تحصیل رایگان معلولان در تمامی دانشگاه های کشور

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان با تصویب ماده ای از طرح حمایت از معلولان مقرر کردندکه ادامه تحصیل در تمام مراکز آموزش عالی اعم از دانشگاه آزاد و دولتی برای تمامی معلولان رایگان باشد.

فرهاد فلاحتی در گفت وگو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز درباره تصویب ماده حمایت از معلولان و تحصیل رایگان معلولان در دانشگاه آزاد و تمامی مراکز آموزش عالی گفت: نمایندگان با تصویب ماده ای از طرح حمایت از معلولان مقرر کردندکه ادامه تحصیل در تمام مراکز آموزش عالی اعم از دانشگاه آزاد و دولتی برای تمامی معلولان رایگان باشد.

وی افزود:در جلسه علنی روز یکشنبه 3 دی ماه در مجلس شورای اسلامی لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و نمایندگان با تصویب ماده ای از این لایحه مقرر کردند استفاده از مراکز، تاسیسات و خدمات ورزشی دستگاه های دولتی و شهرداری های کشور برای تمامی معلولان رایگان است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: با تصویب ماده دیگری مقرر شد افراد دارای معلولیت نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می توانند با معرفی سازمان بهزیستی از آموزش عالی رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه های دولتی و نیز دانشگاه آزاد و سایر مراکز آموزش عالی غیر دولتی بهره مند گردند و همچنین مصوب شد آئین نامه این ماده ۳ ماه پس از ابلاغ این قانون توسط سازمان بهزیستی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد تهیه و برای تصویب به هیات وزیران ارسال گردد.

گفتنی است،اجرایی شدن چنین قانونی کمک زیادی را به آن دسته از معلولانی که علیرغم توانایی و استعداد بسیار بدلیل شرایط اقتصادی نامناسب از ادامه تحصیل و فعالیت باز مانده اند خواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان مجلس روز گذشته در ماده 6 لایحه حمایت از حقوق معلولان ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کردند پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان را به گونه ای تامین کند که علاوه بر تامین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد،خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را پوشش دهد.
مجلسی ها در ماده 7 لایحه حمایت از حقوق معلولان، سازمان بهزیستی را مکلف کردند که با هدف حمایت از نگهداری و مراقبت افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیازمند و افراد دچار معلولیت های چندگانه نیازمند در خانواده پس از ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای به خانواده ها نسبت به پرداخت حق پرستاری یا مددکاری به سرپرست، همسر یا قیم این افراد اقدام کند یا خدمات مراقبتی و نگهداری از افراد دارای معلولیت را از طریق مراکز وابسته به خود یا حمایت ازمراکز غیر دولتی ارائه کند.
نمایندگان در تبصره 1 ماده 7 این لایحه نیز مقرر کردند که میزان کمک هزینه بابت پرداخت حق پرستاری یا مددکاری موضوع این ماده،متناسب با نوع و شدت معلولیت فرد دارای معلولیت، تعداد این افراد در هر خانواده و بر اساس هزینه های متعارف نگهداری و مرافبت از افراد دارای معلولیت و متناسب با تورم سالانه و میزان کمک هزینه پرداختی به مراکز غیر دولتی هر ساله با در نظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و نرخ تورم سالانه توسط سازمان و با همکاری انجمن عالی مراکز غیر دولتی توانبخشی،وزارت تعاون و سازمان برنامه و بودجه کشورتعیین و به تصویب می رسد.
همچنین با تصویب نمایندگان در ماده 8 این لایحه استفاده افراد دارای معلولیت، از مراکز تاسیسات، خدمات ورزشی دستگاه های دولتی و شهرداری کشور رایگان شود.
همچنین نمایندگان در ماده 9 این لایحه تصویب کردند که افراد دارای معلولیت نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می توانند با معرفی سازمان بهزیستی از آموزش عالی رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم ،بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکزآموزش عالی غیردولتی بهره مند شوند.
نمایندگان مجلس در ماده 10 لایحه حمایت از حقوق معلولان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کردند در قالب اعتبارات مصوب سازمان بهزیستی کشور، صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش را ایجاد و اساسنامه آن را سه ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و جهت تصویب به هیات وزیران ارسال کند.

خبرنگار: ندافراهانی

کد خبر: 889157

وب گردی

وب گردی