پس لرزه های گرانی در اقتصاد کشور/ گام های دولت برای افزایش قیمت

در حالی پس لرزه های اقتصاد هر روز موجب کوچک شدن سفره خانوار می شود که مسئولان تنها در حال بررسی شرایط موجود هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، این روزها در حالی شعار شفافیت و ارائه خدمت به مردم سر به فلک کشیده که در گزارشاتی که از سوی مسئولان به مردم ارائه می شود، خبری از شاهکار دولت در گرانی نیست.

همین چند وقت پیش بود که مسئولان قول ثبات و آرامش در بازار کالاهای اساسی و مصرفی مردم را دادند اما تصمیمات غیر کارشناسی منجر به شوک در بازار و افزایش قیمت شد.

سکوت تنها جواب مسئولان

بر اساس این گزارش یکی از تصمیماتی که موجب شوک به بازار شد بسته شدن شبانه سایت ثبت سفارش خودرو بود. این تصمیم آن قدر ناگهانی بود که واردکنندگان شب خوابیدند و صبح بیدار شدند و دیدند که سایت ثبت سفارش بسته شده است.

پیگیری ها هم به نتیجه نرسید و مسئولان سازمان توسعه تجارت اعلام کردند که دستور العمل جدید واردات خودرو به زودی ابلاغ می شود .

اگر چه بارها انجمن واردکنندگان مطرح کرد که این اقدام بر خلاف قانون است اما مسئولان سکوت کردند و گفتند از طریق مراجع قضایی پیگیر شکایت این انجمن خواهند بود.

این گزارش می افزاید همین تصمیم چند ماهه منجر به افزایش چند میلیونی خودرو های وارداتی در بازار شد و این بازار را تحت تاثیر خود قرار داد.

واردات برنج هم ممنوع شد

اگر چه خودروهای وارداتی در سفره خانوار نقش پر رنگی نداشتند و تغییر قیمت آنها تنها قشر خاصی از جامعه را تحت تاثیر قرار می داد اما برخی تصمیمات دیگر موجب آب رفتن سفره خانوار شد. یکی از این تصمیمات ممنوعیت واردات برنج به کشور بود، این اقدام که به دستور وزیر جهاد کشاورزی انجام شد به این منظور بود که تاکنون بیش از نیاز کشور برنج وارد شده است.

این گزارش می افزاید پس از اعلام این تصمیم برخی سودجویی هابه گفته آقا طاهر رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی منجر به افزایش ۲۰ درصدی قیمت برنج هندی شد.

این افزایش قیمت در حالی است که به گفته وزیر جهاد تاکنون بیش از نیاز کشور برنج وارد شده و کمبودی در این بخش نیست و می توان گفت دلیل گرانی در بازار برنج خواب زمستانی مسئولان است.

تخم مرغ رکورد گرانی را شکست

بر اساس این گزارش شاید کمتر کسی فکر می کرد که تخم مرغ روزی تیتر اول خبرهای اقتصادی شود. ماه های اخیر بحران مریضی در بین مرغ های تخم گذار این صنعت را با مشکل مواجه کرد و مرغداران ناچار از معدوم کردن بسیاری از مرغ های خود شدند. پس از آن قیمت تخم مرغ پرواز کرد و قیمت هر شانه تخم مرغ به بیش از ۲۰ هزار تومان رسید.

در این فاصله که مرغداران با مشکلات دست و پنجه نرم می کردند و قیمت تخم مرغ افزایش میافت مسئولان ستاد تنظیم بازار دور یک میز نشسته و به بررسی وضعیت موجود پرداختند و پس از تلاش بسیار بالاخره تصمیم بر این شد که واردات تخم مرغ انجام شود تا بازار تنظیم شود.

این گزارش می افزاید در این بین در حالی که تاکنون نیمرو غذای دانشجویان و قشر ضعیف جامعه بود یک شبه به خوراک اعیان تبدیل شد و می توان گفت تخم مرغ هم از سفره خانوار پر زد و رفت.

توقف گرانی در بن بست نان

بر اساس این گزارش یکی دیگر از مواردی که مسئولان سعی در واقعی کردن قیمت آن داشتند نرخ نان بود.
این موضوع را مسئولان پس از جلسات بسیار پشت درهای بسته بالاخره رسانه ای کردند و گفتند چندین سال است که قیمت نان تغییری نکرده و در جهت ارتقای کیفیت نان از ابتدای آذر ماه ۱۵ درصد به قیمت نان اضافه می شود.

اعلام این خبر نیز به کام برخی از نانوایان خوش آمد و قبل از تاریخ مقرر قیمت نان را افزایش دادند.
این موضوع اگرچه بازتاب های بسیاری داشت اما پس از امروز و فردا کردن های بسیار در دقیقه نود اعلام شد که افزایش قیمت نان به دستور رییس جمهور متوقف شد.

آتش گرانی در خرمن لبنیات افتاد

این گزارش می افزاید قطار گرانی پس از پیچ و خم های بسیار این بار در ایستگاه لبنیات توقف کرد و برخی از برندهای لبنیات قیمت محصولات خود را افزایش دادند.

این افزایش قیمت در حالی در سکوت سازمان حمایت انجام شد که رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی معتقد است با توجه به زیان های کارخانجات صنایع لبنی قیمت لبنیات تنها واقعی شده و گران نشده است.

بر اساس این گزارش این بار نیز هزینه واقعی شدن قیمت لبنیات از جیب مردم پرداخت شد و مسئولان تنها نظاره گر بودند.

بررسی تنها اقدام مسئولان در برابر گرانی

بر اساس این گزارش این طور که به نظر می رسد ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کننده در عمل تاثیر چندانی بر تنظیم بازار و حمایت از مصرف کننده ندارند و تنها مسئولان آن در جلساتی دور یک میز نشسته و وضعیت گرانی را نظاره و بررسی میکنند و پس لرزه های گرانی نیز هر روز موجب آب رفتن سفره خانواده می شود.

401

کد خبر: 888953

وب گردی

وب گردی