داشت: پلیس آگاهی تهران بزرگ از یکی از باندهای دستگیر شده تعداد یک هزار و 500 مدرک دانشگاهی جعلی کشف و ضبط کرد و در بازجویی هایی که از جاعلان داشتند، مشخص شد برخی از این باندها متاسفانه به تعدادی از مدیران هم مدرک دانشگاهی جعلی فروخته اند.

سرپرست اداره کل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از اقداماتی که در برخورد با جاعلان و کلاهبردان مدارک دانشگاهی وجود دارد جلوگیری از رشد مدیران فاسد و فاقد تحصیلات دانشگاهی است که از این طریق اقدام به خرید مدارک جعلی دانشگاهی کرده اند، گفت: جاعلان برای فروش مدرک دانشگاهی از 5 تا 25 میلیون تومان و برای فروش صندلی دانشگاه تا 300 میلیون تومان از مردم پول اخذ می کردند که پس از شناسایی این باندهای جعل، برای جلوگیری از ضررهای مادی و معنوی به دانشگاه آزاد اسلامی موضوع با جدیت در دستور کار اداره کل حقوقی دانشگاه قرار گرفت و عاعلان دستگیر و به دادسرای امنیت ارجاع شدند.

طباطبایی اصل افزود: پیش از این نحوه ورود و برخورد دانشگاه آزاد اسلامی با مدارک جعلی تنها محدود به افراد استفاده کننده از این مدارک می شد و پیگیری جدی برای برخورد با جاعلان و کلاهبرداران انجام نمی شد، در صورتی که اکنون ما با جدیت باندهای جعل مدارک دانشگاهی را از طریق مراجع قضایی و انتظامی مورد پیگرد قانونی قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه افرادی که اقدام به خرید و استقاده از مدارک دانشگاهی جعلی می کنند، مرتکب جرم شده اند و در صورت شناسایی به محاکم قضایی معرفی خواهند شد، از مردم خواست هوشیاری خود را نسبت به این موضوع و مواجهه با کلاهبرداران و جاعلان افزایش دهند و در دام آنها قرار نگیرند.

سرپرست اداره کل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برخی از جاعلان با راه اندازی سایتهای جعلی و ساختگی مدارک دانشگاهی با قول استعلام مدارک از دانشگاه یا اطمینان دادن نسبت به ثبت نام متقاضیان در رشته های کم ظرفیت، اعتماد افراد را جلب می کردند، در صورتی که هیچ راهی جز شرکت در آزمون های سراسری یا ثبت نام بدون آزمون از طریق سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی برای ورود به دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد و به هیچ عنوان بدون حضور در کلاس های درسی و شرکت در امتحانات پایان ترم مدرک دانشگاهی برای هیچ فردی صادر نمی شود و مردم باید نسبت به این موضوع اطمینان کامل داشته باشند.

طباطبایی اصل افزایش آگاهی مردم نسبت به جرم خرید مدارک جعلی را یکی از راه های پیشگیری و مقابله با فعالیت جاعلان عنوان کرد و افزود: تلاش داریم با همکاری پلیس آگاهی، دادسرای امنیت و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی با تولید برنامه های تلویزیونی انتشار گزارش و اخبار در خبرگزاری ها و جراید هوشیاری مردم نسبت به این تخلفات را افزایش دهیم.

کد خبر: 888211

وب گردی

وب گردی