جای خالی نقد و بررسی آثار تجسمی در برنامه‌های تلویزیونی

مصطفی ندرلو، نقاش کشورمان، معتقد است رسانه‌های دیداری و شنیداری کشور چندان به هنرهای تجسمی به‌ویژه هنر نقاشی نپرداخته‌اند و جای نقد آثار نقاشی در برنامه‌های تلویزیونی خالی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مصطفی ندرلو درباره اینکه چقدر هنر با زندگی امروز مردم در مصادیق مختلف آمیخته شده، اظهار داشت: اساسا نمی شود هنر را از زندگی مردم جدا کرد. هنر انعکاس روح انسان‌هاست که باید بتواند باعث متعالی شدن انسان شود. هنر در واقع یک راه است که بازتاب جوهر وجودی انسان را می‌توان در آن دید.

وی در ادامه افزود: جامعه در حال حاضر دچار چالش‌هایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و ... است که متاسفانه در این میان به هنر کمتر اهمیت داده شده است. زیبایی در فطرت همه انسان‌ها قرار دارد و خلق آن هم به انسان آرامش می‌دهد.

این استاد دانشگاه پیرامون هنر نقاشی بیان داشت: نقاشی در عین حال که می‌تواند با همه اقشار ارتباط برقرار کند، اما مثل سینما و موسیقی نیست و مخاطبان خاص خود را دارد. از سوی دیگر، تاکنون و با توجه به سرعت رشد تکنولوژی، هیچ چیز نتوانسته جایگزین هنر نقاشی شود.

ندرلو نقاشی را نوعی بیان اندیشه دانست و ادامه داد: در بسیاری موارد انسان‌ها در جوامع مختلف در قالب هنر نقاشی حرف خود را می زنند. در حقیقت تابلوهای نقاشی علاوه بر تاثیر بصری آن به عنوان بخشی از تاریخ، فرهنگ و اندیشه جوامع هم محسوب می شوند.

این پژوهشگر هنر در باب روند تحول هنر نقاشی در کشورمان عنوان داشت: هنر نقاشی در طول تاریخ ما فراز و فرود بسیاری داشته. از آنجا که آموزش و تهیه وسایل این هنر خیلی ساده و آسان نبوده و هزینه‌بر بوده، بیشتر در جاهایی که حامی هنر وجود داشته توانسته به حیات خودش ادامه دهد. به مرور که مسائل مختلف در کوران های تاریخی رخ می دهد به نحوی اعتلای هنر نقاشی دستخوش تغییراتی شده، اما در دوره معاصر با ایجاد مدارس هنری وسعت بیشتری می یابد؛ به گونه ای که امروزه در بیشتر خانواده‌ها حداقل یک اثر در یکی از رشته‌های هنرهای تجسمی یافت می‌شود. هنر نقاشی امروزه مردمی‌تر و عمومی‌تر شده و دیگر فراگیری آن در دسترس یک گروه ویژه نیست.

ندرلو در پاسخ به این پرسش که چقدر موافقید آثار هنری از نمایشگاه‌ها به میان مردم و سطح شهر بیایند، توضیح داد: به نظرم این شیوه چندان جالب نیست و هنر نقاشی در مراکز خاص خود بهتر می تواند بازتاب داشته باشد. برای عمومی کردن این هنر نیز به نظرم بهتر است آثار در کتاب ها چاپ شوند و در موردش نقد و توصیف ارائه شود. رسانه‌های دیداری و شنیداری باید با نقد آثار تجسمی سطح فکر و فرهنگ مردم را بالا ببرند.

او در جواب این سوال که آیا چنانچه مردم آثار هنری را بیشتر ببینند در ارتقای ذائقه بصری شان تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: حتما تاثیرگذار است، منتها انتخاب مدیا نیز مهم است. کتاب، برنامه های تلویزیونی و امثالهم می‌تواند محمل خوبی برای این امر باشد. شما کدام برنامه تلویزیونی را دیده اید که یک کارشناس نقاشی را بیاورد و آثار نقاشی را نقد کند؟ چیزی که هویت بصری فرهنگ ایرانی را بازتاب می دهد نقاشی های تاریخی ماست. زیباترین آثار نقاشی که در نگاره های ما وجود دارد، در شاهنامه، قصص انبیاء و ... بوده و به دست ما رسیده است. بدون اغراق جایگزینی برایش در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. اما اینکه توجه به نقاشی در کدام رسانه مطرح شده یا چه موقع باید این اتفاق بیفتد، گسترش تکنولوژی می تواند به این امر بسیار کمک کند.

وی در توضیح بیشتر افزود: اگر این آثار را در بیلبوردها نمایش دهیم افراد به صورت گذری آن را می بینند و فرصت تفکر و تعمق در اثر را نمی یابند. گاهی افراد ساعت ها آثار را در نمایشگاه ها و موزه ها بررسی و درباره آن بحث و صحبت می کنند تا به درک خوبی از اثر برسند. حتی در مواقعی یک اثر نقاشی می تواند بیشتر از یک کتاب قطور واجد معانی مختلف باشد. نباید با نقاشی سطحی برخورد کنیم. اما متاسفانه به هنرهای تجسمی ما در دو دهه اخیر کم لطفی شده و خیلی به آن پرداخته نشده است، در حالی که نیاز به حمایت بیشتری دارد.

گفتنی است مصطفی ندرلو فارغ‌التحصیل کارشناسی نقاشی از دانشگاه هنر و کارشناسی ارشد گرافیک از انگلستان است. از دیگر سوابق وی می‌توان به عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، عضو مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و عضو گروه گرافیک صداوسیمای جمهوری اسلامی اشاره کرد. در ضمن وی به‌عنوان مسئول راه‌اندازی و مدیر رشتة تصویرسازی (کارشناسی ارشد) دانشگاه هنر مشغول به فعالیت است.

503

کد خبر: 889124

وب گردی

وب گردی