تولید مجتمع‌های پتروشیمی مسیر خط لوله اتیلن غرب افزایش یافت

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تزریق اتیلن به خط لوله اتیلن غرب گفت با تحقق این امر، افزون بر افزایش تولید پلیمرها با گریدهای متنوع واحد‌های پتروشیمی در مسیر این خط لوله، همه واحدها نسبت به پارسال با رکورد بالاتری تولید دارند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نفت، علی محمد بساق زاده در باره افزایش رکورد تولید مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله اتیلن غرب گفت: به عنوان نمونه، پتروشیمی لرستان برای نخستین بار بیش از ۱۱۷ درصد ظرفیت اسمی خود تولید داشته است که این موضوع به دلیل تامین خوراک و کاتالیست، تغییر فرآیند تولید و استفاده از رآکتورهای موازی صورت گرفته است و یا پتروشیمی مهاباد که به دلیل تامین خوراک، برنامه ریزی مناسب و کسب مهارت‌های لازم نیروی انسانی شاغل در آن میانگین بالای ۱۰۵ درصد ظرفیت اسمی خود تولید دارد.

او با اشاره به این که هر واحد در شرایط نرمال تا ظرفیت ۱۱۰ درصد اسمی خود می تواند تولید کند، افزود: تولید بیش از ۱۲۵ درصد ظرفیت اسمی، نیازمند تغییر تجهیزات و ارتقای دستگاه‌هاست.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: آمار تولید واحد‌های پتروشیمی واقع در مسیر خط لوله اتیلن غرب نشان دهنده تلاش این مجتمع‌ها به استفاده از بالاترین بازدهی تولید و بهره‌برداری از امکانات سرمایه‌گذاری شده است.

بساق زاده، خالی بودن انبارهای محصول مجتمع‌های پتروشیمی را موفقیتی دیگر دانست و تصریح کرد: این موضوع نشان دهنده گسترش بازاریابی‌های داخلی و خارجی است و واحدها، توانستند با برنامه ریزی مناسب از همه ظرفیت‌های خالی خود استفاده کنند.

عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در باره وضع کنونی تولید این صنعت گفت: با توجه به تامین خوراک و به حداقل رساندن تعمیرات اساسی تا اواسط آذر ماه سال جاری ۳۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید شده است که رشد هفت درصدی را نسبت به پارسال نشان می دهد؛ همچنین ۱۴ درصد رشد در فروش داخلی و حدود ۶ درصد در صادرات این محصولات را نسبت به پارسال شاهد هستیم.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که پروژه پردیس ۳ بیش از یکماه است که تولید تجاری خود را آغاز کرده و نخستین کشتی برای صادرات در حال بارگیری است، افزود: پتروشیمی کاوه نیز در حال راه اندازی اصلی و احیای کاتالیست است که تا پایان سال این مجتمع یعنی بزرگترین تولید کننده متانول جهان با تولید روزانه ۷ هزار تن به بهره‌برداری می‌رسد؛ پتروشیمی مرجان نیز در حال راه اندازی اولیه است که به‌زودی به تولید می‌رسد.

402

کد خبر: 888243

وب گردی

وب گردی