تاکید وزیر کشور برای استفاده از بانوان در پست های مدیریتی

معاون مدیریت و توسعه منابع انسانی وزارت کشور با حضور در خبرگزاری ایسکانیوز گفت: با دستور و تاکید وزیر کشور برای استفاده بانوان در پست های مدیریتی مقرر شده30 درصد از پست های سازمانی به بانوان و جوانان اختصاص یابد.

اکرم جدیدی ممتاز-ایسکانیوز :دکترجواد ناصریان - معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت کشور- با حضور در خبرگزاری ایسکانیوز به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

با توجه به مسئولیت جنابعالی در وزارت کشور به عنوان رئیس شورای فرهنگی بفرمایید اقدامات انجام شده در 4 سال اخیر چه بوده است و آیا اقدام مشابه را به سایر دستگاهها توصیه می کنید؟

- شورای فرهنگی در وزارت کشور در سالهای گذشته هم به نوعی وجود داشته اما نه با این سبک و سیاق.با بررسی های انجام شده متوجه شدیم موضوعات مختلفی در وزارت کشور و دستگاه های اجرایی مطرح است یکی از این مباحث صیانت از حقوق شهروندی است نظر به اینکه بخش های مختلفی مانند ،ستاد امر به معروف و نهی از منکر ،ستاد احیا ،ستاد اقامه نماز و ستادی های مختلفی در وزارت کشور وجود داشت و با توجه به همپوشانی ماموریت های این بخش ها و همسانی افراد از لحاظ جایگاهی و شخصیت های حقیقی، این ستاد ها در قالب شورای فرهنگی تجمیع شد .این شورا هر دو هفته یکبار جلسه دارد و بخش نامه ای هم در همین مورد به مجموع استانداری ها صادر شد که متناظر این شوراها در استانها نیز تشکیل شود.

معاون مدیریت و توسعه منابع انسانی وزارت کشور بیان کرد: تمام موضوعات استانداری ،بخشداری و فرمانداری ها در این شورا مطرح وبررسی می شود این شوراها در وزارت کشور دارای بودجه خاصی است و به تازگی امور ایثارگران هم عضو شورا شده است اتفاق مبارک این بود که با تفاهم نامه ای که ستاد احیا و ستاد اقامه نماز کشور منعقد شد ارزیابی و شاخص ها تهیه و به استانها ابلاغ شد تا هر ماه همه استانداری ها مورد ارزیابی قرار بگیرند .

در پایان سال در یک نشست عمومی به استانهای برتری که توجه ویژه ای به حوزه فرهنگی داشته اند مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

در این چند ساله ستاد وزارت کشور و استانداری ها به عنوان دستگاه برتر ستاد اقامه نماز معرفی شده اند وبرای کارکنان و خانواده آنها برنامه هایی را در نظر گرفتیم که متناظر این برنامه ها در استانداری ها هم انجام می شود.

از جمله اقدامات مهم دولت در حوزه اجتماعی ابلاغ منشور حقوق شهروندی است در این زمینه چه اقداماتی انجام گرفته است؟

حقوق شهروندی در چار چوب وظایف سازمان امور اجتماعی کشور تعریف شده است برای این سازمان بر اساس نظر مقام معظم رهبری و پیگیری های رئیس جمهور و وزیر کشور ارتقا پیدا کرد صیانت از حقوق شهروندی در نگاه کلان در مجموعه سازمان امور اجتماعی مطرح و جز وظایف این سازمان است و بدون شک مسئولان این حوزه گزارش مفصلی را از عملکردشان ارائه خواهند داد .

در وزارت کشور تکریم ارباب رجوع یکی از بحث های مهم ما بود و برای این موضوع ورود به اصلاح فرایند ها لازم بود باید فرایند های وزارت کشور را الکترونیکی می کردیم و این کار انجام شده ورود و خروج مراجعه کنندگان را کمتر کرده است همچنین بر اساس دستور و ابلاغ رئیس جمهور میز خدمت با مسئولیت بنده درمجموعه وزارت کشور پیش بینی شد و این امر در استان هابا معاونان هماهنگی امور توسعه اقتصادی استان ها است ما سعی کردیم اطلاعات، ماموریتها و شرح وظایف را مشخص و دسترسی عموم مردم را به مدیران پاسخگو برقرار کنیم بر همین اساس شکایت ها به صورت الکترونیکی کنترل می شود و درخواست های مردم ضبط و متناسب با پاسخ ها در حوزه های مختلف تهیه می شود و اگر مربوط به استانها باشد به آنها ابلاغ و توسط آنها پاسخ داده می شود پاسخ ها را در سامانه ای که برای این منظور طراحی شده قرار می دهند تا در دسترس شاکیان و یا پرسشگران باشد و عملا نیاز به مراجعه حضوری به حوزه های مختلف نیست.

استخدام دستیاران ستادی دستگاه های اجرایی یکی از برنامه های دولت برای بکارگیری جوانان بود در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟

دو موضوع در دولت مطرح شد یکی بحث بکارگیری جوانان توانمند و تحصیل کرده و موضوع دیگر استخدام دستیاران ستادی دستگاه های اجرایی. در بخش دوم در حال فراهم کردن مقدمات قانونی هستیم تا از نیرو های توانمند و مستعد و همراه استفاده کنیم و این مقدمات متناسب با قوانین و مقررات انجام می گیرد.

شورای عالی اداری مجوز استخدام 2000 نفر دستیار را صادر کرد البته با داشتن ویژگیهایی مانند مدرک تحصیلی مرتبط با نیاز دستگاه ها که فوق لیسانس یا بالاتر باشد و مقرر شد آنها در قالب یک آزمون نسبتا سخت گزینش و جذب شوند آزمون برگزار و از میان 2000 نفر 287 نفر پذیرفته شدند مراحل گزینش ،مصاحبه و حراست انجام شد و به دستگاه ها معرفی شدند و از میان آنها 44 نفر به وزارت کشور اختصاص داده شد که از این تعداد 16 نفر در حوزه ستادی و مابقی برای استانها در نظر گرفته شدند به هر استان یک یا دو نفر فرستاده شدند.

با توجه به آسیب ها و مشکلاتی که نیروهای جوان و تازه نفس پس از اطمینان از استخدام به آن دچار می شوند و فرد پس از قبولی در آزمون و معرفی به دستگاه علاوه بر دچار شدن به روزمرگی ، تب و تاب اولیه را از دست می دهد با تدبیر وزیر کشور قرار شد یک دوره آموزشی برای این افراد در مجموعه وزارت کشور گذاشته شود یعنی 3 روز کامل همه معاونان و مدیران کل وزارت کشور در این دوره شرکت و همه ماموریتها و وظایف آنها در حوزه کاریشان در قالب یک کارگاه آموزشی ،تدریس شود بعد از اتمام دوره مقرر کردیم همه نیروها یکماه را در بخشداری ها مستقر شوند تا تجربه کاری بخشداری را کسب کنند و بعد از یکماه بخشدار از عملکرد فرد و فرد اعزامی از عملکرد و ماموریت های بخشدار گزارش تحلیلی ارائه بدهن بعد از این دوره یکماه در فرمانداری مستقر می شوند به همان شکل تحت آموزش قرار می گیرند تا تجارب فرمانداری را هم کسب کنند و بعد از آن متناسب با رشته تحصیلی و حتی پایان نامه و گزارش های فرمانداری و استانداری در حوزه های تخصصی توزیع می شوند.

نقش زنان در این پست هاچگونه است ؟ آیا از بانوان در پست های مدیریتی استفاده می شود ؟

با دستور و تاکید وزیر کشور برای استفاده بانوان در پست های مدیریتی مقرر شده 30 درصد از پست های سازمانی به بانوان و جوانان اختصاص یابد .

وی با اشاره به اینکه در ستاد وزارت کشور بیش از 250 نفر از بانوان فعال استفاده شده است گفت: 50 درصد استخدام نیروهای ستادی را بانوان تشکیل می دهند و وزارت کشور جزء معدود دستگاه های است که برای بانوان موضوعات و برنامه های خاصی دارد که بخشی از آن اجرا شده (غربالگری سلامت) و بخش دیگر در برنامه های آتی انجام می شود ما سعی می کنیم به بانوان در انتصاب و در موضوعات خاص توجه ویژه تری داشته باشیم و با توجه به دقت،انضباط و حس پاسخگویی و مسیولیت پذیری از بانوان در میز خدمت استفاده کنیم.

705

کد خبر: 889120

وب گردی

وب گردی