درک درستی از مسائل حوزه معلولان و سیاستگذاری در مورد آنان وجود ندارد

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حوزه آموزش عالی دنبال پرداخت هزینه تحصیل افراد معلول هستیم و این آمادگی وجود دارد در صورت امکان در خانه‌های کودکان معلول برای آموزش حاضر شویم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، علی ربیعی در همایش تجارب آموخته سازمان‌های مردم نهاد در حوزه معلولان گفت: گاهی درک درستی از مسائل حوزه معلولان و سیاستگذاری در مورد آنان وجود ندارد و گاهی ما عارضه و بیماری را با یکدیگر اشتباه می گیرم و به همین دلیل سیاستگذاری‌هایمان دچار مشکل می‌شود.

وی با اشاره به سه مسئله اصلی پیرامون حوزه معلولان تصریح کرد:‌ اولین مسئله مربوط به برنامه‌های این قشر از جامعه است که گفته می‌شود به اندازه کافی برنامه در این خصوص وجود دارد این در حالی است که ما باید به دنبال اندازه‌گیری اثربخشی برنامه‌ها باشیم و برنامه ریزی‌ها را با حرف‌های کلی و آرمانی اشتباه نگیریم.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: باید در حوزه زندگی واقعی معلولان اثر بخش باشیم این در حالی استکه گاهی برنامه‌های ما طبقه‌بندی درستی ندارند و امیدواریم در لایحه حمایت از حقوق معلولان مجلس جاهای خالی را پر کند.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش در حوزه معلولان افزود: بخشی از مشکل ما معلولانی است که مدرسه نمی روند و آینده شان را با بی‌سوادی سپری می کنند این مسئله به خصوص در مناطق مرزی با توام شدن با فقر دو برابر می‌شود و در حال حاضر در وزارت رفاه توجه به این که کودک معلولی بدون تحصلیل قرار نگیرد مورد توجه قرار گرفته به طوری که این آمادگی وجود دارد در صورت امکان در خانه‌های کودکان معلول برای آموزش حاضر شویم.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که در حوزه آموزش عالی به دنبال پرداخت هزینه تحصیل افراد معلول هستیم توضیح داد: همچنین قصد داریم به عنوان مشاوران معلولان در دانشگاه‌ها حاضر شویم به طوری که معلول بعد از خروج از آموزش عالی آموزش‌های جانبی و تکمیلی را دیده باشد.

ربیعی با تاکید بر اهمیت آموزش دوگانه به معلولان در این باره گفت: آموزش دوگانه به این معناست که به معلولان همراه با آموزش‌های عادی چگونگی ورود به جامعه و دستیابی به فرصت‌ها را نیز آموزش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های وزارت رفاه توجه به کودکان و زنان است اظهار کرد: کودکی که ممکن است تا دوران سالخوردگی با معلولیت زندگی کند باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین زنان نیز به دلیل نقشی که در جامعه دارند از اولویت برخوردارند. این موارد اگر چه ممکن است در همه بندهای لایحه حمایت از حقوق معلولان به چشم نخورد اما در روح قانون جاری هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشارکت جمعی در حل مسائل را یکی دیگر از مسائل حوزه معلولان دانست وگفت: ضرورت کسب دانش و دنبال کردن تجارب جهانی از دیگر مسائل این حوزه هستند.

ربیعی با اشاره به اینکه کسب دانش در حوزه معلولان تنها نباید مربوط به تحقیقات توانبخشی باشد تصریح کرد : در حال حاضر دانش ما توانبخشی فیزیکی است اما باید بیش از همه به توانبخشی اجتماعی بپردازد.

وی با اشاره به اضلاع چهارگانه معلول،‌ نهادهای مدنی‌، جامعه و دولت در حوزه معلولان ادامه داد: توانخواهی معلولان باید به توان‌گستری آنان تغییر یابد؛ ما باید معلولان را سرمایه های اجتماعی کشور بدانیم. همچنین در حوزه نهاد های مدنی باید از آنها در سیاستگذاری‌ها استفاده کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه یکی از مشکلات نهادهای مدنی را در حوزه معلولان کمبود ارتباطات افقی آنان اعلام کرد و گفت: این خلاء باعث می‌شود که نهادهای مدنی با یکدیگر مرتبط نباشند به طوری که حتی به یکدیگر کمک نیز نمی‌کنند؛ لازم نیست این نهادها با هم ادغام شوند اما باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و با حفظ هویت خودشان در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا جامعه قوی‌تری داشته باشیم.

ربیعی با تاکید بر اینکه درک محوری جامعه ما نسبت به معلولان باید تغییر کند اظهار کرد:‌ این نگاه که چه کتاب‌های درسی، چه صدا سیما و چه خود معلولان نیاز به بازنگری است. در جامعه یا باید توانایی‌های معلولان و یا حقشان به رخ کشیده شود و حقوقشان به عنوان یک مسئله بدهی گسترش یابد.

وی با اشاره به اینکه باید مسیر طولانی در خصوص بهسازی مسیر معلولان را با دقت پیگیری کنیم افزود:‌ همزمان با تصویب این لایحه ممکن است از فردا همه ساختمان‌ها برای معلولان مناسب سازی نشود اما باید تغییرات را هر چه سریع‌تر آغاز کنیم تا معلولان در جامعه زندگی بهتری داشته باشند.
706

کد خبر: 888267

وب گردی

وب گردی