ارائه قیر رایگان سبب ایجاد رانت در بازار می‌شود/ شرکت‌های تولیدی دست از رقابت منفی بردارند

عضو هیات رئیسه کمیسیون قیر با بیان اینکه ارائه قیر رایگان سبب کاهش هزینه و ایجاد رانت در بازار می‌شود، گفت: باید دستگاه‌های اجرایی در این زمینه تجدیدنظر کنند.

حسن تاجیک عضو هیات رئیسه کمیسیون قیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص چالش‌های بازار صنعت قیر در کشور اظهار کرد: هم اکنون این صنعت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند که مهم‌ترین آن بحث رقابت منفی بنگاه‌های تولید داخلی است و این امر سبب شده علاوه بر کاهش هزینه‌ها کیفیت محصول تولیدی به شدت کاهش پیدا کند.

او تصریح کرد: تنها راه برون رفت از این معضل، همسان سازی قیمت قیر در داخل و منطقه، استفاده از ظرفیت های بورس کالا در فروش صادراتی محصول است. همچنین یکی دیگر از راههای مرتفع شدن از این چالش ها، حذف قیر یارانه ای به وزارت راه و شهرسازی است. دولت با حذف قیر یارانه ای به وزارت راه از تعدد قیمت ها در بازار قیر جلوگیری کند؛ برآورد می شود اختصاص هزینه قیر یارانه ای به وزارت راه می تواند گره بزرگی از بازار قیر بگشاید.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قیر در رابطه به ارائه قیر رایگان اظهار کرد: هیچوقت با جنس مجانی نمی شود کار کرد؛ این امر علاوه برکاهش قیمت، رانت در بازار ایجاد می کند. به همین منظور نامه ای را برای دستگاه‌های اجرایی ارسال کردیم تا جلوی آن گرفته شود.

او در خصوص کیفیت قیر تولیدی در کشور گفت: متاسفانه قیر تولید برخی از واحدهای از کیفیت مناسبی ندارد. زمانی که وزارت راه‌و شهرسازی به دلیل خرید ارزان با چند شرکت قرار داد امضا کرده که قیر مورد نیاز خود را از این شرکت‌ها تامین کند به طوری یقین نظارت دقیقی صورت نمی‌گیرد.

تاجیک تاکید کرد: به گفته وزارت راه و شهرسازی قیر مورد استفاده آنها استانداردهای لازم را دارد، درحالی که چنین نیست. میزان مصرف وزارت راه مشخص و همه پالایشگاه‌ها موظف هستند که قیر آن‌ها را تولید کنند.

پالایش و پخش وقتی به ما VB می‌دهد ما آن را تبدیل به قیر می‌کنیم و تنها وکیوم باتوم می‌خریم، معتقدیم که یکی از بهترین قیرهای دنیا را تولید می‌کنیم در حالیکه چنین نیست. مسلما اداره راه طبق قرارداد چند ساله دیگر کیفیت محصول خود را مجددا بررسی نمی‌کند، به همین خاطر محصول تولیدی و مورد استفاده کیفیت لازم را ندارد. در این بین بازرسی ها فقط سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود. بایستی در این زمینه تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.



402

کد خبر: 889085

وب گردی

وب گردی