۱۰ آزمایشگاه جدید در حوزه پزشکی در حال راه اندازی است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درهجدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی، در تالار امام خمینی دانشکده ی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی گفت: ۱۰ آزمایشگاه جدید در حوزه پزشکی در حال راه اندازی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ در آیین برگزاری این مراسم دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: بهره برداری از یک ایده و تبدیل آن به محصول به آسانی صورت نمی گیرد که در۴ سال گذشته زیرساخت ها تقویت شدند چون در حوزه ی سلامت زیرساخت های مناسبی وجود نداشته است.

او افزود: شبکه ها و گروه های تحقیقاتی ساماندهی و هدایت می شوند و تعداد مراکز تحقیقاتی که دارای ردیف بودجه هستند در ۴ سال گذشته از ۳۴ به ۵۳ افزایش پیدا کرده است هم چنین از مجلات و کتابخانه ها حمایت های متعددی صورت گرفته است و هم اکنون اعضای هیات علمی به ۸۰ هزار مجله و کتاب دسترسی دارند.

ملک زاده تصریح کرد: یکی از امکاناتی که در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است فهرست مجلات نامعتبر حوزه ی پزشکی است هم چنین نتایج پژوهشگران سلامت که می تواند در اختیار مردم قرار بگیرد در یک سایت بارگذاری می شوند.

او خاطر نشان کرد: امکان همکاری های بین المللی را فراهم کردیم و در راستای اعتلای فرهنگ پژوهش به محققین برجسته گرنت پژوهشی داده می شود هم چنین لازم است تمام تحقیقات و پایان نامه های پزشکی در کمیته های تخصصی تجزیه و تحلیل شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه ۱۰ آزمایشگاه جدید در حوزه پزشکی در حال راه اندازی است ادامه داد: باید از نیروی انسانی که سرمایه های عظیمی هستند حمایت شود که تعداد دانشمندان برتر حوزه سلامت از ۱۰۸ نفر در سال ۹۲ به ۵۳۰ نفر افزایش یافته است و اکثر این دانشمندان h index بالای ۱۵ دارند.

او افزود: سهم جهانی تولید علم و فناوری ما نسبت به جمعیت کشور افزایش یافته است و به ۱/۸رسیده است که یکی از دلایل اصلی این موفقیت ها این بود که نظام ارزشیابی را تغییر دادیم و به سمت نظام فناورمحور پیش رفتیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: نیمی از فعالیت های تولید علم مختص دانشکده ی پزشکی است و لازم است در جهش علمی از منابع غیردولتی استفاده شود.

او با بیان اینکه تعداد افرادی که در دانشگاه شهید بهشتی فعالیت تحقیقاتی ندارند بسیار کم است افزود: با توجه به محدودیت های بودجه ای برای گسترش نظام پزشکی کار سختی در پیش داریم اما با گسترش زیرساخت ها اقدامات خوبی در حال انجام است و در این راه زیرساخت های فناوری به خوبی شکل گرفته است که از ۸۵۰ شرکت دانش بنیان کشور، یک سوم آن ها در حوزه ی سلامت جای دارند و این امر جایگاه مهم حوزه ی پزشکی و لزوم پرداختن به ایده و فناوری را نشان می دهد.

خبرنگار: حمید انصاری

کد خبر: 888506

وب گردی

وب گردی