ایمانی خوشخو: تثبیت مدیران اختلاف سلیقه‌ها را کم می‌کند

رئیس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که تثبیت مدیران و دبیران جشنواره‌های هنری فجر باعث می شود اختلاف سلیقه‌ها در روند جشنواره‌ها کم شود.

به گزارش ایسکانیوز بر اساس خبر رسیده، جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسی جشنواره‌های بین المللی تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی فجر شنبه دوم دی ماه برگزار شد.

در این جلسه که معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشت، دبیران جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی فجر گزارشی از جشنواره‌ها بیان کردند.

محمد حسین ایمانی خوشخو ـ رییس کیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ در این جلسه گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری این وزارتخانه در همکاری نزدیک می‌تواند از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالی‌ترین نهاد سیاستگذاری فرهنگی و آموزشی برای سیاستگذاری موضوعات هنر استفاده کند و کمیسیون هنر و معماری شورا نیز آماده تعامل و همکاری با معاونت هنری است.

ایمانی خوشخو با اشاره به جشنواره‌های هنری فجر گفت: جشنواره‌های فجر پس از انقلاب اسلامی شکل گرفته و پیش رفته‌اند؛ یکی از ویژگی‌های این جشنواره‌ها ارتباط و اتصال با انقلاب است. در فضای پس از انقلاب جشنواره‌ها کمک کردند تا فضا برای فعالیت‌های هنری و ارتباط با هنر فراهم شود. لازم است که در جشنواره‌های هنری فجر انتظارها متناسب با اهداف جشنواره باشد.

رییس کیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اهمیت هنر گفت: متاسفانه هنوز در دستگاه‌های تصمیم گیری بین نگرش تامین معیشت مردم و نگرش حمایت از هنر فاصله زیادی وجود دارد و هر چند تامین معیشت مردم ضرورت و اولویت دارد اما به حمایت از هنر نیز که با روح مردم سر و کار دارد باید توجه داشت و نتایج نامناسب بی‌توجهی به حمایت از هنر سال‌ها بعد آشکار می‌شود.

او اضافه کرد: جشنواره‌ها فضای هنری کشور را توسعه می‌دهند و اعتبار و آبروی کشور در منطقه هستند. وقتی رویدادی چنین تاثیری را در اعتبار کشور دارد، چرا نباید بودجه جدی تری به آنها اختصاص یابد؟ نکته مهم دیگر اینکه تثبیت مدیران و دبیران جشنواره‌ها باعث میشود اختلاف سلیقه‌ها در روند جشنواره‌ها کم شود. نکته سوم این است که جشنواره‌های هنری فجر نقطه عطفی در عرصه هنر کشور هستند و موضوع تدوین سند کلی جشنواره‌های هنری فجر نیز مطرح شده است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ایمانی خوشخو با تاکید بر پرهیز هنر از سیاست، گفت: هر جا سیاست با هنر همراه شد، هنر لطمه خورد و لازم است که همراهی سیاست با هنر کاهش یابد و برای هنر نقش دیپلماسی عمومی قایل باشیم نه نقش سیاست رسمی.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تهیه اسناد هنری در این کمیسیون گفت: ضرورت دارد که در عالی‌ترین نهاد تصمیم گیری فرهنگی کشور اسنادی برای هنر داشته باشیم. این اسناد بالادستی حیطه و اختیار هر فرد یا نهادی را برای ورود به حوزه هنر مشخص می‌کند، اما در صورتی که چنین اسناد مصوبی وجود نداشته باشد افراد یا نهادهایی به حوزه مسایل هنر وارد می‌شوند که توسعه هنر را ضعیف و کُند می‌کند.

او ادامه داد: سند موسیقی و سینما در این کمیسیون تهیه شده و مرحله هماهنگی نهایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را طی می‌کند. در حوزه تئاتر هم که قبلا آیین نامه نظارت حوزه تئاتر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشت و در حال حاضر این آیین نامه از سوی اداره کل هنرهای نمایشی و با نظرات هنرمندان تئاتر بازنگری شده است و در این کمیسیون به عنوان سند تئاتر بررسی و مرور خواهد شد.

ایمانی خوشخو با تاکید بر تفاهم متقابل مدیریت هنری و هنرمند گفت: ضرورت دارد که اندازه و زاویه‌های رابطه مردم، هنر و دولت مشخص باشد و توازنی بین این سه ضلع برقرار باشد.

سید محمد مجتبی حسینی ـ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ نیز اظهار کرد: سعی می‌کنیم با مشارکت و نقش متخصصان عرصه هنر فضای آرام‌تری در هنر ایجاد شود و از کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و هنرمندان و کارشناسان می‌خواهیم همکاری و مشارکت کنند تا از التهاب این عرصه کم شود. موضوعاتی در عرصه اجتماعی وجود دارد که چندان مورد نقد و انتقاد قرار نمی‌گیرد اما همان موضوعات وقتی در فضاهای هنری طرح می‌شود، مدام مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

او درباره جشنواره‌های هنری فجر گفت: جشنواره‌های فجر فارغ از سلایق سیاسی در دوره‌های گوناگون به مرور پخته تر و کیفی‌تر شده‌اند. نیاز است در جشنواره‌های فجر غایت‌سنجی و هدفمندی مورد توجه قرار گیرد و برای این منظور آسیب شناسی دوره های مختلف جشنواره موثر است.

حسینی ادامه داد: در دوره‌هایی با تغییر دبیران جشنواره‌ها تغییر جدی در رویکرد و روند این رویدادها دیده میشود که امیدواریم با تدوین آیین‌نامه و شیوه‌نامه، ثبات و پایداری جشنواره‌ها محقق شود و با تغییر مدیران، ارکان جشنواره دچار خلل نشود. پیش‌نویس آیین‌نامه‌ای با همکاری دفتر موسیقی و خانواده موسیقی برای جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر تهیه شده است که می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز آیین نامه‌ای تدوین شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در حوزه هنر گرچه از نظر سخت افزاری مشکلاتی داریم اما از نظر نرم افزاری غنی هستیم و هرچند توجه به تامین امکانات سخت افزاری و توسعه فضاها ضرورت دارد اما لازم است که به مزیت‌های نسبی نیروی انسانی در عرصه هنر و هنرمندان جوان بیشتر توجه شود.

حسینی افزود: امیدواریم جشنواره‌های هنری فجر امسال در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی از نظر کمی و کیفی پیشرفته‌تر برگزار شوند هر چند محدودیت‌هایی از نظر منابع هم وجود دارد اما با صرفه جویی و مشارکت هنرمندان امیدواریم جشنواره‌هایی با کیفیت را شاهد باشیم.

فرهاد مهندس پور ـ دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجرـ نیز بیان کرد: کلیت جشنواره نسبت به دوره‌های قبل تغییرات چندانی نداشته است و در گفتگو با مدیرکل هنرهای نمایشی برنامه ریزی چند ساله برای جشنواره انجام شد. تغییری که در جشنواره صورت گرفته این است که سعی کردیم ضریب مشارکت عمومی جامعه تئاتری ایران افزایش یابد که کار دشورای است. در بخش بین‌الملل سراغ گروه‌های جوانی رفتیم که از نظر فرم و تم متفاوت و بدیع باشند.

او توضیح داد: جشنواره در بخش‌های مسابقه بین‌المللی، دو بخش مسابقه ایران، مرور تئاتر تهران و شهرستان با حدود ۱۰۰ نمایش برگزار می‌شود و ۷۰ کارشناس که تعداد کمی از آنها غیرتئاتری هستند برای انتخاب آثار مشارکت کردند. جشنواره در ۲۶ سالن برگزار می‌شود که تعدادی از آنها تئاترهای خصوصی هستند و به نوعی از تئاترهای خصوصی حمایت هم می‌شود.

دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر گفت: دولت‌ها تولیدکننده فرهنگ نیستند، ما به سازمان تئاتر و سازمان موسیقی و ... نیاز داریم تا مشارکت عمومی را جلب کنند و تعامل سازنده‌ای بین هنر، مردم و دولت ایجاد کنند. لازم است که تبصره‌ای مصوب شود تا موسساتی که از فرهنگ و هنر حمایت می‌کنند از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

مهندسپور در پایان گفت: جشنواره بین المللی تئاتر فجر از مهمترین و بزرگترین رویدادهای تئاتری در منطقه است و می‌تواند در قالب جشنواره بین‌المللی تئاتر تهران که بیانگر مسایل ملی ما باشد کشور را به قطب فرهنگی تبدیل کند.

حمیدرضا نوربخش ـ مدیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجرـ نیز دراین جلسه گفت: در دو دوره قبل جشنواره رویکرد جدیدی دنبال شد و سعی کردیم جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را به تعریف جشنواره نزدیک‌تر کنیم. این دوره جشنواره از ۲۰ تا ۳۰ دی ماه با حدود ۹۴ اجرا در هفت سالن برگزار می شود که یکی از سالن‌ها در موسسه فرهنگی اکو به بخش پژوهش اختصاص دارد و سالن همایش ایرانیان نیز امسال به سالن‌های جشنواره افزوده شده است.

او ادامه داد: این جشنواره در بخش‌های موسیقی ایرانی، کلاسیک، نواحی، بانوان، بین‌الملل و تلفیقی برگزار می‌شود که البته موسیقی تلفیقی ممکن است واژه گویایی نباشد اما نوعی موسیقی تجربه گرا است که امسال سومین دوره است که این موسیقی در برج آزادی اجرا می‌شود.

نوربخش افزود: موسیقی نواحی نیز در این دوره جشنواره حضور پررنگی دارد و حدود ۱۳ اجرا از عمده نواحی در قالب گروه‌هایی که توانسته‌اند مخاطب جذب کنند، اجرا می‌شود. اجرای شش اقلیم هم که ترکیبی از موسیقی‌های نواحی است در جشنواره اجرا می‌شود. بخش بین‌الملل این رویداد ساز و کار حرفه‌ای‌تری پیدا کرده و با عمده جشنواره‌های معتبر بین‌المللی و مراکزی که در حوزه تبادل گروه‌های موسیقی فعالیت دارند، ارتباط برقرار کردیم و ۱۹ اجرا در بخش بین‌الملل جشنواره خواهیم داشت که گروه‌ها و چهره های معتبر موسیقی هستند.

البته در بخش بین الملل تمرکز بر ایران فرهنگی و مرکز ثقل این بخش ایران فرهنگی است. در موسیقی ایرانی نیز سعی شده که همه فعالان موسیقی ایرانی حضور داشته باشند که ۱۳ اجرا هم در این بخش داریم. بخش پاپ که بخش پر مخاطب جشنواره است در سالن همایش ایرانیان برگزار می شود. در بخش ارکسترها هم علاوه بر ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران چند ارکستر دیگر در جشنواره حضور دارند.

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی فجر جشنواره جشنوارههاست و منتخبان جشنوارههایی مانند جشنواره نواحی، کلاسیک ایرانی و جوان در جشنواره حضور دارند.

مجتبی آقایی ـ دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجرـ نیز در این جلسه گفت: حدود ۱۱ هزار اثر از ۵۴ کشور به دبیرخانه دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر رسید که انتخاب اولیه انجام شد. در نهایت حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ اثر برای جشنواره در بخش فراخوان انتخاب می‌شود. در کنار فراخوان، آثاری نیز به صورت کیوریتوری از هنرمندان شاخص گردآوری و در جشنواره ارائه می‌شود. جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر می‌تواند جشنواره جشنواره‌ها باشد و ادامه سیر تکاملی جشنواره‌هایی مانند جشنواره هنرهای تجسمی جوانان و دوسالانه های تخصصی باشد.

او افزود: ۲۲ استان برای برگزاری این جشنواره‌ها، اعلام آمادگی کردند و هنرمندانی در هر استان که ظرفیت‌های منطقه را می‌شناسند برای برگزاری نمایشگاه انتخاب شده‌اند. همچنین چند نگارخانه خصوصی برگزار کننده جشنواره هستند که مشارکت بخش خصوصی را موجب می شود. تجلیل از حامیان و فعالان هنرهای تجسمی در افتتاحیه و تجلیل از مفاخر هنرهای تجسمی در اختتامیه از برنامه‌های این دوره جشنواره است.

آقایی در ادامه گفت: جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر دهمین دوره خود را برگزار می‌کند و این مقطع فرصتی برای نگاهی به گذشته این جشنواره و برنامه ریزی چشم انداز آینده جشنواره است. محدودیت‌هایی از جمله فضای مناسب نمایشگاهی برای رویدادهایی مانند جشنواره فجر و محدودیت اعتبار و بودجه هم وجود دارد.

او همچنین بر ضرورت تدوین و تصویب اسناد بالادستی برای جشنواره‌های هنری فجر و راه‌اندازی خانه هنرهای تجسمی تاکید کرد.

در ادامه این جلسه اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات خود را درباره جشنواره های هنری فجر و مسایل روز هنری بیان کردند.

501

کد خبر: 888688

وب گردی

وب گردی