باید براساس فرصت‌های ژئوپلتیک، ثروت‌آفرینی کنیم

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: باید براساس فرصت‌های ژئوپلتیک، ثروت‌آفرینی کنیم و فرهنگ کار گروهی و هم‌افزایی را در کشور پیش ببریم.

به گزارش ایسکانیوز، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با بیان اینکه امروز در شرایطی هستیم که اگر تغییر رویه ندهیم، نمی‌توانیم به آینده اقتصادی، اجتماعی و باورهای ایران اسلامی پاسخ‌گو باشیم، اظهار کرد: روندی که در پیش گرفته‌ایم، ما را به‌سوی ورشکستگی زیست‌محیطی، آلودگی هوا، خشکسالی، ورشکستگی سیستم بانکی خواهد برد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: وابستگی‌مان به درآمدهای نفتی سبب شده قدرت خلاقیت‌، نوآوری و کارآفرینی رشد نکند و به‌ علت رشد‌ نیافتگی، مدیران دولتی به‌ جای تبدیل کردن بودجه‌های نفتی به ارزش‌افزوده و ثروت این بودجه‌ها را به رزومه‌سازی برای ارتقاء خود تبدیل کرده‌اند.

وی ادامه داد: دوران اتکا به درآمدهای نفتی تمام شده و باید با ایجاد ثبات اقتصادی،‌ سرمایه‌داران را به سرمایه‌گذاری تشویق کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه ما نیاز داریم که اکوسیستم اقتصادی طراحی کنیم تا خودبه‌خود پیشرفت و توسعه پیدا کند، اظهار کرد: ساز و کارهای اقتصادی - اجتماعی مخرب است و سود نهادها و افراد علیه منافع اجتماعی است.

نماینده مشهد گفت: شرایط باید طوری بهبود یابد که رشد هر نهاد و هر فرد در گروی رشد جامعه، ایجاد ارزش افزوده و حرکت به سمت فناوری‌های نو باشد.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: باید براساس فرصت‌های ژئوپلتیک، ثروت‌آفرینی کنیم و فرهنگ کار گروهی و هم‌افزایی را در کشور پیش ببریم.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری سالهاست بر آن اصرار می‌ورزند، یعنی حرکت و راهکارهایی برای تولید ثروت مستقل از پول نفت.

نماینده مشهد افزود: در اقتصاد مقاومتی، آموزش و پرورش باید انسان را برای زندگی اجتماعی تربیت کند که استعدادهای او شکوفا شده باشد و نه برای تست زدن کنکور. دانشجوی ما باید برای بازار کار تربیت شود و نه برای رقابت و مدرک‌گرایی.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه بازار کار باید به دور از فساد و رانت توسط تسهیل کسب‌وکار برای کارآفرینان، مهندسان و متخصصان واقعی به پیش رود، گفت: در عصر فناوری اطلاعات، سرعت تغییرات صدها برابر شده و متأسفانه جامعه ما از این امر غافل است.

وی تصریح کرد: اگر در جهت فناوری‌های آینده مانند انرژی خورشیدی، ساختارهای نامتمرکز و...قدم برنداریم، مشکلاتمان روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: تجربه دولت در مسئله برجام نشان داد که همراهی با مدیریت باتجربه و کارآزموده ولایت‌امر ضرورت است. بازی برد ـ برد با دشمن امکان‌پذیر نیست.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه دولت باید بازی برد-برد را با کشاورزان، صنعتگران، کارآفرینان، تجار و سرمایه‌داران ایرانی دنبال کند، خاطرنشان کرد: باید دیپلماسی اقتصادی را در جهت وارد کردن فناوری‌های آینده به ایران و فتح بازار برای تولیدات داخلی فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز دوره طلایی جمعیت ایران است، گفت: اگر این فرصت را برای ایجاد ثروت و ارزش‌افزوده به کار نگیریم، فردا با یک جامعه کهنسال بدون تامین اجتماعی روبرو می‌شویم.

304

کد خبر: 888660

وب گردی

وب گردی