معافیت بیمه‌ای کارفرمایان در صورت اشتغال معلولان

مجلس شورای اسلامی شرایط معافیت بیمه‌ای کارفرمایانی که معلولان را در مراکز خود به کار می‌گیرند، تعیین کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، مجلنمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه ادامه علنی امروز و بررسی لایحه حمایت از حقوق معلولان، با تصویب ماده ۱۳ این لایحه، کارفرمایانی را که زمینه بکارگیری افراد دارای معلولیت را با شرایط مشخص فراهم کنند، از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در قبال افراد دارای معلولیت معاف کردند.

بر اساس این ماده، «کارفرمایانی که در مراکز کسب و کار خود، افراد دارای معلولیت جویای کار را در اجرای ماده ۱۱ این قانون (تسهیلات پنج‌گانه برای فرصت‌های شغلی معلولان) استخدام کنند، از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی در قبال افراد دارای معلولیت، معاف هستند.

همچنین افراد دارای معلولیتی که به صورت خوداشتغالی یا در کارگاه‌های اشتغال خانگی و یا از طریق مراکز پشتیبانی شغلی مشغول به کار باشند، حسب مورد از پرداخت سهم بیمه کارفرما یا خویش‌فرما معاف می‌شوند؛ حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش‌فرمایی این‌گونه افراد توسط دولت تأمین و پرداخت می‌شود».

نمایندگان همچنین با تصویب تبصره این ماده، مقرر کردند که آئین‌نامه اجرایی این ماده توسط سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، تهیه و حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این قانون، برای تصویب به هیأت وزیران ارسال می‌شود.

الزام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به پذیرش کارآموزان دارای معلولیت

نمایندگان در ادامه با تصویب ماده ۱۴ لایحه حمایت از حقوق معلولان، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را مکلف کردند رأساً یا با جلب مشارکت بخش غیردولتی، اقدام به پذیرش کارآموزان دارای معلولیت کند و از طریق مناسب‌سازی و توسعه مراکز موجود و یا تأسیس آموزشگاه‌ها و مراکز آموزشی، نسبت به ارتقای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای افراد دارای معلولیت اقدام کند و به ارائه حمایت‌های لازم و تأمین تجهیزات تخصصی مهارت‌آموزی، متناسب با شرایط کارآموزان دارای معلولیت، کمک‌هزینه این افراد را پرداخت کند.

همچنین این سازمان مکلف است به منظور تأمین کیفیت و بازدهی مطلوب آموزش‌های فنی و حرفه‌ای افراد دارای معلولیت، با اخذ مشاوره‌های تخصصی سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، استانداردها و نظام‌نامه جامع آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای کارآموزان دارای معلولیت را تدوین و به مراکز موضوعه این ماده ابلاغ کند.

304

کد خبر: 888549

وب گردی

وب گردی