واردات روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین به کشور/ جابجایی مدیران به دلیل کارت زرد وزیر نفت نبود

معاون وزیر نفت گفت: در مورد تغییر مدیران پخش همزمان با کارت زرد وزیر نفت در مجلس تصریح کرد: این جابجایی ربطی به کارت زرد وزیر نفت ندارد. این تغییرات از قبل تعیین شده بود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در نشست خبری اظهار کرد: از نظر میزان تولید به طور یقین شش ماهه اول سال با شش ماهه دوم کاهش دارد. در شش ماهه دوم سال ۷۵ میلیون لیتر بنزین تولید شده، این در حالی است که در آذر ماه سال جاری ۷۴ میلیون لیتر بوده است. ظرفیت فعلی تولید با فاز یک ستاره خلیج‌فارس ۷۸ میلیون لیتر است.


او تصریح کرد: زمانی می گوییم که از واردات بنزین به کشور بی نیاز شدیم که فاز دوم ستاره خلیج فارس به بهره برداری برسد.


صادق آبادی افزود: اگر افزایش قیمت بنزین در کشور اتفاق بیفتد با کاهش ۶.۷درصدی مصرف مواجه خواهیم بود.


مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: در حال حاضر ۴۱ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس، اراک،اصفهان و تبریز و حدود ۳۲ میلیون لیتر نفت و سفید یورو در پالایشگاه‌های تهران،اراک،اصفهان، لاوان و ستاره خلیج فارس تولید می شود.


او تاکید کرد: در مجموع ۲۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و ۱۱ میلیون لیتر نفت سفید یورو ۴ نیاز است.


صادق آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز در مورد واردات بنزین گفت: میزان تولید و مصرف با همدیگر فاصله کمی دارد برای اینکه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون لیتر موجودی در مخازن داشته باشیم واردات انجام می شود.


او افزود: با توجه به اینکه متوسط مصرف در یک ماهه آخر سال حدود ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون لیتر است بنابراین ما روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین واردات داریم.


صادق آبادی همچنین در مورد تغییر مدیران پخش همزمان با کارت زرد وزیر نفت در مجلس تصریح کرد: این جابجایی ربطی به کارت زرد وزیر نفت ندارد. این تغییرات از قبل تعیین شده بود.


صادق آبادی درباره آخرین وضعیت پروژه سیراف گفت: قراردادهای مربوط به جذب سرمایه این پروژه در مراحل نهایی است.

در ادامه سید محمدرضا موسوی خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ضمن رد وجود رانت در حوزه انتخاب شرکت ها و اشخاص در طرح برندینگ سوخت تصریح کرد: سازمان حسابرسی کل کشور وضعیت توان مالی تمامی این متقاضیان را تایید کرده است و حاضریم تمام اسناد مربوط به اهلیت این شرکت ها و افراد را در اتاق شیشه ای قرار دهیم.


موسوی خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در مورد ارتباط کارت زرد مجلس به وزیر نفت در موضوع طرح برندینگ جایگاه های سوخت و تغییر مدیران مناطق این شرکت گفت: کارت زرد وزیر نفت شاید بی تدبیری ما بود، تغییر مدیران در دستور کار بود. مسایل سوخت رسانی منجر به تغییر وزیران شد البته روز گذشته مدیر منطقه تبریز به دستور آقای صادق آبادی ابقا شد.

معاون وزیر نفت در پاسخ به خبرنگار ایسکانیوز در رابطه با سوخت رسانی به مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: این شرکت نخستین ارگان دولتی بود که در ساعات اولیه وقوع زلزله اقدام به خدمات رسانی در این مناطق کرد. در این مناطق ۱۶ میلیون لیتر بنزین و ۲۱ میلیون نفت‌گاز توزیع شد که بخشی از این فرآورده‌ها بصورت رایگان توزیع شد.

صادق آبادی، درباره واگذاری پالایشگاهها گفت: ما تصمیم گیرنده نیستیم .شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران مالکیت پالایشگاه ها را نباید داشته باشد. به نظر من، همین که ارتباط ما با پالایشگاه باقی بماند؛ کافی است.

معاون وزیر نفت در مورد حمایت از تکنولوژی های داخلی گفت: ما از تولیدات داخلی حمایت می کنیم. در حوزه کاتالیست اعتماد کردیم به طوری که پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز از کاتالیست ایرانی استفاده کردیم.
او افزود: ما علاقه به حمایت از ساخت داخل داریم؛ اما این حمایت نباید منجر به عدم تولید اقتصادی شود. انتظار داریم پس از حمایت از تولیدات داخلی، کالا را به روز و زنده نگه دارند.

‍صادق آبادی تاکید کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار تولید برگشته است و در حال تولید است و بزودی فاز دوم به بهره برداری خواهد رسید.
معاون وزیر نفت در مورد وضعیت ستاره خلیج فارس نیز گفت: در آذرماه به دلیل بی دقتی برق قطع و واحد از مدار خارج شد. دو شات دان داشتیم و طی ۵ روز به سرعت ستاره خلیج فارس به مدار برگشت.
****تولید روزانه بنزین پالایشگاه خلیج‌فارس به ۱۲ میلیون لیتر رسید

ستاره خلیج فارس به تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو رسیده است و باکیفیت ترین بنزین را تولید می کند. فاز دوم در حال آماده سازی است.
آذرماه ۷۳ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید شده که بیشترین سهم آن مربوط به ستاره خلیج فارس است.

او ادامه داد: در فاز اول ۷۵ درصد سرمایه‌گذاری طرح صورت گرفت؛ اما میزان تولید ۳۰ درصد بود. بنابراین، به سراغ تولید زودهنگام رفتیم و سرمایه ۱۰۰ میلیون یورو برای فاز دوم و کمتر از این مقدار برای تکمیل فاز سوم در حال تامین است.

او با اشاره به اینکه مشکل آلودگی هوا با سوخت یورو۴ حل نمی‌شود گفت: موتوری که بنزین یورو چهار مصرف می کند هم باید آلاینده نباشد. یک روزی فکر می کردند با توزیع نفت گاز و بنزین یورو۴ مساله آلودگی هوا حل می شود؛ اما امروز دیدیم که این فکر درست نبوده است. بیایید دو خودرو مزدا ۳ را با خودرو داخلی مقایسه کنید و سوخت یورو ۲ هم به کار بریم، ببینید میزان آلایندگی چقدر است؟
او تصریح کرد: نقش وزارت نفت در سوخت پاک تر ایفا شده است. میزان گوگرد گازوییل از ۱۰هزار ppm به ۵ رسیده است. وقتی احتراق ناقص صورت گیرد؛ در میزان آلاینده تاثیرگذار است. کاری که می توانیم انجام دهیم این است که بنزین ستاره خلیج فارس که 0.5 ppm گوگرد دارد را به تهران منتقل کنیم.

صادق آبادی در خصوص افزایش قیمت بنزین گفت: واقعیت امر این است که افزایش قیمت سوخت موجب تورم و تورم روانی می شود. به هر حال دولت تصمیم گیرنده است و ما مجری.

معاون وزیر نفت، با اشاره به مساله قاچاق نیز گفت: کسی که به دنبال قاچاق می رود به دنبال ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد سود است. اگر فاصله قیمت سوخت کم شود، قاچاق هم کاهش می یابد.
***کارت سوخت ماندنی است
مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه کارت سوخت مصوبه مجلس شورای اسلامی است و همچنان در چرخه سوخت ماندنی است گفت: هم اکنون نفت و گاز از طریق سامانه هوشمند سوخت انجام می شود. همچنین از زمانی که بنزین تک نرخی شد خیلی از مردم از کارت جایگاهداران سوخت استفاده می کنند. ما تنها مصوبه مجلس را اجرا می کنیم.
او در خصوص صادرات فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: امسال میزان صادرات نفت‌کوره روزانه ۴۵ میلیون لیتر و نفت‌گاز بطور متوسط روزانه ۸ میلیون لیتر تا به الان بوده است. همچنین صادرات #نفت‌گاز از مهر امسال به دلیل نیازهای داخلی متوقف شده است.
صادق آبادی ضمن اعلام این مطلب که شرکت ملی پخش و پالایش بعنوان یک شرکت دولتی مجوز سرمایه گذاری در داخل و خارج از کشور ندارد، بیان داشت: تامین نفت خام و سرمایه گذاری در بخش پالایشگاه سازی در خارج از کشور مربوط به امور بین الملل وزارت نفت است.

صادق آبادی درمورد طرح برندینگ گفت: نمی توانیم درمورد برندینگ فقط جایگاه‌داران را ببینیم. باید کل مردم ایران درنظر گرفته شود. هیچ کسب و کاری اجباری نمی‌شود. ما هم نمی‌گوییم طرح برند، بی‌عیب بود. راه‌های اصلاح بسیار است. تمام دستورالعمل‌هایی که بین برند و یک جایگاه تفاوت قائل شده بود؛ ملغی کردیم.

او افزود: اگر مجلس موافقت کند می‌خواهیم سقف قیمتی برای بنزین بگذاریم و جایگاه‌داران تا این سقف در قیمت رقابت کنند. مالکیت تحت برند حفظ می‌شود و اختیار دارایی خود را خواهند داشت. همچنین، کسانی که تحت پوشش برند قرار گرفتند؛ می‌توانند درصورت تمایل از برند خاج شوند.

401

کد خبر: 888535

وب گردی

وب گردی