اضافه شدن یک اداره‌کل به بدنه سازمان میراث‌فرهنگی

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به وضعیت شرکت‌ تصفیه صنایع‌دستی، از راه‌اندازی اداره‌کل جدید با عنوان اداره‌کل مجامع در این سازمان خبر داد و درباره عدم حضورش در جشن ثبت جهانی دو شهر و روستای صنایع دستی توضیح داد.

به‌گزارش ایسکانیوز، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با حضور در خبرگزاری ایسنا، گفت: «یکی از موضوعات ما، شرکت‌های در حال تسویه هستند که صنایع‌دستی بخشی از آن است. متأسفانه این تسویه‌ها حدود ۱۴ سال‌ طول کشیده است و هنوز تلکیف آن مشخص نشده است.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه شاید ما نیز در سازمان توجه لازم را به این شرکت‌ها نداشتیم، افزود: «متأسفانه در ساختار سازمان، متولی برای رسیدگی به امور شرکت‌ها نداشتیم و در حال راه‌اندازی اداره‌کل مجامع و استقرار آن در سازمان هستیم که یک متولی برای رسیدگی به امور شرکت‌های در حال فعالیت و تسویه آن‌ها باشند و بتوانیم در این دوره تسویه چند شرکت را تمام کنیم تا اموال موجود آزاد و قابلیت بهره برداری پیدا کنند.»

مونسان اضافه کرد: «متأسفانه شرکت‌هایی داریم که از منابع اندک زجر می‌کشند، اما عمده منابعی در شرکت تصفیه وجود دارد که هنوز تعیین تکلیف نشده و به عبارتی منابع آن قفل شده است. متأسفانه برخی از سازمان‌ها، بسیاری از املاک و دارایی‌ها مربوط به آن را تصرف کرده‌اند و ما نتوانستیم در این‌باره اقدام خاصی انجام دهیم و امیدواریم در این دوره بتوانیم چند مورد از حجم گسترده این کار را به سرانجام برسانیم.»

او همچنین درباره دلیل حضور پیدا نکردن در جشن ثبت جهانی دو شهر سیرجان و مریوان همچنین روستای کلپورگان که موجب اعتراض برخی از صنعتگران و هنرمندان و توجه نکردن رئیس سازمان به صنایع‌دستی شد، توضیح داد: «سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هیچ فرقی برای من ندارند. من، هر سه معاونت را مکمل یکدیگر می‌دانم و اینکه این سه معاونت را در سه بخش ببینیم اتفاق خوبی نیست.»

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «در روز معارفه هم به این موضوع اشاره کردم که ما یک سازمان هستیم و هیچ بخشی نسبت به دیگری اولویت ندارد. تا کنون این سه بخش با هم همکاری خوبی داشتند. هر کدام از این سه حوزه‌ در جایگاه خودش اهمیت دارد. قانون‌گذار نیز بی‌دلیل این سه حوزه را کنار هم نگذاشته است، زیرا می‌توانند با هم‌افزایی، اتفاقات خوبی را رقم بزنند.»

مونسان گفت: «بخش صنایع‌دستی را به شدت در امر ایجاد اشتغال، عدالت اجتماعی و درآمد برای روستاها و شهرهای کوچک مؤثر می‌دانم، به همین دلیل تلاش زیادی کردیم تا صنایع‌دستی را با بخش‌های دیگر از جمله قانون حمایت روستایی یکی نکنند.»

دلایل شرکت نکردن در جشن شهرهای جهانی صنایع‌دستی

او با بیان اینکه شرکت در یک مراسم دلیل بر توجه یا بی‌توجهی من نسبت به صنایع‌دستی نیست، اعلام کرد: «من باید به عنوان رئیس سازمان به موضوعات مختلف رسیدگی کنم. هفته پیش از مراسم ثبت جهانی همراه هیئت دولت به سیستان‌و بلوچستان سفر کردم، حتی خودم را به سفر رئیس جمهوری محدود نکردم و به نیک‌شهر نیز سر زدم و مسائل مختلف را بررسی کردم.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: «من هم باید زمان خودم را در بخش‌های مختلف توزیع کنم. سفر به کلپورگان دقیقا با رسیدگی به پرونده بودجه مصادف شد که دولت تأکید کرده بود اعضای آن برنامه‌ای نگذارند و در همه‌ جلسات حضور داشته باشند. ما دو هفته به صورت فشرده صبح و بعد از ظهر جلسه هیئت‌دولت داشتیم.»

مونسان ادامه داد: «سفر به سیرجان با زلزله کرمان مصادف شد. درست نبود در شرایطی که استان ستاد مدیریت بحران تشکیل داده است، معاون رئیس‌جمهوری در این شهر جشن برگزار کند. اگر من در این جشن شرکت می‌کردم، تبدیل به یک خبر منفی می‌شد که استان کرمان در وضعیت بحران قرار دارد و معاون رئیس‌جمهوری در جشن شرکت کرده است.»

او گفت: «اعضای هیئت‌دولت نیز برای ورود به استان باید نظر استاندار را به‌عنوان نماینده عالی توسعه داشته باشند و استاندار کرمان هم معتقد بود که حضور من در آن جشن صحیح نیست. حتی تصمیم گرفتیم با توجه به وقوع زلزله در استان، جشن ثبت جهانی سیرجان کنسل شود اما چون در این باره اطلاع‌رسانی شده بود و برای تدارکات این کار برنامه‌ریزی صورت گرفته بود، این برنامه با حضور معاون صنایع‌دستی برگزار شد.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: «شاید من یکی از عضوهای دولت باشم که بیشترین سفر استانی را در مدت زمان کاری‌ام داشتم. در بازده زمانی کوتاه شروع کارم در سازمان بیش از ۱۰ سفر استانی داشته‌ام که همین طور ادامه دارد.»

705

کد خبر: 888531

وب گردی

وب گردی