فضاسازی ۲۴ عضو مجلس نمایندگان آمریکا علیه برجام

تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به مقامات ارشد دیپلماتیک، دفاعی و اطلاعاتی این کشور، در خصوص صحت گزارش‌هایی درباره نقض برجام از سوی ایران، استعلام کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز لی زلدین، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از اعضای کمیته روابط خارجی این مجلس، به همراه 23 تن دیگر از همقطاران خود در نامه‌ای خطاب به رکس تیلرسون وزیر خارجه، جمیز ماتیس وزیر دفاع و مایک پومپئو رئیس سازمان سیا، در خصوص صحت 8 مورد گزارش درباره نقض برجام از سوی ایران از آن‌ها استعلام کرده‌اند.

این 24 عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه خود با اشاره به عدم تأیید پایبندی ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ، مدعی شده‌اند: از زمانی که برجام اجرایی شده است، ایران نه تنها «روح» بلکه «متن» این توافق را در جهات متعدد نقض کرده است.

به ادعای این اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو مرتبه به نقض برجام (از سوی ایران) اذعان کرده است، در فوریه و نوامبر 2016. به گفته این سیاستمداران آمریکایی، در فوریه 2016، آژانس گزارش داد که میزان ذخیره آب سنگین ایران به 130.9 تن رسید که بیش از سقف 130 تن مندرج در توافق است.

همچنین به ادعای این اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، در نوامبر 2016، ایران 100 کیلوگرم بیش از حد مجاز آب سنگین ذخیره کرده بود. این نمایندگان در نامه خود به برخی موارد دیگر که بیشتر راجع به آزمایش سانتریفیوژهای جدید است نیز ارجاع داده و فعالیت‌های ایران در این عرصه را نقض برجام فرض گرفته‌اند.

این ادعاها در حالی مطرح شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور متناوب تاکنون، طی 9 مرتبه گزارش‌دهی پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است.

کد خبر: 888847

وب گردی

وب گردی