احتمال مداخله دولت عراق در سلیمانیه وجود دارد

اردشیر پشنگ کارشناس مسائل خاورمیانه براین باور است در صورت ورود ارتش عراق به سلیمانیه احتمالا مسائل بسیار پیچیده و پیش بینی نشده ای رخ خواهند داد و حتی ممکن است مساله آنچنان که بغداد آن را پیش بینی کرده پیش نرود و به جنگی تمام عیار در عراق در قالب جنگ قومی کردی-عربی تبدیل شود.

* از هفته گذشته تاکنون استان سلیمانیه در اقلیم کردستان شاهد برپایی اعتراضات مردمی بوده است .اعتراضاتی که در برخی از مناطق نیز به خشونت کشیده شد، این اعترضات از کجا نشات می گیرند؟

به نظر می رسد تحولات اخیر در برخی از مناطق اقلیم کردستان تحت الشعاع تحولات و رویدادهایی است که طی سه ماه اخیر در سپهر سیاست این منطقه رخ داده است. مسائلی که از رفراندوم شروع شد و به ویژه در مساله مقابله با نیروهای دولتی در کرکوک به اوج خود رسید. تحولات روزهای اخیر که در قالب اعتراضات مسائل و مشکلات مالی و حتی شعارهای سیاسی نیز بوده تحت تاثیر این مسائل و امتداد آن بوده است و اگر به طور دقیق تر درمورد چرایی این مساله صحبت کنیم این اعتراضات تلاش گروهی اقلیت در درون اتحادیه میهنی کردستان است که در تلاش برای پوست اندازی و کنترل قدرت در دورن حزب است.

* یعنی برخی از احزابی که در دورن حکومت اقلیم کردستان هستند از برگزاری تظاهرات و اعتراضات مردمی حمایت می کنند؟

بله.این بخش از بدنه اتحادیه میهنی کردستان از اعتراضات مردمی حمایت می کنند. آنان موتور محرکه و معمار این تحولات کنونی و اعتراضات مردمی هستند. این جریان در تلاش است تا پیش از برگزاری کنگره اتحادیه میهنی کردستان از یک سو و همچنین قبل از انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان در بهار سال آتی، فضای سیاسی و اجتماعی اقلیم کردستان را به نفع خود تغییر دهند و بتوانند با افزایش فشار بر احزاب حاکم و رهبران سنتی اتحادیه میهنی کردستان اوضاع را به نحویی کنترل کنند که بتوانند جایگاه جدیدی در عرصه قدرت در اقلیم کردستان برای خود به دست آورند.

* اکنون گزارش هایی مبنی بر ورود ارتش عراق و پلیس این کشور به سلیمانیه شنیده می شود. آیا احتمال دارد نیروهای دولت مرکزی پس از نزدیک به سه دهه دوباره به شمال این کشور وارد شوند؟

پس از آن که حیدر العبادی نخست وزیر عراق نتوانست اقلیم کردستان را از برگزاری رفراندوم منصرف کند دولت مرکزی این کشور به همراه متحدین منطقه ای خود توانست کرکوک و بخش بزرگی از مناطق تحت کنترل اربیل را دوباره کنترل کند. اکنون بغداد سیاست تنبیه بیشتر و محاصره هرچه شدیدتر اقلیم کردستان را درپیش گرفته است و حتی در یک نگاه حداکثری برای پایان دادن به موجودیت اقلیم کردستان تلاش می کند. یعنی برای انحلال حکومت اقلیم کردستان تلاش می کند. در حال حاضر حتی برخی از چهره های سیاسی دولت عراق و رسانه های این کشور به جای اقلیم کردستان از استان های شمال عراق استفاده می کنند. اگر چنین دیدگاهی را در نظر بگیریم چیزی که در سلیمانیه در حال اتفاق است و سخنان حیدر العبادی مبنی بر آمادگی پلیس و نیروهای ارتش این کشور برای حمایت از مردم در مقابل نیروهای امنیتی اقلیم کردستان، احتمال مداخله دولت مرکزی در سلیمانیه وجود دارد. این نکته را نیز نباید از یاد برد که مداخله دولت مرکزی در سلیمانیه علاقمندانی در سطح سلیمانیه، عراق و منطقه دارد اما در صورت ورود ارتش عراق به سلیمانیه احتمالا مسائل بسیار پیچیده و پیش بینی نشده ای رخ خواهند داد و حتی ممکن است مساله آنچنان که بغداد آن را پیش بینی کرده پیش نرود و به جنگی تمام عیار در عراق در قالب جنگ قومی کردی-عربی تبدیل شود. دولت عراق اکنون در مرحله بررسی امکان مداخله در اقلیم کردستان است و هنوز به تصمیمی کامل، دقیق و جامع در این زمینه دست نیافته اما اگر فرصت های مداخله بیشتر از تهدیدات آن باشد دولت عراق از این فرصت برای مداخله هر چه بیشتر استفاده خواهد کرد.

* در صورتی که دولت مرکزی عراق از ورود به سلیمانیه اجتناب کند از چه کارت دیگری علیه اقلیم کردستان برخودار است؟

اکنون بغداد در موضع قدرت قرار دارد و از پرداخت پاشنه آشیل اقلیم کردستان یعنی بودجه نیز صرف نظر خواهد کرد. به نظر میرسد دولت مرکزی بغداد تا پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در اردیبهشت سال آینده بودجه حکومت اقلیم کردستان را پرداخت نخواهد کرد و از این کارت برای تضعیف هرچه بیشتر اربیل استفاده خواهد کرد.

* در چنین شرایطی آیا اقلیم کردستان خواهد توانست برای پایان دادن به این اعتراضات حقوق کامل کارمندان خود را تامین کند؟ آیا اربیل از چنین توانایی برخوردار است؟

دولت اقلیم کردستان با بودجه محدود خود می تواند بخشی از حقوق کارمندان این منطقه را تامین نماید و اکنون نیز اقلیم از این توانایی برخودار است. اگرچه اقلیم کردستان نخواهد توانست همچون سال های پیش از 2014 حقوق کارمندان خود را تامین کند اما می تواند بخشی از این حقوق را پرداخت کند و به این ترتیب مانع از گسترش موج اعتراضات شود.

* در این میان اقلیم کردستان برای برون رفت از این بحران از چه کارت هایی می تواند استفاده کند؟ مهمترین کارت اربیل برای پایان دادن به این اعتراضات و همچنین مهار دولت مرکزی عراق چیست؟

انتخابات پارلمانی مهمترین ابزار حکومت اقلیم کردستان در این مقطع خواهد بود. احزاب اصلی شکل دهنده به حکومت اقلیم کردستان اکنون در تلاش هستند با برگزاری انتخابات جایگاه خود را در دولت آتی مستحکم سازند. زیرا این احزاب براین باور هستند در انتخابات آتی پیروز خواهند شد. یکی از دلایلی که گروهی از بدنه اتحادیه میهنی کردستان و همچنین احزاب اپوزیسیون از برگزاری انتخابات در بهار امسال واهمه دارند همین موضوع است زیرا این احتمال وجود دارد در فضای سیاسی و اجتماعی فعلی اقلیم کردستان احزاب اپوزیسیون و همچنین برخی از بدنه اتحادیه میهنی کردستان که همکاری بیشتری با دولت مرکزی دارند دچار شکست شوند. بنابراین در روزهای آتی این احتمال وجود دارد که حکومت اقلیم کردستان با مقابله با تظاهرات و اعتراضات مردمی، آرامش را به این مناطق بازگرداند و زمینه را برای برگزاری انتخابات آتی فراهم کند.

* اکنون سلیمانیه خود به دو جبهه اصلی موافق و مخالف برنامه های حکومت تبدیل شده است، آیا حکومت اقلیم در این زمینه موفق خواهد بود؟

به نظر می رسد سلیمانیه خود به صورت دو اداره مجزا تبدیل شده است بخشی از بدنه اتحادیه میهنی کردستان با کنترل مجاری مادی و امنیتی توانسته اند بخشی از قدرت را به دست گیرند و در مقابل بخش دیگری که به سیاست های حکومت اقلیم کردستان نزدیک تر است اکثریت توده های مردم و بخش قابل توجهی از نیروهای نظامی را در اختیار دارد. سلیمانیه خود به دو بخش تقسیم شده است و این کار حکومت اقلیم کردستان را برای بازگرداندن آرامش و امنیت به این استان و همچنین برگزاری انتخابات پارلمانی را به شدت سخت خواهد کرد.

کد خبر: 888572

وب گردی

وب گردی