لایحه حمایت مالکیت ادبی جایگزین قوانین حق مولف می شود

پیش نویس لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط در سال ۱۳۹۰ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دولت ارائه شد. در سال ٩٣ این لایحه مورد بررسی قرار گرفت و پس از تأیید و تصویب نهایی در هیأت دولت، به مجلس ارائه شد.

به گزارش ایسکانیوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لایحه‌ جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط با آن، جایگزین همه قوانین حق مولف یا کپی رایت محسوب می‌شود. از سال ١٣٤٨ که قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان به تصویب رسید، چندین قانون دیگر هم مانند: ترجمه، تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی، قانون حمایت از پدید آورندگان نرم افزاری و قانون تجارت الکترونیک وجود داشت که تعدد این قوانین، هم موجب سردرگمی پدیدآورندگان می‌شد و هم خلاء های قانونی آن موجب شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از حقوق اصحاب فرهنگ و هنر، لایحه جامعی برای تجمیع قوانین و رفع خلاءهای قوانین داخلی تهیه کند.

این لایحه در واقع مشتمل بر سه کتاب مالکیت ادبی و هنری، حقوق مرتبط با مالکیت صنعتی و مالکیت علمی است. کمیسیون لوایح دولت گزارشی در خصوص در جلسه هیأت دولت که دوم مهر ماه ١٣٩٣ به ریاست اسحاق جهانگیری تشکیل شد؛ به هیأت وزیران ارائه داد. در این جلسه صرفاً به بررسی کتاب اول این لایحه یعنی مالکیت ادبی و هنری پرداختند که شامل مسائل زیر بود:

_ ارایه تعاریف قانونی مشخص از انواع آثار ادبی- هنری

- احصای آثار ادبی – هنری قابل حمایت

- تبیین انواع حقوق مورد حمایت اینگونه آثار و موارد استثناء

- تعیین مدت زمان حمایت از آثار متناسب با نوع آنها؛

- مقررات ناظر به نحوه واگذاری اینگونه حقوق؛ - پیش بینی انواع ضمانت اجراهای لازم برای نقض حقوق مورد حمایت؛

- نحوه ثبت آثار ادبی و هنری این بخش از لایحه

در تدوین این لایحه، هم تامین منافع پدیدآورندگان داخلی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی کشور و هم انطباق آن با کنوانسیون‌های بین‌المللی مد نظر قرار گرفته است. در مورد لحاظ شدن بحث پیوست فرهنگی در این لایحه نیز حداقل‌های موافقت‌نامه تریپس که یکی از چند موافقت‌نامه الزام‌آور سازمان تجارت جهانی (WTO) است، لحاظ شده است تا با رعایت این حداقل‌ها زمینه الحاق ایران به معاهدات بین‌المللی فراهم شود.

این لایحه در حال حاضر در دستور کار مجلس است و در نوبت بررسی در کمیسیون حقوقی ـ قضایی قرار دارد. به گفته لادن حیدری، مدیرکل حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان مجلس برای اولویت بخشی به تصویب لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط قول مساعد داده‌اند.

همچنین سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در اولین اجلاس ملی گزارش حقوق شهروندی در روز دو‌شنبه ٢٧ آذر ٩٦ گفت: با جدیت پیگیر تصویب این لایحه در مجلس خواهیم بود.

صالحی تاکید کرد: صیانت از آثار فرهنگی و هنری باید به گونه ای باشد که اهالی فرهنگ و هنر احساس کنند که داده های آنان حمایت و صیانت می شود.

502

کد خبر: 888720

وب گردی

وب گردی