استراتژی اصلی دانشگاه ها تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی استراتژی اصلی دانشگاه ها در حوزه آموزش است که در کنار برنامه های جاری در دانشگاه ها حال اجرا است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست مجازی با معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور که روز گذشته برگزار شد، گفت: از ابتدای تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سعی براین بود که این بسته ها با نظر تمامی دانشگاه ها تدوین شود. در واقع این بسته ها استراتژی روشنی در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور ایجاد کرد و باعث شد مسیر حرکت دانشگاه ها مشخص شود.

وی با اشاره به حجم بالای کار حوزه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی استراتژی اصلی دانشگاهها در حوزه آموزش است که در کنار برنامه های جاری در دانشگاه ها حال اجرا است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: طی حدود ۳ سال گذشته اقدامات خوبی در دانشگاه ها و ستاد انجام شد و بسته های تحول و نوآوری دستاوردهای خوبی را به همراه داشته است.

وی با ذکر دستاوردهای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: از روز اول سعی بر این بود که ترجمان این بسته‌ها در هریک از دانشگاه ها متناسب با نیازها و ظرفیت ها تدوین شود.

دکتر لاریجانی با ذکر اینکه اجرای کامل بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اولویت حوزه آموزش در دولت دوازدهم است، افزود: به عنوان اولین گام بسته ها طی جلسات متعدد و با نظر مدیران حوزه آموزش وزارت بهداشت و معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پشکی بازنگری شد.

وی تاکید کرد: سعی شد بسته ها تغییرات زیادی نداشته باشند و باتوجه به اقدامات انجام شده و اسناد بالادستی برخی از محورهای بسته ها تا حدی تغییر کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تدوین اقدامات برای اجرای بسته های تحول آموزش و سطح بندی این اقدامات را گام بعدی برای اجرایی سازی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و اضافه کرد: به منظور ترجمان بسته ها در سطوح مختلف نظام آموزش عالی سلامت اقدامات لازم برای اجرای هر محور در ۳ سطح طراحی شده است.

وی خاطرنشان کرد: سطح اول اقداماتی است که در سطح ستاد وزارت بهداشت باید انجام شود. سطح بعدی مربوط به دانشگاهها و کلان مناطق آمایشی است و در سطح بعدی برنامه های که باید در واحدهای درون دانشگاهها مثل دانشکده ها، گروه های آموزشی، مراکز تحقیقاتی، بیمارستان ها و ... انجام شود ذکر شده است.

دکتر لاریجانی گفت: یکی از برنامه های مهم دانشگاهها طی چند ماه آینده ترجمان بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است. اقدامات دانشگاههای برای اجرای بسته ها هم براساس همین ترجمان و شاخص های تدوین شده رصد می شود.

وی با بیان اینکه تعریف این اقدامات و سطح بندی آن تحول اساسی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور ایجاد خواهد کرد گفت: کارهای اساسی هم در حوزه آموز در دست اجرا است. به عنوان مثال بخشنامه ای چند روز گذشته به دانشگاهها ارسال شده که چارچوب فعالیت های بین المللی دانشگاهها را مشخص می‌کند و انشگاهها می توانند بر این اساس گام های مهمی را در راستای بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی بردارند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به دیگر برنامه های حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: تا اواسط دی ماه برنامه‌ریزی در شورای گسترش صورت می گیرد و زمینه فراهم می شود تا برنامه تربیت نیروی انسانی برای ۵ سال آینده مشخص شود.

وی بر لزوم تعامل بیشتر دانشگاههای مستقر در کلان مناطق تاکید کرد و گفت: دانشگاههای کلان مناطق تا پایان سال حداقل یک جلسه با یکدیگر داشته باشند و مدیران حوزه معاونت آموزشی نیز در این نشست ها شرکت خواهند کرد.
دکتر لاریجانی گفت: امروز این جلسه طراحی شده تا قدم های عملیاتی تر برای اجرای بسته ها طراحی شود و تمامی سطوح در دانشگاه ها از جمله بیمارستان ها، دانشکده ها و ... فعالیت بیشتری در اجرای بسته ها داشته باشند.
در ادامه این نشست الگوی تدوین برنامه اقدام بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ارائه شد و معاونین آموزشی دانشگاهها به ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات خود در این خصوص پرداختند.

گفتنی است، نشست مجازی معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به منظور طراحی و سطح بندی اقدامات اجرایی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برگزار شد.

کد خبر: 889095

وب گردی

وب گردی