سهمیه قیر رایگان در بودجه نیست/ احتمال ایجاد مشکل در پروژه‌ها

یکی از اصلی‌ترین ابهام‌هایی که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ به وجود آمده و احتمال بررسی مجدد از سوی نمایندگان مجلس را به وجود آورده است، بحث حذف قیر رایگان از بودجه سال ۱۳۹۷ است، موضوعی که می‌تواند برای بسیاری از پروژه‌های زیربنایی کشور محدودیت‌هایی ایجاد کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در بودجه سال قبل وزارت نفت موظف شده بود معادل دو میلیون تن قیر به شکل رایگان در اختیار چند دستگاه دولتی قرار دهد که یکی از اصلی‌ترین آنها معاونت راه‌های روستایی وزارت راه بود. با توجه به این که طرح‌های این معاونت از نظر اقتصادی برای سرمایه‌گذاران توجیه‌پذیری لازم را ندارد، وزارت راه و شهرسازی این دو محور را یا از طریق استفاده از خیرین راه‌ساز یا پروژه‌های دولتی و منابع جاری و عمرانی خود اجرایی می‌کند که در این راستا اعطای قیر رایگان به پیمانکاران گره بعضی از پروژه‌ها را باز می‌کند، موضوعی که به نظر می‌رسد در حال حاضر در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ وجود ندارد.

سید حسین میرشفیع – معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی تایید کرد که در حال حاضر در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ سهمیه قیر رایگان حذف شده است. این امکان وجود دارد که با حذف این موضوع برای بعضی از پروژه‌های در دست ساخت معاونت راه‌های روستایی وزارت راه و شهرسازی مشکلاتی به وجود بیاید.

معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی هرگونه اظهارنظر درباره‌ احتمال بازگشت این سهمیه قیر رایگان به بودجه را به آینده موکول کرد و در رابطه با احتمال ارائه این پیشنهاد در مجلس شورای اسلامی سخنی نگفت.

با توجه به اعتراض برخی از نمایندگان نسبت به حذف این سهمیه این احتمال وجود دارد که در زمان بررسی بودجه‌های عمرانی کشور تا پیش از پایان سال جاری بار دیگر این سهمیه بازگردد، هرچند سیاست کلان وزارت راه و شهرسازی استفاده از فناوری‌های نوین راه‌سازی و کاهش مصرف قیر در جاده‌ها با استفاده از شیوه‌هایی مانند رویه‌های بتنی است، اما برای پروژه‌هایی راه‌های روستایی شاید همچنان گزینه موجود استفاده از قیر سهمیه‌ای باشد.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 888637

وب گردی

وب گردی